#1
|
|||
|
|||
Verkeerde onsteekvolgorde 4-2-1-3
Beste vwguru's,
ik heb een tijdje terug de gehele onsteking vervangen van mijn golf gti '89 8klepper. Nu loopt de auto alleen met de onsteekvolgorde 4-2-1-3. De markering van de rotor en nokkenas staan goed. Zover ik kan zien, staat die van krukaspoelie ook goed met de markering op de plastic kap. Ik vermoed zelf dat het probleem zit in dat andere tandwieltje, die schuil gaat achter de plastic kap. Dat daarvan de markering niet in lijn staat met die van de krukaspoelie. Kan iemand dit bevestigen, voordat ik de hele boel loshaal? MVG, DJ |
#2
|
||||
|
||||
Zit je ontsteking er wel goed in? Kan op 2 manieren hè... Zit een sleufje in het asje van je ontsteking die je onderblok komt. Probeer hem anders eruit te halen, 180 graden verdraaien en dan er weer in.
Je rotortje moet naar de markering van de 1e cilinder wijzen (inkeping verdeler), als alles op tijd staat.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#3
|
|||
|
|||
Markering in de verdeler is cilinder 1
Even alles op tijd zetten en de kabels er goed inpluggen. |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Markering van rotor staat goed. Als ik het asje in het onderblok 180 graden verdraai, blijft de onsteekvolgorde hetzelfde, maar daardoor verspringt de rotor tenopzichte van de markering 180 graden. Op 1-3-4-2 wil die gewoon maar niet lopen. Het rare is ook dat het altijd zo heeft gezeten, met de oude verdeler was het ook al zo aangesloten. DJ Last edited by Djdewit : 02-08-2011 at 12:06. |
#5
|
||||
|
||||
je moet de as van je verdeler 180 graden verdraaien, niet dat palletje in je onderblok
Zoals het nu zit, wijst jouw rotor naar de 4e cilinder als alles op tijd staat. Teken de ontstekingsvolgorde maar eens uit...dan zie je dat alles 180 graden verkeerd staat
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#6
|
||||
|
||||
Na `t lezen en zien van de tekening begin ik aan mezelf te twijfelen...
Je weet dat cilinder 1, de cilinder is aan distributiekant zijde?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Was het eerste waar ik ook aan moest denken
__________________
Alain Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
Lol idd...kan me ook niet voorstellen dat hij met die volgorde op het blok kan lopen...
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Yep.. ik zet de krukaspoelie naar de markering op de plastic kap. Als ik vervolgens de krukaspoelie iets verdraai zie ik op het vliegwiel een verf markering. De rotor zet ik daarna op de markering van de verdeler, beginpunt van onsteken. Met de volgorde 1-3-4-2 wil de motor maar niet lopen. heb ik de volgorde weer veranderd naar zoals het op de oude verdeler zat, 4-2-1-3 en hij liep weer. |
#10
|
||||
|
||||
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#11
|
||||
|
||||
Zoals het op de foto hierboven staat, hoort het te zitten, dus 1 op 1, 2 op 2, 3 op 3 en 4 op 4.... jij zegt dat hij alleen loopt, als de volgende nummers met elkaar verbonden zijn:
nummer 1 op verdeler met nummer 4 op motorblok nummer 3 op verdeler met nummer 2 op motorblok nummer 4 op verdeler met nummer 1 op motorblok nummer 2 op verdeler met nummer 3 op motorblok ?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#12
|
|||
|
|||
Ja
|
#13
|
||||
|
||||
Dat is eigenlijk alleen mogelijk dus, wanneer je verdeler dus 180 graden verkeerd staat..
Als je hem op tijd zet, dan wijst de rotor zeker ook naar nummer 4 op de verdeler?
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#14
|
|||
|
|||
De motor loopt, als ik daarna de verdelerkap eraf haal. De verfmarkering op het vliegwiel opzoek, wijst de rotor naar de markering op de verdeler behuizing, waar bij mij de bougiekabel naar cilinder 4 loopt ipv van 1. Ik snap dat verdeler 180 graden draaien niet. Ik heb m precies zo als op de plaatje van je, de onsteking ook.
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Belangrijker dan de krukas is de nokkenas. Nokkenas draait even snel als de rotor en krukas draait 2x zo snel. Zet merkteken van zowel de krukas als de nokkenas op tijd en zet daarna cil 1 bij de markering. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Heb ik ook, als ik mijn krukasaspoelie op tijd zet, dan ligt streepje op het nokkenas tandwiel evenwijdig met het kleppendeksel. Daarnaast ook de 2 verfstreepjes op het vliegwiel, en de rotor wijst naar de merkteken van de verdelerbehuizing. Ik denk nog steeds dat de krukas 360 graden gedraaid moet worden, zodat de cilinder 1 wel op startpositie staat ipv van nummero 4. Draait het vliegwiel trouwens even snel als de krukas? Last edited by Djdewit : 02-08-2011 at 14:39. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Ja. |
#18
|
|||
|
|||
Het rare is gewoon dat de motor voorderest wel aardig loopt, hij is ermee door de apk gekomen. Ik heb de onsteking laten afstellen bij een garage, die vonden de onsteekvolgorde ook erg vreemd, maar omdat de motor wel aardig loopt, werd het aan de kant geschoven. "Als het loopt dan loopt het".
Maargoed, ik kijk nergens meer van op. Ik heb de auto nu een jaartje in bezit, en dacht ermee echt een koop te slaan. Een originele hollander, met eigenlijk maar één echte eigenaar, de 2e eigenaar heeft m maar 1 maandje in bezit gehad. Heb er sindsdien pas 1000 km mee gereden. Tot nu toe alleen nog maar problemen. De gehele injectie was ontregeld, belangrijke gebroken aarde draden van de motormanagement waren gemaakt met wat zielig tape. Die dikke aarde draad van de ignition coal(bobine?) was helemaal niet aangesloten. Brandstof filter was verkeerd om aangesloten. Verschillende kapotte sensoren. De duty-cycle connector was niet aangesloten. Vervolgens alle draden van de injectie nagemeten, aarde draden uitgepiept met de multmeter. Motormanagement open gehad en gecontroleerd op verbrande circuitjes. Maar na dat alles wil de motor nog steeds niet als een zonnetje lopen. Koelvloeisstof komt niet op temperatuur, terwijl ik de thermostaat en temp voeler voor dashboard heb vervangen. De de-acceleratie moterregeling werkt niet goed. Als de motor loopt hoor je de kleppen af en toe tikken. Ben er laatst achtergekomen dat er de verkeerde olie in de auto zit, de laatste eigenaar heeft de auto een klein service beurtje gegeven met 5w40. De olie is nog blank, en bij het aflezen druipt het van de peilstof. Het uitlaatspruitstuk wordt ook na een paar minuten al roodgloeiend, dan staat de onsteking toch zowiezo te laat? Volgens de garage/apkmeester was alles prima in orde. Van dat hele onsteking gedoe klopt geen zak, terwijl ik de distru riem nog niet los heb gehad. Kan niet wachten op het moment dat ik zorgeloos kan rijden ! Weet iemand ofdat een pf motor kan lopen als de nokkenas 180 graden gedraaid staat? Als ik aan de krukasmoer draai, lijkt het ook wel ofdat de motor niet helemaal vrij loopt, zo halverwege gaat het vrij stug. DJ Last edited by Djdewit : 02-08-2011 at 16:16. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Dat komt toch, denk ik, vanwege de compressie die opgebouwd wordt? als hij overal even vrij zou draaien zou ik me pas echt zorgen maken.... |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Alvast één goed iets dus, nu de rest nog . |