#1
|
|||
|
|||
Exact afstellen Bosch VE dieselpomp GTD
Hallo,
mijn golf 2 GTD met SB motor loopt nog niet helemaal naar mijn zin. Laatst heb ik de boostpin verdraaid zodat hij meer pit zou hebben , maar toen liep hij nog alleen maar stationair. Omdat ik vermoed dat deze pomp al eens uiteen is geweest zou ik graag alles weer op de basis afstellingen zetten. Volgens mij is die info beschikbaar in Bosch Esi-tronic op de C-archief dvd en wellicht ook in Elsa, maar helaas heb ik die niet ter beschikking. Wie heeft dit wel, of heeft een andere manier om aan deze info te komen? Ik vermoed dat de pomp niet genoeg brandstof levert op dit moment omdat als de verrijkingsklep in de LDA dicht is, de auto alleen stationair loopt. |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan morgen eens kijken maar denk niet dat die info op Bosch ESI-Tronic staat.
In Elsawin is de auto volgensmij zoiezo te oud voor. PB me anders het kenteken misschien dat ik morgen in de pauze wat aan de hand van het kenteken kan vinden.
__________________
Golf Rallye Golf 8 GTI Caddy 2.0TDI |
#3
|
||||
|
||||
Als de auto na het verdraaien van de boostpin, slecht gaat lopen, of zelfs alleen nog maar stationair, heb je iets serieus fout gedaan of er zit iets niet lekker in je pomp.
Waar veel info te vinden is zou ik zo niet weten.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#4
|
|||
|
|||
Dat er iets niet goed zit, ben ik zeker met je eens. Als ik de boostpin weer terugdraai dan loopt hij weer zoals voorheen. Ik vraag me ook af of de LDA werkt als een "verrijker" dus alleen de motor van "extra" diesel voorzien bij een bepaalde turbodruk, of juist als " doseerder" die de totale hoeveelheid diesel bepaalt.
|
#5
|
||||
|
||||
De LDA werkt als een verrijker. Echt heel vreemd dat ie zo extreem reageert op wat verdraaien, kan m.i. niet kloppen. Zit dat pennetje onderin, die tegen de kegel aan loopt, wel goed?
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#6
|
|||
|
|||
Dat pennetje onderaan heb ik als eerste bekeken, zit daar een veertje achter of werkt hij op luchtdruk? Hij veerde niet vanzelf eruit aanvankelijk toen ik de boostpin demonteerde, maar toen ik de motor starte zonder boostpin kwam hij wel naar buiten.Ik ga er vanuit dat dat zo hoort, want als er een veertje in zit krijg je die boostpin nooit meer terug in het gat, maar heb er voor de zekerheid wat wd40 op gespoten. "Rallye" heeft me vriendelijk aangeboden in Esi-tronic, het systeem van Bosch, te kijken of hij de afstelgegevens kan vinden, als het goed is hoor ik daar nog over of t gelukt is.
Mijn vermoeden is dat de hoeveelheid diesel op de pomp zelf verkeerd is ingesteld, omdat vroeger een andere procedure bestond voor het stationair afstellen dan tegenwoordig, waardoor je natuurlijk vrij snel van de basisafstellingen af raakt. |
#7
|
||||
|
||||
Nee, zit geen veertje achter, hij gaat idd op druk naar buiten as de pomp draait. Als ik het zo lees, is daar niks mis mee bij jouw pomp.
Misschien kun je es proberen om de roetstop een halve slag in te draaien en kijken wat ie doet. Draai dan wel van te voren even je stationairschroef terug.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#8
|
|||
|
|||
Als ik dat doe dan ben ik bang dat ik steeds verder van de originele instellingen afraak, dus wil ik het experimenteren liever bewaren als laatste redmiddel en eerst proberen of ik de "originele" basisafstellingen kan krijgen ergens.
|
#9
|
|||
|
|||
voor de mededieselaars nog een hele handige link waarin de pomp super uitgebreid staat beschreven:
http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf |