#1
|
|||
|
|||
Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ
I.v.m. olielekkage ga ik binnenkort met de distributieriem bezig en o.a. de krukaskeerring vervangen. Het gaat om een NZ.
Ik heb de motor al even doorgedraaid om de merktekens te bekijken, en die kloppen precies: kerf krukas op BDP (O) - dan staat punt op nokkenaswiel ook bij merkteken op de kap. Hier moet het volgens het boek staan om de riem eraf te halen en te vervangen. Maar nu lijkt het mij verstandig ook de nokkenaskeerring mee te nemen want die zweet ook wel wat. Ik zag de waarschuwing dat de krukas dan juist van BDP af moet om de boel niet te beschadigen als de nokkenas draait. Dat die wat gaat draaien kom je denk ik niet onderuit omdat je hem moeilijker tegen kan houden dan de krukas (schroevendraaier in starterkrans). Hoever moet ik nu de krukas wegdraaien, m.a.w. hoeveel speling heb je voordat je andere kleppen beschadigt? En kan je wel gewoon voor- en achteruit draaien en later gelijkzetten (zolang je geen hele slagen ronddraait)? Ik hoor het graag! Johan |
#2
|
|||
|
|||
Gewoon de keering zo vervangen, heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Gewoon de bout al een slag los draaien als de riem er nog op ligt en daarna op tijd zetten.. Zou de waterpomp mee vervangen omdat je hiermee tevens de riem moet spannen. |
#3
|
||||
|
||||
als je de riem en waterpomp toch vervangt;
De nokken en kruk as bouten lossen met de riem er nog op. Dan loop je inprecipe 0 kans om kleppen te slopen. wel de bout er handvast inlaten zitten omdat je de andere bout ook nog flink moet lossen. keerring is met een schroefje, etc eruit te pielen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor de reacties, ik snap hem. Denk dat het wel gaat lukken.
En ik voel al een mooie how-to met fotoreportage aankomen... |
#5
|
||||
|
||||
Graag ! Dat is altijd handig
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#6
|
|||
|
|||
Het knutselproject is gelukt!! Ik zal even kijken hoe ik alles hier nog in het forum neer zet.
De How-to PDF met veel foto's is in ieder geval al klaar en staat hier: How-to Distributie NZ. De How-to bevat: - Distributieriem en waterpomp vervangen - Krukaskeerring en nokkenaskeerring vervangen - Olie en koelvloeistof verversen Geldt denk ik voor de motoren HZ (1.05 ltr), MH, NZ, 2G, PY, 3F, AAU en AAV (1.3 ltr). Tenminste ik denk dat dit rijtje wel klopt. Die van mij is in ieder geval een NZ. Groeten, Johan |
#7
|
||||
|
||||
Keurige How-To! Zit goed in elkaar.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#8
|
||||
|
||||
Erg goed opgebouwde How-To
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#9
|
|||
|
|||
Maar hoe krijg ik hem hier in "De Werkplaats"?
|
#10
|
||||
|
||||
Even een moderator tippen "marcski"
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#11
|
|||
|
|||
Ik dacht eraan om zelf mijn distributieriem te gaan vervangen, maar nadat ik dit gezien heb.... :-D
|