#1
|
||||
|
||||
Temp. meter slaat uit
Hej mensen!
Ik heb een probleempje met mn Gti. Hij heeft de afgelopen 2 maand stilgestaan ivm met opknapwerkzaamheden en scirocco 16v remmen ombouw. Nou wou ik er net even mee gaan rijden, maar de temp. meter sloeg helemaal uit naar rechts en het lampje begon te knipperen Er zit echter voldoende koelvloeistof in... wat kan het probleem zijn??
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Was dat na een poosje rijden of direct al bij de start ? Heb je je koelvloeistofreservoir open gedraaid om te kijken of de vloeistof werkelijk (te) heet was (pas op voor stoom) ? Op een rijtje: Direct bij het starten: zender defect Na rijden en koelvloeistof "kookt" niet, zender defect Na rijden, koelvloeistof "kookt" inderdaad: thermostaat defect (opent niet) of verstopping in je koelsysteem. |
#3
|
||||
|
||||
Het is direct bij het op contact zetten. Dus het zal waarschijnlijk de zender zijn, waar zit dat ding?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
De motor heeft verschillende zendertjes (motortemperratuur, oliedruk, aansturen van de ventilator van je radiateur en koelvloeistoftemperatuur ff zo uit m'n hoofd op een rijtje). Waar ze precies allemaal zitten moet ik zelf ook opzoeken in de vraagbaak. Heb ik niet hier. Als er niemand hier is die dat uit z'n hoofd weet, zal ik het vanavond posten..... Ben |
#5
|
||||
|
||||
ist een vdo meter?
die van mij deed hetzelfde, kwam bij mij door een slechte massa naar de meter toe. |
#6
|
||||
|
||||
Ik zie net in de vraagbaak blz. 47/ fig 3.2 dat de temperatuurvoeler op het aansluitstuk zit van de carburateur/spruitstuk. Ik denk dat je die moet vervangen.
__________________
Golf in Schaapskleren |
#7
|
|||
|
|||
draad aan de zender los geraakt????? expansievat zender
|
#8
|
||||
|
||||
Dat had ik bij mijn GTD ook. En het grappige was: Als ik toeterde ging het koelvleistofwaarschuwingslampje branden, waardoor het een toeterwaarschuwingslampje was.
Maar goed: de oplossing. Ik ben ermee naar Ron21 gegaan, en hij vond een kapot relais rechtsboven. Relais verangen, probleem opgelost. (Ron, als ik uit mijn nek l#l, verbeter jij me dan?)
__________________
Why do you press harder on a remote control if you know the battery is dead? |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Los kabeltje kan natuurlijk ook altijd nog maar staat ook al in dit draadje. Ken de GTI niet zo goed maar de zender zit bij de bij de 1100 t/m 1600 modellen incl. diesels ergens aan de rechterzijkant van het motorblok. In mijn vraagbaakjes staat dat er een rood-gele draad naar toe loopt (modellen na 1980) en voor 1980 wastie blauw-geel. Moet wel te vinden zijn denk ik. Suc6 ! |
#10
|
||||
|
||||
Dan is ie gevonden denk ik!
Voor op het blok, aan de cilinderkop, zit een koelwateraansluiting. Hierop zitten 2 sensoren: een dikke 2-polige en een kleine met een rood-gele draad. Het zal die laatste wel zijn, maar de vraagbaak geeft geen onderscheid. Ze worden allebei aangeduid als temp.voeler/temp.sensor...
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#11
|
|||
|
|||
wat is de motorcode bij een EV is het de voorste die met een schuifstekker
|
#12
|
||||
|
||||
Het is een DX motor, deze is gelijk aan een EV.
Het is idd die met de schuifstekker, hier loopt een rood/gele draad naar toe.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#13
|
|||
|
|||
klopt zit er ook een sensor in het expansievat zo ja kan ook de oorzaak zijn [te laag nivo]
|
#14
|
||||
|
||||
Er zit ook een sensor in het expansietankje, het niveau is prima, staat iets onder het maximum.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#15
|
|||
|
|||
wat ik bedoel is de sensor zelf ook een keer gehad maakte de sensor kortsluiting
|
#16
|
|||
|
|||
De expansievatsensor eruit draaien en de twee metalen pennetjes met een draadje verbinden. Is het probleem verholpen, dan weet je waar het aan ligt...
|
#17
|
||||
|
||||
Ik ben er nog steeds niet uit...
- De sensor is vervangen, de kleine met de schuifstekker. - De niveaumeter heb ik al eens een keer vervangen, ik heb hem er even uit gehad en schoongemaakt. Nu is het probleem nog vager geworden: ik zet de auto op contact, de meter slaat uit en het lampje knippert. Maar zodra ik de lichten aanzet gaat het lampje vaag branden, het knippert niet meer en de meter zakt. En de benzinemeter geeft een halve tank aan terwijl ik vanmiddag nog heb getankt!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |
#18
|
||||
|
||||
Ik gok op een massa probleem, dan beginnen die dingen nogal vaag te doen. Alle dashboard verlichting is trouwens massa gestuurd he.
|
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Het kan ook de meter zelf zijn....of de spannings stabilisator in het dashboard...of een aarde probleem (ik heb een vergelijkbaar iets gehad namelijk, bleek er een aarde draad los te zijn) Het knipperen kan ook komen door een defecte (of vervuilde) niveau sensor in het expansie tankje.. |
#20
|
||||
|
||||
Het massapunt van de tellerbak heb ik onlangs nog voorzien van een nieuw stekkertje en heb het punt aan de massa ook even opgeschuurd.
De niveaumeter heb ik ook al ff schoongemaakt. Zijn het alleen de watertemp- en benzinemeter die op de spanningsstabilisator aangesloten zijn?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E - 1983 Golf C 1.3 rood - 1983 Golf C 1.6D geel - 1982 Jetta 1.3 legergroen |