#1
|
|||
|
|||
Golf 2 1.8 8v APK afkeur om CO
Beste mede autobezitters!
Ik heb een probleem met de APK Keuring . Ik moet voor 24 november mijn auto APK gekeurd hebben, dus ik ben vorige week naar een garage geweest om hem te laten keuren. Ik dacht dus ruim op tijd te zijn maar niets bleek minder waar. 750 euro aan kosten! Omdat mijn CO uitstoot te hoog is 1,5 terwijl het 0.59 mag zijn. De monteur vertelde mij dat ik een nieuwe uitlaat + kat moest kopen om dit te maken. Nu zit er op mijn uitlaat geen kat, die is er door de vorige eigenaar onderuit gehaald en het is niet mogelijk om op de huidige uitlaat een kat te plaatsen. Nu is mijn vraag, Wat moet ik doen om toch door de APK keuring te komen? Een nieuwe uitlaat is voor mij geen optie, aangezien de uitlaat die er nu onderzit pas een paar jaar oud is. Dit is het enige punt waarop hij APK afgekeurd is, de rest is in zijn geheel in orde! Ik hoop dat iemand mij kan helpen! |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
halllo even kijken om gebruikte cat .. die zijn er wel .. die is er wel tussen te krijgen is geen probleem .. dan heb je er weer apk op ..nieuwe uitlaat wil hij natuurlijk wel monteren .. daar plukt hij aardig centen tussen weg ..niet doen .. vrgr gooigolf |
#3
|
|||
|
|||
hebben ze wel uberhaupt geprobeerd de CO lager te stellen?
Dat zou ik namelijk eerst doen. Heb ook wel eens gehoord over trucs zoals het tanken van beste kwaliteit benzine die CO-uitstoot verlagend werkt en het toevoegen van additieven die zorgen voor een betere verbranding (= minder CO). Sowieso zou ik m'n twijfels hebben of de garage het meest geschikt is voor jou auto, want 750 euro voor een uitlaat is wat veel, zeker gerelateerd aan de waarde van de auto. Ik weet zeker dat dat ergens anders significant goedkoper kan... Als je al daadwerkelijk die uitlaat moet vervangen, wat ik niet zou doen eerlijk gezegd |
#4
|
||||
|
||||
Even kijken bij een andere garage die niet zo moeilijk doet over het co.
|
#5
|
|||
|
|||
Heeft jou auto een lambda sonde? Ik neem aan dat dat bedoeld wordt bij punt C.
Zo niet, dan val je onder categorie B denk ik. Dit nog los van het feit dat het waarshijnlijk een kwestie van afstelling is... Artikel 41 Koolmonoxide gehalte bij stationair toerental 1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationaire toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan: a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986; b. 3.5 % vol. Koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002; c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen; d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002; e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas; f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas. Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten. |
#6
|
||||
|
||||
Stationaire toerental wat lager zetten en/of je ontsteking goed laten zetten.
En anders je Lambda verwijderen. Dan mag je namelijk de 3,5% halen. Let op met het schroefdraad. Dit is geen standaard schroefdraad.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#7
|
||||
|
||||
gewoon het stekkertje van de lambdasonde lostrekken
__________________
*****down to earth***** Golf 3 GTI sold Golf 3 1.6 Wrecked Golf 2 1.6 project car STOLEN!!! Polo 6n 1.6 still runing project |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Nee. Voor de 3,5% mag de lambdasonde niet gemonteerd zijn. Is die aanwezig dan moet die aangesloten zijn. Een pietleuterige apk-keurder gaat daar moeilijk over doen.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#9
|
||||
|
||||
dus ze kijken er wel degelijk naar dan,dacht dat ze dat nooit deden, hier niet, daar telt, zolang de CO2 te hoog is afkeur, heb ze nog nooit bij mijn lambda zien kijken
__________________
*****down to earth***** Golf 3 GTI sold Golf 3 1.6 Wrecked Golf 2 1.6 project car STOLEN!!! Polo 6n 1.6 still runing project |
#10
|
|||
|
|||
Ik weet niet wat het bouwjaar van jou gti is ?
Maar die van mij is uit 1985 en hij heeft een Co van 1,4/1,5% en dat is precies goed, nu heeft mijne ook van origine geen kat Dus ook geen U9 op het kenteken wat aangeeft dat er een kat. moet wezen. Gr, Ramon |
#11
|
||||
|
||||
had ik ook, stekkers van de labdesonde los getrokken en weggestopt en was co goed.
|
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Die voor 87 hebben volgensmij geen labdesonde |
#13
|
||||
|
||||
Heb je een RP of een PF?
Ik heb onder mijn RP een(nieuwe)lambdasonde en katvervanger... ben benieuwd wat eruit komt bij de APK. Ik volg dit even.
__________________
Volkswagen Golf MK2 1.8i Fire and Ice 02-11-1990 project Opel Astra F tailgate 2.0 16V GSI 26-05-1995 daily |