Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-10-2011, 15:05
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default Instellen gele koni's

Aangezien mijn dempers lekker heb ik een setje gele koni's gekocht.
Deze moeten op de voorkant komen met 6 cm verlaging.

Het mooie van koni's is natuurlijk dat je ze kan instellen, maar hoeveel ????
Ook kwam ik er achter dat alleen de uitgaande slag (rebound?) te verstellen is zeg maar.
Hoe werk dit?

Rijd er iemand met gele koni's en hoe heb je deze ingesteld ?

Ik hoor het heel graag, want ik kom er niet uit.

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 06-10-2011, 15:14
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Hoi Guus.
Rode Koni's alleen de rebound gele Koni's in en uit gaande slag.
Helemaal in drukken en draaien je voelt de zuigerstan in een gleufje vallen,dan kun je 4 standen in stellen,even proberen in de uiterste stand uit trekken weel indruken en in de andere uiterste stand uitrekken dan moet je al het verschil merken.
Stand 1 is licht stand4 zwaar,miln advies is stand 3 met verlaging.

Jan
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2011, 15:18
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik heb de zuigerstang gedraaid, maar voel geen standen zeg maar, ik merk wel dat de uitgaande slag veel zwaarder wordt.
Helemaal naar links gedraaid (tegen de klok in) is t lichtst, naar rechts voelt het zwaarder.

T zijn gele koni's, koni sport. Zijn er misschien verschillende gele ?
Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2011, 15:52
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Nog ter aanvulling, ik kan de zuigerstang zo'n 2.5 keer rond draaien tussen licht en zwaar. of 5 halve slagen zoals de engelse koni site vermeld.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-10-2011, 14:56
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Iemand nog suggesties ?
Reply With Quote
  #6  
Old 07-10-2011, 15:08
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

achterzijde schokbreker los en draaien daarmee hard en zacht. voorzijde stel je bovenop met stelknop 360 graden draaistand
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #7  
Old 07-10-2011, 15:13
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Het zijn zeg maar de cardrigde dempers voor de voorzijde.




Ik ben er wel over uit hoe deze te stellen zijn, maar er zijn niet echt standen voelbaar zeg maar. Je kan steeds een halve slag draaien, voelt het weer wat zwaarder etc.
Reply With Quote
  #8  
Old 07-10-2011, 15:17
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Afstellen van Koni dempers



1. Plaats de meegeleverde afstelknop aan de bovenkant van de dempers.

2. Indien u de knop in de richting van de pijl draait dan zullen de dempers stugger worden, als u in tegengestelde richting draait dan worden ze juist minder stug. Indien u tegenstand voelt svp niet doordraaien, aangezien de demper dan in zijn eindpositie staat.

3. Na het afstellen de afstelknop verwijderen om eventuele schade aan de motorkap te voorkomen.

WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden.




1. Verwijder de plastic stofkap om bij de afstelknop te komen (fig.2).

2. Duw de afstelknop naar beneden tijdens het afstellen (fig. 1 & 2).

3. Het afstelmechanisme is voorzien van een aantal fases, waarvan elke fase een afstel positie markeert (fig. 4).

4. Om de uitgaande slag (rebound) te vergroten dient er één of meer slagen naar rechts (met de klok mee) gedraaid te worden. GEBRUIK GEEN EXTREME KRACHT!

5. Zorg ervoor dat de afstelknop volledig terug springt in de juiste positie.

OPMERKING: 26 series hebben 2 fases en de 30 series 3 fases.

WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden.




1. Duw de schokdemper volledig naar beneden tot de aanslag en draai tegelijkertijd de stofkap of zuigerstang voorzichtig naar links (tegen de klok in), totdat u voelt dat de nokken van de stelmoer door de uitsparingen van de voetklep schuiven (fig.1). U bent dan op de start (minimale) positie en het is dan niet mogelijk verder naar links te draaien. Dit is het geval indien de schokdemper nog nooit afgesteld is (af fabriek).
OPMERKING: Sommige Koni dempers hebben een bump rubber onder de stofkap en deze dient verwijderd te worden voordat het afstellen mogelijk is. Markeer wat de bovenzijde van de stofkap is. Vergeet niet deze stofkap te herplaatsen na het afstellen.

2. Geef vanaf deze start positie 2 halve draaien (360º) naar rechts (met de klok mee) terwijl u de schokdemper ingedrukt houdt. De afstelrange is normaliter 4 Ã* 5 halve draaien (fig.2).

OPMERKING:
Vanaf de start (minimale) positie zal de uitgaande slag (rebound) toenemen bij:
één halve draai: 10 tot 15%
twee halve draaien: 25 tot 30%
drie halve draaien: ca. 50%
vier halve draaien: 75 tot 80%
vijf halve draaien: 90 tot 100%

3. Trek de schokdemper verticaal uit, zonder te draaien, voor minstens 1 cm zodat het afstel mechanisme gedeactiveerd wordt. De stofkap of zuigerstang kan nu vrij draaien. De demper kan nu uitgetrokken worden, zodat de bump rubber (indien aanwezig) herplaatst kan worden. Zorg ervoor dat de bump rubber weer in de groef in de bovenkant van de stofkap klikt.

WAARSCHUWING: Beide dempers hetzelfde afstellen. Indien de dempers niet hetzelfde afgesteld worden kan dit leiden tot instabiliteit en ongelijke slijtage van de banden.
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #9  
Old 07-10-2011, 15:23
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Richard dank je wel!

Ivm de verlaging ga ik denk ik voor 3 of voor 4 halve slagen dus 50% of 75/80%
Reply With Quote
  #10  
Old 13-10-2011, 13:59
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Gister heb ik de koni's er onder gezet, en ik moet zeggen, das is op zich niet verkeerd.

Ik heb ze 1.5 slag stugger gezet, ongeveer stand 3. Er zit nog voldoende comfort in en in de bochten hangt de auto nauwelijks over, dikke prima dus.

Helaas moet ik wel zeggen dat de gewone gele koni niet goed lijkt te werken met een 6cm verlaging. Misschien was dit wel te verwachten, maar ik had goede hoop.

Bij diepe putdeksels (6/8cm hebben we meer dan genoeg in Den Haag) of als je gewoon veel te hard over een drempel rijdt, lijkt de vering door te slaan op de bumpstop, helaas.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-10-2011, 18:10
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

ik heb ze ook voor heb ik ze bijna op de stugste stand. achter de fabrieksafstelling omdat golf 2 toch al gauw last heeft van vierkante achterbandjes
Reply With Quote
  #12  
Old 13-10-2011, 18:20
VW-Roy1988's Avatar
VW-Roy1988 VW-Roy1988 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 238
Default

heb zo onder mijn audi 50 gehad met 60 / 60 verlaging
en had ze ook op de stugste stand.
__________________
Golf MK1 cabby 1990
Golf MK2 Daily 1985

LESS=MORE
Reply With Quote
  #13  
Old 13-10-2011, 18:23
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Weet iemand waar deze knop los te krijgen is?

Reply With Quote
  #14  
Old 13-10-2011, 18:31
VW-Roy1988's Avatar
VW-Roy1988 VW-Roy1988 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 238
Default

ik zou gewoon eens bij de koni dealer proberen,
misschien kunnen hun je verder helpen
__________________
Golf MK1 cabby 1990
Golf MK2 Daily 1985

LESS=MORE
Reply With Quote
  #15  
Old 13-10-2011, 19:37
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Hey Roy, heb je op de meest stugge stand uberhaupt nog een beetje vering of comfort dan ? Of had je misschien de aangepaste korte dempers ? Ik vind ze in stand drie namelijk al redelijk stug, al zit er nog wel wat comfort in, maar niet in korte oneffenheden, maar volgens mij is dat gewoon t leven van verlaagd rijden.
Reply With Quote
  #16  
Old 13-10-2011, 19:50
VW-Roy1988's Avatar
VW-Roy1988 VW-Roy1988 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 238
Default gele koni's

Quote:
Originally Posted by guusvandevenne
Hey Roy, heb je op de meest stugge stand uberhaupt nog een beetje vering of comfort dan ? Of had je misschien de aangepaste korte dempers ? Ik vind ze in stand drie namelijk al redelijk stug, al zit er nog wel wat comfort in, maar niet in korte oneffenheden, maar volgens mij is dat gewoon t leven van verlaagd rijden.


haha, had idd nagenoeg geen vering meer!
maar vond het niet erg. en anders liepen de banden ook aan in de wielkasten
als ik door hobbels heen reed,
__________________
Golf MK1 cabby 1990
Golf MK2 Daily 1985

LESS=MORE
Reply With Quote
  #17  
Old 13-10-2011, 19:59
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik weet niet met wat voor banden je rijd, of welke et waarde, maar met 175-60-13 et 38 loopt het bij mij niet aan. Deed t ook niet met 155-70-13 et 12. Maar die laatste zat op een 6j velg waardoor t ligt getrokken staat.

Ik denk dat ik ze er maar wil onderuit ga halen een of een setje ingekorte koni geel ga halen of misschien toch maar een b merk Moet ik nog even bedenken.

Ik zag ook nog een schroefsetje van Spax, lijkt me misschien ook wel wat, maar die zijn misschien ook wel spijker hard.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum