Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-10-2011, 10:13
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default 4 naar 5bak probleem

Ik heb een 5 bak laten (met code ATH) op een FP motor laten zetten..

Ik had er een 4 bak op zitten (met code GC ) de koppelingsplaat was in tweeen!? dit terwijl deze geen 5000km vervangen was.. hoe dit kan is mij een raadsel!

De bak zelf sluit niet helemaal mooi aan op de motor, maar ben langs VW gegaan en die zeiden dat dat geen probleem is.

De auto rijdt nu goed behalve dat als ik hem in zijn 5 zet dit met veel kracht moet.. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Want het gebeurt te vaak dat ie van de 4 ipv van de 5 naar zijn 3de gaat.


Gegevens van de originele 4 bak GC Fertigung von 2/74
Aggregate-Nr. 020.1
Zuordnung Typ Golf/Scirocco
Motor 1,5 l/1,6 l, 51 kW, 55 kW, 63 kW, 37 kW (Diesel ab 1/78)
Übersetzung Achsantrieb 74 : 19 = 3,89

1. Gang 38 : 11 = 3,45
2. Gang 35 : 18 = 1,94
3. Gang 36 : 28 = 1,29
4. Gang 31 : 32 = 0,969
Rückwärtsgang 38 : 12 = 3,17

Tacho 16 : 7 = 2,29
Getriebeöl Füllmenge 1,5 l
Spezifikation Hypoidgetriebeöl GL 4 (MIL-L 2015) SAE 80 oder SAE 80 W-90
Anmerkungen Bis 9/74 am 2. Gang: 37 : 19 = 1,95
Bis 7/76 am 3. Gang: 37 : 27 = 1,37




Gegevens van de 5 bak ATH

020 5-Gang 11/91 - 07/92
3,455
1,944
1,286
0,909
0,745
3,667




Alvast bedankt!
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #2  
Old 06-10-2011, 10:18
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ik heb laatst ook met een ombouw van 4 naar 5bak zitten stoeien. Ik had t zelfde probleem en dit heb ik kunnen oplossen door de schakelstang een beetje te verdraaien waardoor je makkelijke in z'n 5 komt zeg maar. Dit was wel een 085 bak, dus misschien sluit dat anders aan.

Maar goed. Bak in z'n vijf zetten, schakelstang losdraaien (boutje 13) en iets tegen de klok in draaien als ik het goed zeg.

Misschien kan je er iets mee
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2011, 10:34
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default

hmm..bedankt voor je tip.. maar ik heb speciaal een 5 bak stang besteld maar die paste volgens de garage helemaal niet, dus heeft ie de originele schakelstang weer erop gezet.. die een stuk korter is volgens mij..

Deze ATH 5 bak komt van een Golf2 maar is wel een 020 bak..

Ik had de link http://www.volksforum.com/forum/sho...35&page=1&pp=20 over Golf 1 ombouwen van 4 naar 5 bak
ook naar de garagist gestuurd via mail..

maar het kan zijn dat ie iets heeft overgeslagen..
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug

Last edited by loadone : 06-10-2011 at 10:43.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2011, 12:00
kwaroks's Avatar
kwaroks kwaroks is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 905
Default

Heb je de schakelvinger afgesteld?
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60
Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2011, 12:43
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Zonder de 5 bak stang is het sowieso al knap dat je hem in z'n 5 krijgt.
Je hebt dat ding echt wel nodig hoor
Reply With Quote
  #6  
Old 31-10-2011, 12:51
loadone's Avatar
loadone loadone is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 242
Default schakelstang verschillend?

weet iemand of er een verschil (tussen een 4 en 5bak) in lengte zit in de schakelstang die onder de auto loopt? of is er alleen een verschil in de schakelvinger?
__________________
Golf Mk1 Ist das auto alle anderen ist wertloses zeug
Reply With Quote
  #7  
Old 31-10-2011, 13:00
kwaroks's Avatar
kwaroks kwaroks is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 905
Default

Alleen de schakelvinger is anders. De lange schakelstang is hetzelfde.
__________________
My EX-project: Golf MK1 G60
Reply With Quote
  #8  
Old 31-10-2011, 14:47
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,811
Default

De schakelvinger moet 4cm langer zijn bij een 5bak.
Heb het voor twee weken geleden zelf nog gedaan bij een mk2.
Hier had ik gewoon de vinger doorgeslepen en hem 4 cm verlengt en toen gelast.
En hij schakelt als een zonnetje.
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #9  
Old 01-11-2011, 17:26
JeTTa Mk1 JeTTa Mk1 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 55
Default

heel toevallig heb ik afgelopen weekend een 4 naar 5-bak wisseling gedaan..
eerste punt is dat het prima gaat met de schakelstang van de 4 bak en de rest past ook
allemaal perfect!het enige wat ik moest veranderen was de baksteun boven op..
had ook het probleem dat ie niet in z'n 5 wou en ben een hele tijd aan het zoeken geweest!uiteindelijk kwam ik in het bakje waar je schakelpook zit en daar zit aan de rechterkant een plastic geleider die je er zo uit haald..toen ik dat gedaan had schakelde die gelijk top!bij het afstellen van de stang beginnen met em in z'n achteruit te zetten,zorgen dat ie goed zit en met een beetje mazzel zit ie gelijk goed!succes
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum