Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-09-2011, 16:01
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ

I.v.m. olielekkage ga ik binnenkort met de distributieriem bezig en o.a. de krukaskeerring vervangen. Het gaat om een NZ.

Ik heb de motor al even doorgedraaid om de merktekens te bekijken, en die kloppen precies: kerf krukas op BDP (O) - dan staat punt op nokkenaswiel ook bij merkteken op de kap. Hier moet het volgens het boek staan om de riem eraf te halen en te vervangen.

Maar nu lijkt het mij verstandig ook de nokkenaskeerring mee te nemen want die zweet ook wel wat. Ik zag de waarschuwing dat de krukas dan juist van BDP af moet om de boel niet te beschadigen als de nokkenas draait. Dat die wat gaat draaien kom je denk ik niet onderuit omdat je hem moeilijker tegen kan houden dan de krukas (schroevendraaier in starterkrans).

Hoever moet ik nu de krukas wegdraaien, m.a.w. hoeveel speling heb je voordat je andere kleppen beschadigt? En kan je wel gewoon voor- en achteruit draaien en later gelijkzetten (zolang je geen hele slagen ronddraait)?

Ik hoor het graag!

Johan
Reply With Quote
  #2  
Old 29-09-2011, 18:01
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Gewoon de keering zo vervangen, heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Gewoon de bout al een slag los draaien als de riem er nog op ligt en daarna op tijd zetten..
Zou de waterpomp mee vervangen omdat je hiermee tevens de riem moet spannen.
Reply With Quote
  #3  
Old 29-09-2011, 20:25
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

als je de riem en waterpomp toch vervangt;

De nokken en kruk as bouten lossen met de riem er nog op. Dan loop je inprecipe 0 kans om kleppen te slopen.
wel de bout er handvast inlaten zitten omdat je de andere bout ook nog flink moet lossen.

keerring is met een schroefje, etc eruit te pielen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #4  
Old 29-09-2011, 20:38
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Bedankt voor de reacties, ik snap hem. Denk dat het wel gaat lukken.

En ik voel al een mooie how-to met fotoreportage aankomen...
Reply With Quote
  #5  
Old 30-09-2011, 10:14
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Graag ! Dat is altijd handig
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #6  
Old 20-10-2011, 16:50
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Het knutselproject is gelukt!! Ik zal even kijken hoe ik alles hier nog in het forum neer zet.

De How-to PDF met veel foto's is in ieder geval al klaar en staat hier: How-to Distributie NZ.

De How-to bevat:
- Distributieriem en waterpomp vervangen
- Krukaskeerring en nokkenaskeerring vervangen
- Olie en koelvloeistof verversen

Geldt denk ik voor de motoren HZ (1.05 ltr), MH, NZ, 2G, PY, 3F, AAU en AAV (1.3 ltr). Tenminste ik denk dat dit rijtje wel klopt. Die van mij is in ieder geval een NZ.



Groeten,
Johan
Reply With Quote
  #7  
Old 21-10-2011, 17:37
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default



Keurige How-To! Zit goed in elkaar.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 21-10-2011, 18:47
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 643
Default

Erg goed opgebouwde How-To
__________________
Wagenpark:

Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction)
Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD)
Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD)
Reply With Quote
  #9  
Old 21-10-2011, 19:51
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Maar hoe krijg ik hem hier in "De Werkplaats"?
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2011, 20:55
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Even een moderator tippen "marcski"
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #11  
Old 04-01-2012, 20:18
Polopim Polopim is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 3
Default

Ik dacht eraan om zelf mijn distributieriem te gaan vervangen, maar nadat ik dit gezien heb.... :-D
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum