Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 22-05-2008, 17:06
Renegade Renegade is offline
VW Guru

Default Is dit veilig of niet ?

Om even bij het begin te beginnen.

Ik heb door dasher hier op het forum verbreed staal laten maken namelijk 9x14 en 10x14, helemaal perfect inorde zijn de velgen en nu heb ik op autobandenmarkt de bandjes besteld (Toyo Proxes T1-R 195-45-14 op de 9j en Toyo Proxes T1-R 225-40-14 op de 10j). Op de site autobandenmarkt staat een dealer bij mij in de buurt vermeld, nou mooi dan ga ik daar naartoe met de velgen en banden om ze op te leggen. Telefonisch contact met hun opgenomen, ze zeiden dat ze dit wel konden, dus een afspraak gemaakt. Daar aangekomen op het tijdstip van de afspraak alles nog eens duidelijk uitgelegd en de banden laten zien, was geen probleem zei die man hij begon ook direct met opleggen. 2,5 uur later zat er nog geen enkele band om de velg dus werd me gevraagt of het een probleem was als ze er savonds aan verder werkte, nou geen probleem ik heb alleen geen vervoer dus kunnen jullie ze dan brengen ? Dat was ook verder inorde dus de velgen zou ik op vrijdagavond thuis gebracht krijgen. Savonds kreeg ik een telefoontje, ze aalden het vandaag niet meer, is zaterdag om 12:00 ook goed ? Nou, prima ik kon nog wel tot dan wachten. Zaterdagavond kom ik terug van het werk, wat hadden ze nou gedaan... Binnenbanden erin gezet om ze te kunnen pompen en dan moest ik na een aantal km terug komen zodat het rubber zich gezet had... Met tubeless banden... Na 5km waren deze dus ook lek... Terug naar de dealer dus... Hier aangekomen verteld dat ze al lek waren, dus had ik dit graag al gerepareerd of mijn geld terug... De baas van het bedrijf begon toen wat te schelden en te flippen tegen ons dat deze combinatie niet mogelijk was, het waren geen orginele velgen, het was levensgevaarlijk en neem je rotzooi maar mee en ga maar ergens anders naartoe

Dus op naar een andere bandenzaak, hier aangekomen laten zien wat de bedoeling was. Totaal geen probleem zei de beste man, is zo gebeurd en het is niet onveilig als je de druk een beetje bijhoud. Dag erna de velgen opgehaalt gepompt enal...

Toen is mijn pa direct begonnen met mailen naar de VACO, hierbij is de eerste bandenzaak waar ik ben geweest aangesloten. De man die ik aan de lijn kreeg begon direct te zeuren over veiligheid en onverantwoord enz.enz. en autobandenmarkt had me die banden niet mogen leveren

Dit verhaal gaat dus nog een staartje krijgen want, ik wil graag de 70 euro terug die ik aan de eerste bandenzaak heb betaald. Ze hebben immers niet geleverd waarvoor ik betaald heb !

Nu is mijn vraag, deze combinatie van banden + velgen...

Is dit veilig mits er normaal mee omgegaan word of is dit idd levensgevaarlijk ?
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 17:11
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

post es een fotootje van hoe de wangen getrokken staan.
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 17:11
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor

denk dat de meeste banden boeren er niet echt op zitten te wachten ?

maar volgens mij moet het wel kunnen !

gr. Martijn
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 17:40
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

het kan wel, het hoort niet zo, banden zijn hier niet voor gemaakt...
gezien het feit dat een band bijna niet om een velg gelegd kan worden zegt al genoeg over of dit veilig is (of niet).

Levensgevaarlijk gaat alleen wel een beetje ver.
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 18:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

of levensgevaarlijk een beetje ver gaat weet ik niet.....

Weet niet hoe getrokken jouw bandjes om je velgen staan, maar als het zoiets als dit is:

dan geef ik je bandenboer gelijk...
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 19:47
VW Guru

Volgens mij is die foto van jou een 10j velg met een 195er, ik heb geen duidelijke foto's van hoe de wangen staan maar het is een stuk minder extreem als deze
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 21:18
vwbullit's Avatar
vwbullit vwbullit is offline
Forum junkie

10J en dan 225 is netjes.
als hij ze niet opgepompt kreeg dan kan hij beter suikerklontjes gaan verkopen op de markt.

Okee het is er niet voor gemaakt maar jou combinatie is zeker niet gevaarlijk.
De wangen krijgen meer te verduren .
ietsmeer druk erin en GOED vet aan de randen met oppompen.

groeten
en als je die 7 tienen niet vergoed krijgt omdat ze aangeven dat het geen orgineel setje is bla bla bla dan zeg je gewoon ik heb het gevraagd of het kon en u zei dat het geen probleem is.
Daarmee heeft hij al zijn recht van spreken vergooid.

ben benieuwd.
Reply With Quote
Old 22-05-2008, 21:27
VW Guru

Ik ben ook benieuwd, volgens die gast van de vega krijg ik geen 70 euro terug omdat ze bij bandenmeneer nummer 1 het voorbereidende werk hebben gedaan voor 2... Wat ik dus bullshit vind want ik heb betaald voor volledige montage en geen binnenbanden of voorbereiden of wat voor gekke dingen dan ook daarna wou hij me ook nog 60 euro laten betalen voor de binnenbanden waar ik niet om gevraagd heb ik had bijna gezegt, hoe zit het dan met mijn g60 verbreders die ik kapot heb gereden door jullie onkunde ?

Deze thread heb ik dan ook geopend om even te peilen hoe er gemiddeld gedacht word over getrokken banden en of het ook echt levensgevaarlijk is als er met verstand mee omgegaan word. Dan heb ik sowiso al iets van bewijs want er zullen genoeg mensen met een hele goede bandenkennis hier op het forum zitten

Last edited by Renegade : 22-05-2008 at 21:31.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules