#1
|
||||
|
||||
Vragen mbt elektronica sensoren / instrumenten paneel
Hallo,
ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die verstand hebben van de elektronica van sensoren en het instrumentenpaneel. Ik heb namelijk zo mijn twijfels over mijn koelwatertemp + niveau indicator en schakelindicator. Ik wil hier eigenlijk eerst aan gaan meten voordat ik overga tot aankoop van (dure) onderdelen. Kan iemand mij vertellen met welke ingangssignalen de koelwatertemp en niveau indicator werken? en wat ik daar aan kan meten?! Ik neem aan dat er bepaalde ohmse waarden gemeten moeten worden maar ik heb geen referentiewaardes of iets dergelijks. Kan iemand mij hierbij helpen zodat ik kan kortsluiten waar het probleem zich bevind. Tevens heb ik mijn twijfels over de werking van de schakelindicator, deze zit aangesloten met 1 rubber slangetje aan de achterzijde, bij het losnemen met draaiende motor hoor je duidelijk lucht zuigen maar ik krijg geen indicatie van mijn 1e tot en met mijn 4e versnelling. In mn 5e licht de pijl wel op maar ja dan valt er nog weinig op te schakelen, hoort dit zo of klopt er ergens iets niet? Het gaat hier om een Golf 2 GTI uit 1985 met EV blok. mvg Robert
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#2
|
||||
|
||||
Niemand die me kan helpen of vertellen in welke boekwerken ik dergelijke info kan vinden?
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#3
|
||||
|
||||
Ik weet nu niet met welke ohm zon sensor werkt. Maar met die temperatuur sensor. Hou de meter er gewoon op. Start de auto en kijk of er iets verandert? De weerstand zal kleiner of groter moeten worden. Ligt er aan wat voor typ. NTC of PTC. Als hier niks in verandert dan is die kapot.
Je kunt misschien zoeken naar de gegeven wat de desbetreffende sensor moet hebben? En dit ook bij niveau. Kun je het beste de sensor uit bouwen. En dan op de kop houden. deze werken meestal met een vlotter die er in zit. En dan moet je ook verandering in de weerstand meten. En ik weet niet precies hoe het met dat schakelen zit wat jij zegt. Maar je zegt hij zuigt lucht aan. Is dat slangetje niet gescheurd? of poreus? |
#4
|
||||
|
||||
Hee Bumper83 ik heb wel wat info voor je omtrend de schakelindicator!.
ikzelf heb een 84 gti met de mfa keuze 1/2 in de teller,die van jou zal net een tikie jonger zijn en die keuze in de wisserhendel hebben denk ik. ten eerste die slang op achterzijde paneel is een vacuumslang dus die hoort te suisen als motor loopt en is puur voor de verbruikersmeting voor de mfa. maar die indicatie voor schakelen deugt bij jou niet,juist in de 5 hoort hij zich stil te houden dus tegenovergesteld bij jouw. er zit een schakelaar in de vacuumslang voor vervroeging daar bij de verdelerkap,deze is een maak/verbreekcontact bij een bepaalde vacuum en schakelt een relais in op je zekeringskast(weet niet welke) en die laat het lampje dan weer brandden. dat is de werking. nu dus nog uitzoeken waar het probleem zit
__________________
vw kever - 1975 ,1200 op lpg!!!!! vw golf mk2 gti - 1984 vw golf mk2 1.3 - 1985 audi a3 8p 2003 1,9 tdi ambition |
#5
|
||||
|
||||
Hee Jobro,
dat klopt idd ik heb mn mfa keuze op de wisserhendel. Ok dan is dat duidelijk, verbruiksmeter functioneert prima in 5e versnelling. Ik had idd ook al ergens gelezen dat de schakelindicator zich koest dient te houden in 5e versnelling. Het lampje gaat wel branden in zn 5 dus ik neem aan dat het relais wel werkt, alleen heb ik gelezen dat het ook te maken heeft met een stekker die op je versnellingsbak zit?! En die vacuumslang heb ik gevonden daar zit idd een onderdrukmetertje tussen met een stekkertje eraan maar hoe weet ik of deze juist functioneert en tot op welke hoogte heeft die stekker/schakelaar op mn bak ermee van doen?
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#6
|
||||
|
||||
pff dat weet ik verders ook niet hoe die systemen samenwerken.zit idd een blokje op de bak die denk ik voor achteruitsensor fungeert maar ook voor herkenning 5e versnelling(die dus dan lampje niet doet laten brandden) je zou dus zeggen dat daar misch iets in fout gaat omdat hij juist dan aangaat
__________________
vw kever - 1975 ,1200 op lpg!!!!! vw golf mk2 gti - 1984 vw golf mk2 1.3 - 1985 audi a3 8p 2003 1,9 tdi ambition |
#7
|
|||
|
|||
Ik ken het probleem wel denk ik, en we wonen niet ver van elkaar, ik kan eens komen kijken
Gr, Ramon |
#8
|
||||
|
||||
Tnx
Het probleem mbt de schakelindicator heb ik al opgelost, er bleek een verkeerd relais in te zitten. Iemand heeft hier ooit een ruitenwisser-relais 19 ingestopt. Ik heb op e-bay het juiste schakelindicator relais gekocht en het probleem is opgelost. Alleen het koelwatertemp/niveau indicatie gebeuren zit nog steeds niet lekker, hier verdenk ik tevens ook het koelwaterniveau relais (42 of 43) van. Dus eerst ff een goede zoeken en monteren en kijken of deze werkt
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#9
|
||||
|
||||
Welk nummer heeft het schakelindicator relais ?
Heb hier ± het zelfde probleem Mijn lampje blijft bij deellast constand branden, en het wijzertje komt ook niet meer in het zicht. Het heeft wel goed gewerkt, van de 1 op de andere dag was het over
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition". |
#10
|
||||
|
||||
ik zal het eens even voor je nazoeken
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#11
|
||||
|
||||
Dat is relais nummer 5 met onderdeelnummer: 171919091
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#12
|
||||
|
||||
Dankje
__________________
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition". |
#13
|
||||
|
||||
als dat relais niet datgene is wat de storing veroorzaakt zou ik ook eens kijken naar die schakelaar die op je versnellingsbak zit.
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |
#14
|
||||
|
||||
iemand trouwens ook een idee wat het verschil is tussen relais 42 en 43? Het zijn beide relais voor koelvloeistofpeil.
__________________
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) |