Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 11-12-2011, 16:21
36thChamber's Avatar
36thChamber 36thChamber is offline
Forum Newbee

Default Eerste Auto

Hey ik ben bijna 18, en na lang sparen wil ik mijn droom achterna; een vw jetta mk1 of vw golf mk1 kopen en 'cleanen'.

maar het probleem is nu, dat ik er heel weinig over weet, dus ben ik naar hier gekomen.

mijn vragen.
1. Kan je elke dag met een mk1 rijden? Ik bedoel dat je bv naar he school zou kunnen rijden zonder al teveel stress dat hij niet zal rijden, als je natuurlijk een rot motor hebt dan zal je niet ver geraken, dat weet ik, maar met een goede motor, zijn er veel probleme? hoe doen jullie het, rijden jullie vaak? of alleen in het weekend.

2. Hoeveel zijn de bijkomende kosten ongeveer?

3. Waar koop je een redelijke mk1?
gewoon het internet afzoeken? of zijn er nog garages die er kwalitatief goede verkopen? waar hebben jullie jou auto gekocht?

zoals ik al zei, weet ik hier nog niet veel over, maar zou het graag weten, en wil ik er binnen paar jaar alles over weten en zelf een heel gecleande mk1 hebben.

dankje
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 17:06
dubber dubber is offline
Forum Regular

een golf 1 is prima dagelijks te rijden.
afhankelijk van de technische staat zijn ze best betrouwbaar en de techniek is allemaal vrij simpel.
natuurlijk is het wel zo dat alles een keer stuk gaat dus hij zal iets vaker stuk gaan dan een moderne.
voor een goede deze site en andere vw fora afspeuren alsook de bekende verkoop site,s
belangrijkste is dat je iemand mee neemt die er wel verstand van heeft.
iemand die zelf geen interesse heeft in de auto zal er onbevooroordeeld naar kijken.
je zal zelf heel veel over het oog zien, is mij vroeger ook vaak genoeg gebeurd.
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 17:31
TijnioVW's Avatar
TijnioVW TijnioVW is offline
Forum Regular

Mijn daily is een Jetta mk1, is prima dagelijks te rijden. Zoals dubber al zegt hangt het af van de technische staat, die denk ik bij elke auto verschilt.
Je zal in ieder geval moeten zorgen voor goed onderhoud en je zal wel dingen tegen gaan komen, ik heb bijvoorbeeld al een keer de waterpomp moeten vervangen. Buiten de technische staat verbruik ik (vanwege de 4-bak) wel aardig wat benzine.

Ik heb mijn Jetta simpelweg via marktplaats gekocht, heb een lange tijd zowel de forums als de bekende verkoopsites in de gaten gehouden en kwam uiteindelijk toch uit op marktplaats.

Wat dubber zegt is inderdaad belangrijk, neem niemand mee die er verstand van heeft, ik heb een vriend die al een aantal jaar een golf mk1 heeft meegenomen en m'n broer die automonteur/schadehersteller is. Dit is echt een groot voorbeeld omdat hun veel meer zien dan ik in me eentje.

Succes met de zoektocht!
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 17:44
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC

Aangezien je een MK1 wil cleanen raad ik je m al af
Neem maar n MK3
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 18:08
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by dubber
een golf 1 is prima dagelijks te rijden.
afhankelijk van de technische staat zijn ze best betrouwbaar en de techniek is allemaal vrij simpel.
natuurlijk is het wel zo dat alles een keer stuk gaat dus hij zal iets vaker stuk gaan dan een moderne.
voor een goede deze site en andere vw fora afspeuren alsook de bekende verkoop site,s
belangrijkste is dat je iemand mee neemt die er wel verstand van heeft.
iemand die zelf geen interesse heeft in de auto zal er onbevooroordeeld naar kijken.
je zal zelf heel veel over het oog zien, is mij vroeger ook vaak genoeg gebeurd.

ja daar geef ik je gelijk in, toen ik voor de eerste keer een brommer ging kopen was het net het zelfde, de eerste keer, 16jaar had net 900euro gespaard en kon niet wachten op een brommer, uiteindelijk 2 maanden me gereeden en verkocht voor 350eu.
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 18:13
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Sponze®
Aangezien je een MK1 wil cleanen raad ik je m al af
Neem maar n MK3

Waarom afraden? mischien gebruikte ik de verkeerde term, ik wil hem verlagen en mooie velgen op zetten, maar voor de rest zo origineel mogelijk houden, want ik word gewoon heelemaal warm als ik de vorm van een mk1 zie :o

er zijn egt veel mk1s die in mijn ogen gecleaned zijn, maar zoals ik al zij ms is het de verkeerde term, ik geef een voorbeeld

Reply With Quote
Old 11-12-2011, 18:17
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by TijnioVW
Mijn daily is een Jetta mk1, is prima dagelijks te rijden. Zoals dubber al zegt hangt het af van de technische staat, die denk ik bij elke auto verschilt.
Je zal in ieder geval moeten zorgen voor goed onderhoud en je zal wel dingen tegen gaan komen, ik heb bijvoorbeeld al een keer de waterpomp moeten vervangen. Buiten de technische staat verbruik ik (vanwege de 4-bak) wel aardig wat benzine.

Ik heb mijn Jetta simpelweg via marktplaats gekocht, heb een lange tijd zowel de forums als de bekende verkoopsites in de gaten gehouden en kwam uiteindelijk toch uit op marktplaats.

Wat dubber zegt is inderdaad belangrijk, neem niemand mee die er verstand van heeft, ik heb een vriend die al een aantal jaar een golf mk1 heeft meegenomen en m'n broer die automonteur/schadehersteller is. Dit is echt een groot voorbeeld omdat hun veel meer zien dan ik in me eentje.

Succes met de zoektocht!

dankje! Had je problemen met mensen die hun auto verkopen? mensen die je proberen 'afterippen'?

bv bij ons, ik ben belg trouwens, rijden er veel louche types met golfjes dus zal het niet zo simpel zijn om een kwalitatieve goede wagen te vinden via autoscouts ofzo denk ik.
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 19:24
TijnioVW's Avatar
TijnioVW TijnioVW is offline
Forum Regular

Quote:
Originally Posted by 36thChamber
dankje! Had je problemen met mensen die hun auto verkopen? mensen die je proberen 'afterippen'?

bv bij ons, ik ben belg trouwens, rijden er veel louche types met golfjes dus zal het niet zo simpel zijn om een kwalitatieve goede wagen te vinden via autoscouts ofzo denk ik.

Nee eigenlijk geen problemen mee gehad, en het klinkt heel cliche, maar je moet ook je gevoel volgen. Ik had iemand gebelt die een golf mk1 te koop had staan, en dat voelde toen gewoon niet goed dus heb ik het niet gedaan.
Paar dagen later kwam de Jetta op marktplaats, gelijk gebeld en gekocht van een wat oudere man die hem al lang in bezit had, maar eigenlijk stond die alleen maar stof te happen in de garage. Dus dezelfde avond nog naar brabant gereden (ikzelf woon in de randstad, dus was even een rit) en die man kon niet stoppen met praten over die auto. Dus dat voelde goed en ben nog steeds heel blij met de aankoop.

Ik weet niet hoe het in belgië zit dan, maar probeer dan op een forum een goede wagen te vinden.
Het ligt natuurlijk ook aan je budget en je wensen wat je koopt. Wil je er zelf een opknappen? Of wil je gewoon eentje waar al heel veel aan gedaan is?
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 20:06
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Rick
Misschien al op Cleaned.be/forum gekeken?

dat ga ik nu eens doen
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 20:08
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by TijnioVW
Nee eigenlijk geen problemen mee gehad, en het klinkt heel cliche, maar je moet ook je gevoel volgen. Ik had iemand gebelt die een golf mk1 te koop had staan, en dat voelde toen gewoon niet goed dus heb ik het niet gedaan.
Paar dagen later kwam de Jetta op marktplaats, gelijk gebeld en gekocht van een wat oudere man die hem al lang in bezit had, maar eigenlijk stond die alleen maar stof te happen in de garage. Dus dezelfde avond nog naar brabant gereden (ikzelf woon in de randstad, dus was even een rit) en die man kon niet stoppen met praten over die auto. Dus dat voelde goed en ben nog steeds heel blij met de aankoop.

Ik weet niet hoe het in belgië zit dan, maar probeer dan op een forum een goede wagen te vinden.
Het ligt natuurlijk ook aan je budget en je wensen wat je koopt. Wil je er zelf een opknappen? Of wil je gewoon eentje waar al heel veel aan gedaan is?

goede vraag, ik weet het niet, het liefst zou ik er zelf wel aan willen prutsen, maar ik weet er niet zo veel van , dus ik zou er zeker geen probleem me hebben als ik er eentje kon kopen waar al bv een verlaging op zit, of van iemand die zijn project heeft afgerond en nu naar iets nieuw op zoek is
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 21:02
dubber dubber is offline
Forum Regular

dan is het ook van belang wat je budget is, voor een technisch goede auto die qua carrosserie ook goed is zit je toch al snel over de 2000 euro.
reken nog eens 500 a 1000 euro voor het onderhoud waar de vorige eigenaar geen zin meer in had en je zit goed.
je kunt ook in het forum gedeelte "auto te koop gevraagd" een oproep plaatsen.
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 21:14
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
dan is het ook van belang wat je budget is, voor een technisch goede auto die qua carrosserie ook goed is zit je toch al snel over de 2000 euro.
reken nog eens 500 a 1000 euro voor het onderhoud waar de vorige eigenaar geen zin meer in had en je zit goed.
je kunt ook in het forum gedeelte "auto te koop gevraagd" een oproep plaatsen.

ik zal eens kijken, weet jij iets van tunen, ik had hier boven iemand zeggen dat wat ze met mk1s doen niet cleanen is, maar wat is het dan wel, ik heb hier boven enkele voorbeeldjes, zo wil ik men vw ook, maar hoe noemt men dit qua style?
grtz
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 21:30
dubber dubber is offline
Forum Regular

cleanen is bij mijn weten zo strak mogelijk maken,
dus afwateringsgootjes verwijderen, geen antenne, geen stootlijsten, geen ruitenwisser achter, geen sierrantjes etc.
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 21:51
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Rick
Duitse stijl, gewoon een "sobere" kleur, laag en een dikke velg eronder. De voorkeur gaat dan meestal uit naar BBS.

dankje! Dan kan ik je mededelen dat duits tunen heelmaal mijn ding is!
Reply With Quote
Old 11-12-2011, 22:38
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru

Zou gewoon een Golf 1 kopen!

Heb de mijne ook als eerste auto, en wil hem voorlopig echt niet kwijt!
Wel een paar keer mee gestaan, maar dat heb ik allemaal weer eigenhandig kunnen oplossen gelukkig.
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 05:51
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC

Quote:
cleanen is bij mijn weten zo strak mogelijk maken,
dus afwateringsgootjes verwijderen, geen antenne, geen stootlijsten, geen ruitenwisser achter, geen sierrantjes etc.

Daarom voor mij een afrader, maar de voorbeeldfoto's van hem zijn niet gecleaned maar zien er gewoon vetjes uit
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 14:57
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Sponze®
Daarom voor mij een afrader, maar de voorbeeldfoto's van hem zijn niet gecleaned maar zien er gewoon vetjes uit

ah ok, maar het is dus eerder duitse style?
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 15:15
Joy_Goessens's Avatar
Joy_Goessens Joy_Goessens is offline
Forum Regular

Het voordeel is dat je in onderhoud iets meer kwijt bent dan met een nieuwere auto maar daarom betaal je geen wegenbelasting (tot 87) de onderdelen zijn relatief goedkoop en het meeste is nog nieuw te verkrijgen plus de verzekering kost geen drol.

Ik rij er ook daily in dus dat gaat ook prima, ik heb hem ook naar smaak aangepast.
Het is gewoon verschillend, je kan er veel geld aan uitgeven of er gewoon in rijden maakt allemaal niet uit.

Veel succes ermee!

Wij komen uit Limburg man, ken je dat niet horen dan?
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 17:04
36thChamber's Avatar
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Joy_Goessens
Het voordeel is dat je in onderhoud iets meer kwijt bent dan met een nieuwere auto maar daarom betaal je geen wegenbelasting (tot 87) de onderdelen zijn relatief goedkoop en het meeste is nog nieuw te verkrijgen plus de verzekering kost geen drol.

Ik rij er ook daily in dus dat gaat ook prima, ik heb hem ook naar smaak aangepast.
Het is gewoon verschillend, je kan er veel geld aan uitgeven of er gewoon in rijden maakt allemaal niet uit.

Veel succes ermee!

dankje!, de verzekering kost geen drol? is het een oldtimer verzekering of wat voor verzekering heb je? ik dacht meestal dat dit duurder was
of meschien is dit in nederland zo? ik ben van Belgie
Reply With Quote
Old 12-12-2011, 17:34
Dennis-Mash's Avatar
Dennis-Mash Dennis-Mash is offline
No personal life

Jou situatie komt me bekend voor. Vorig jaar juli mocht ik van mijn ouders al een auto gaan kopen voor als ik achttien werd en mijn rijbewijs ging behalen. Net zoals jou wist ik er toen vrijwel niets vanaf en twijfelde ik ook nog enorm tussen bepaalde motoren of model keuzes.

Ik heb het toen aangepakt door zelf op onderzoek uit te gaan op de forums na informatie over het model auto wat ik wou. Dat moest en zou namelijk een Corrado worden. Na wat goede informatie gevonden te hebben en wat vragen gesteld te hebben wist ik genoeg om een keuze te maken voor wat het beste bij mij past.

Hier na ben ik de fora's en de bekendere verkoopsites zoals Marktplaats en Speurders in de gaten gaan houden tot ik een Corrado tegen kwam die naar mijn smaak was. Over elke Corrado die mij wat leek stelde ik op het forum de vraag of iemand hem kende en wat hun er over dachten. Naar verschillende meningen gehoord te hebben van, naar mijn idee, betrouwbare mensen zijn sommige Corrado's bij mij al afgevallen voordat ik er daadwerkelijk ben gaan kijken. Naar een auto gaan kijken was voor mij namelijk lastig omdat ik nog geen rijbewijs had en dus afhankelijk was van mijn ouders.

Zo vielen dus een hoop Corrado's al op de voorhand af. Tot er twee over bleven. Even met beide eigenaren een goed gesprek gehad via de telefoon en met één van de twee alvast een afspraak gemaakt om te gaan kijken. Mijn bedoeling was om eerst alleen met mijn pa te gaan kijken om te zien of de auto mijn in het echt ook aanstond. Nadat dit het geval bleek te zijn heb ik een oom die automonteur is de Corrado laten beoordelen bij hem thuis op de brug en hij was zeer onder de indruk waarna ik bijna direct heb besloten om de andere Corrado niet meer te gaan bekijken en de Corrado te kopen waar ik op dat moment bij stond.

Ga dus gewoon met je gezonde verstand op zoek naar een auto die bij je past en koop geen auto als je niet zeker bent over je keus!

Misschien helpt dit 'levensverhaal' je een beetje.

Last edited by Dennis-Mash : 12-12-2011 at 17:37.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules