#1
|
||||
|
||||
Vacuumventiel? AAZ
Ik ben bezig een AAZ in m'n Jetta 1 te bouwen, en ik kwam dit ding tegen:
Wat is het, wat doet het en kan ik het weglaten op de een of andere manier? Er zat een stekkertje aan maar ik weet dus niet waar ik dat op moet aansluiten... |
#2
|
||||
|
||||
volgens mij staat ie hier ook in: http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=eco+mode
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#3
|
||||
|
||||
AAZ is toch een soort ECO TD, dit klepje bepaalt geloof ik wanneer jouw LDA op de pomp aangesproken wordt, voor maximum prestaties; weglaten.
Voor minimaal verbruik; aansturen. Als je binnen in de auto een laad druk meting hebt kun je met een schakelaar het klepje aansturen en zien dat met aangestuurde klep je een stuk minder snel maar wel zuiniger bent
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#4
|
||||
|
||||
Lijkt mij ideaal, vandaar dat ik de link gepost heb.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
|
#5
|
|||
|
|||
Je kan ff bij mij komen spieken of ik beg er nog in hen zitten!
__________________
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ) Golf 4 variant (tzt on air ) Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ) |
#6
|
||||
|
||||
Het slangetje loopt van de wastegate (geloof ik) naar dat klepje, en van het klepje gaat hij naar de vacuumslang van de rembekrachtiger.
De LDA zit gewoon aangesloten vanaf het inlaatspruitstuk. Dat verhaal over het maken van een Eco modus ken ik, maar daar maak je gebruik van 2 klepjes, en is niet origineel. Ik vroeg me gewoon af wat dit ding voor nut had...en of het van belang is dat ik het aansluit, of gewoon dicht kan maken? |
#7
|
||||
|
||||
Denk eerder EGR... Zat namelijk ook op een deel van de AAZ motoren.
Even fotootjes maken waar die precies naar toe loopt.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#8
|
||||
|
||||
dat ding regelt dat klepje van je turbo.
als het goed is vind je een stukje kabelboom van de golf 3 wat van je pomp naar dat ding gaat. er is maar 1 zwart stekkertje wat daar zo op past dus kan niet missen.
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#9
|
||||
|
||||
AAZ heeft geen computer om turbodruk te regelen. Daarnaast werken AAZ (TD) en 1Z (TDI 90PK) met overdruk om je wastegatemembraam te bedienen.
Variabele turbo's worden aangestuurd door onderdruk (en dus aangesloten op de slang van rembekrachtiging)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#10
|
||||
|
||||
Hij zit hier op de wastegate aangesloten. Kan ik deze gewoon afdoppen of vergaat dan de wereld? |
#11
|
|||
|
|||
Gewoon open laten anders werkt je wastegate niet goed meer omdat de lucht tegen word gehouden.
__________________
Jetta mk2 |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Gewoon afdoppen, kan echt geen kwaad. TD Ecomatic is nergens goed voor. Dus: - Heel de egr meuk er vanaf gooien - De verrijkingsschroef een slagje geven - De LDA boostpin van een ecomatic verloopt gewoon recht dus deze even zelf inslijpen of vervangen door eentje van een GTD - En dan kan je nog de turbodruk gaan verhogen. Zonder kosten kan je zo een 90pk 1Z voorbij rijden
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#13
|
|||
|
|||
Als je deze afdopt kan hij aan die kant van het membraam ze druk niet meer kwijt en kan hij zo de wastegate niet meer goed bediennen waardoor je bijna altijd te veel druk hebt.
Nou is dat niet zo erg alleen blaas je snel je koppakking er uit.
__________________
Jetta mk2 |
#14
|
||||
|
||||
Het opvoeren van de motor is mij van latere zorg, GTD boostpin heb ik klaar liggen
Zit er een EGR op een AAZ dan? Ik heb er namelijk geen 1 gezien Als ik het goed begrijp gaat de overbodige druk van de wastegate via dat klepje naar de vacuumslang van de rembekrachtiger, waardoor die het dus 'kwijt' raakt? En als ik deze dus afdop (of het klepje er tussen zet met een schakelaar) gaat de turbodruk omhoog? Ik heb trouwens een drukmeter binnen, dus die kan ik in de gaten houden... |