#1
|
||||
|
||||
Golf 1 1979 Marsrot
Hallo iedereen,
Na de verkoop van mijn gele 3.2 mk1 (LINK ) ben ik op zoek gegaan naar een originele GTI. Een mk1 GTI is nog steeds een droomauto voor mij, maar blijkt lastig te vinden. Per toeval kwam ik bij een advertentie aan van een Marsrode mk1 uit 1979. In de advertentie stond eigenlijk niets anders dan: "Ik ben de 3 eigenaar, 100% origineel en in perfecte staat." Uit nieuwsgierigheid de man eens opgebeld en hij beweerde dat er geen plekje op zou zitten. "Het lelijkste aan de auto is originele dealersticker op de achterruit." werd mij verteld. Was dan wel geen GTI maar dit leek me ook wel bijzonder. Auto stond 2.5 uur van mij vandaan, tegen de Belgische grens. Toch de gok genomen om die kant op te gaan. Mijn vader meegevraagd en lekker met zijn tweeën een dagje van gemaakt. Aangekomen, bleek hij van een garage eigenaar te zijn die hem 25 jaar lang in zijn garage had staan als herinnering aan zijn oude Golfjes van vroeger. De afgelopen jaren lieten de APK formulieren zien dat er maar een paar kilometer per jaar mee gereden was. Nu ben ik van mijzelf altijd nog wel sceptisch over "100% origineel" en dat soort uitspraken en ben ook erg kritisch over spuitwerk. Dus op de kop, onder de auto, in alle hoeken en gaten de ingestanste merktekentjes van VW in panelen opgezocht, klopte ook allemaal op 1 na. (1 spatbord, lijkt wel een origineel spatbord te zijn maar productie rond de jaren '80) Maar verder kon ik nergens aan de auto vinden waar hij gespoten moest zijn, geen zakkers, plakranden, kleurverschil en dat soort dingen. Maar de motor, bak, gordels, velgen, ruiten, reserveband bleken allemaal van het juiste productiejaar te zijn. Afgezien van dat spatbord (en de kentekenplaten) is hij dus heel erg origineel! Toen een klein rondje gereden en ik was ineens over. Geen piepje of kraakje te vinden en het is alsof je uit de showroom rijdt in de jaren '70. Weekend erop afgesproken om de Golf op te halen een aanhanger gehuurd. Verkoper bleef erop hameren dat de Golf ook rijdbaar was dus terplekke beslist om met de Golf terug te rijden en de aanhanger als backup te gebruiken. Ritje naar huis ging voorspoedig, afgezien van een sneeuwbui in midden mei.... Ook bleken de remmen aan te lopen en vlakbij huis begon hij te kraken. Heeft ook geen schuld na zo weinig km's gereden te hebben de afgelopen jaren. Wat info: Eerste tenaamstelling: 14-09-1979 Eerste eigenaar: Hr. W. Wijkstra uit Surhuisterveen Nieuw geleverd door: Automobielbedrijf Rint v.d Meulen B.V. in Buitenpost Model: Golf S 1.5 JB met 3 traps automaat Kleur: La3a Marsrood Aantal eigenaren volgens boekje en tijdlijn: Met mij er bij 4 Km stand: (0?)65702 km Eerste foto's: Op weg naar huis, bij het eerste tankstation om verse brandstof te tanken en alles nog even te checken: 20190413_114837 by Gijs N., on Flickr Sneeuwbui onderweg en de bezemwagen+aanhanger 20190413_125652 by Gijs N., on Flickr 20190420_160107 by Gijs N., on Flickr 20190414_152501 by Gijs N., on Flickr [url=https://flic.kr/p/2ifMNAN] IMG-20190420-WA0012 by Gijs N., on Flickr IMG-20190420-WA0013 by Gijs N., on Flickr Bouwjaar van de reserveband 1978 20190413_201842 by Gijs N., on Flickr Op bovenstaande foto's heb ik hem al snel gepoetst, zal binnenkort wat extra foto's maken. Eerst eens kijken wat hij allemaal nodig heeft qua onderhoud en de remmerij netjes maken. Last edited by gijs474 : 29-02-2020 at 15:44. |
#2
|
||||
|
||||
Da ziet er proper uit!! Die liet ik ook niet staan!
|
#3
|
|||
|
|||
Mooi, kom je nergens meer tegen
|
#4
|
|||
|
|||
Hou je hem volledig origineel. Wat een plaatje
__________________
http://vwprojects.nl/projects/volks...0cabriolet.html |
#5
|
||||
|
||||
Mooi ding. Marsrood van de productiejaren t/m 1980 = L31B en niet LA3A
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#6
|
|||
|
|||
Dat is proper golfje
Mooi verlaging en velg zou ik niet kunnen laten, meer heeft die niet nodig!
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily Bmw 335i coupe=>>sold Golf gti 1600 82' =>>sold Audi RS Q3 2021 Golf gti 1800 82´ |
#7
|
||||
|
||||
Wat een prachtig stuk! Die had ik ook direct gekocht als ik in de markt was!
(Sluisterveen zal wel Surhuisterveen zijn denk ik? )
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984 |
#8
|
||||
|
||||
Prachtig!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#9
|
||||
|
||||
Uniek exemplaar !
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster) |
#10
|
||||
|
||||
Nice! Dat zijn de leuke vondsten
__________________
|
#11
|
||||
|
||||
lijkt inderdaad wel nieuw ja..
stel je voor DAT het een GTI had geweest..dan had hij zeker noord van de 10.000 waard geweest.. alhoewel deze min of meer basis uitvoeringen nog schaarser zijn feitelijk 'wij' sloopten deze vroeger voor de harde klep,deuren,kap en eventueel de voorschermen om een GTI op te kunnen knappen toendertijd mooi ding hoor! |
#12
|
|||||||||
|
|||||||||
Quote:
Quote:
Bedankt! Quote:
Ga hem origineel houden inderdaad! Eerst beginnen met alles poetsen en kijken wat we tegenkomen. Vooral het zwarte plastic heeft wat liefde en aandacht nodig. Quote:
Wist niet dat het L31B was! Zal de folder er op naslaan. Heb ook een certificaat van het VW museum opgevraagd. Kijken wat daar allemaal uit gaat komen. Quote:
Ga me proberen in te houden! 13 inch DUBs zijn natuurlijk ook niet mis Quote:
Je hebt gelijk, kon het handschrift blijkbaar niet helemaal lezen! Sluisterveen bestaat niet... Quote:
Thanks Roy! Quote:
Bedankt, was inderdaad leuk om tegen te komen! Quote:
Haha groot gelijk dat jullie ze uit elkaar trokken voor de GTI's! ik stond bij een originele NL GTI uit 1978 wat eigenlijk alleen een kas was. Ook een unieke basis maar die moest nog 14k opleveren. Was me net iets te gek. Moet eerlijk zeggen dat ik iets tot in de puntjes restaureren het leukste vind, dus weet niet niet helemaal of ik mijn ei kwijt kan met deze rode aangezien hij zo origineel is. Maar dat gaan we zien! In ieder geval ben ik op de zijlijn nog steeds op zoek naar een leuke GTI basis om te gaan restaureren. Hoorde trouwens ook dat de 78s op de band niet het bouwjaar van de band is maar de gewichtscodering en de snelheidscodering. Eens kijken of ik ergens anders op de band een codering kan vinden. |
#13
|
|||
|
|||
Alle vroege gti's (dus van '78 en vroeger) zijn enkel nog kassen die helemaal te herdoen zijn.
En daarvoor vragen ze al 10-14k Als je daar de restauratie bijtelt, gaat dat nergens meer over. |
#14
|
||||
|
||||
De remmen eerst maar eens losgehaald, zoals verwacht zijn die wel aan vervanging toe....
Gratis ge-cnc'ed randje: 20190702_193547 by Gijs N., on Flickr 20190702_193542 by Gijs N., on Flickr 20190702_194906 by Gijs N., on Flickr Blokken (of beter gezegd blokjes) en schijven zijn besteld. Kan alleen nog geen revisiesetje vinden voor dit type klauw... Dus binnenkort maar langs een revisiebedrijf gaan en wellicht kunnen zij de onderdelen bestellen. Last edited by gijs474 : 16-01-2020 at 10:23. |
#15
|
|||
|
|||
Ow wow, mooi hoor!!
__________________
FAHRVERGNÜGEN! |
#16
|
||||
|
||||
Blijft goed om te zien dat er nog altijd zulke puntgave exemplaren verstopt staan. Zelfs in NL..
__________________
Gr. Mark Rides: '03 VW Golf 4 daily '83 VW Golf 1 GTI project '83 VW Golf 1 LX diesel donor '92 Mitsubishi Colt sold |
#17
|
||||
|
||||
Leuke auto, mooi te zien dat deze weer wat aandacht krijgt!
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#18
|
||||
|
||||
Nice! Ziet er goed uit, veel plezier met de wagen
|
#19
|
||||
|
||||
Ziet er echt super uit!! Heel veel plezier en veilige km's er mee
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#20
|
||||
|
||||
Wou dit topic even terug kijken.... maar je foto's zijn al weg
Album van forum is niet handig, maar wel geen problemen mee! |