#1
|
|||
|
|||
Startprobleem
hoi mensen,
na een tijdje gewacht te hebben heb ik gister mijn auto opgehaald van de stalling. na een rit van 150km, eenmaal thuisgekomen had ik de golf uitgezet 5 minuten later wilde ik hem weer starten maar hij gaf geen kick, is dit de dynamo? Zo ja, zijn er verschillen tussen de 1.6d en td hierin? Het gaat hier dus om een 1.6 td. Misschien heeft iemand er één liggen? gr |
#2
|
||||
|
||||
is de accu wel leeg? (zet ff de lichten aan bv).
t kan zijn dat een kabel naar de starter of de starter zelf last heeft van warmte door de uitlaat ofzo
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#3
|
|||
|
|||
waarschijnlijk de accu kapot.
Maar laad eerst de accu even op en start daarna de motor. Zet een voltmeter over + en - pool en schakel alle verbruikers in zoals licht etc , lees vervolgens de spanning af. Aan de spanning kun je zien of deze goed bij laad. |
#4
|
|||
|
|||
Bedankt voor de reacties mannen
Wat voor waarden zou ik af moeten lezen als de accu niet goed meer is? En als hij wel goed is? Zal het dan even bekijken! Hoop dat het de accu is gr |
#5
|
|||
|
|||
Als de accu slecht is zal hij waarschijnlijk minder aan geven dan 12v (bij niet lopende motor) (is ook een beetje afhankelijk hoe de accu kapot is), ook zal de spanning helemaal weg vallen bij starten.
Bij lopende motor (verbruikers niet ingeschakeld) zal de spanning tussen 13-14 volt zijn en met verbruikers aan iets lager. |
#6
|
|||
|
|||
Ah oke, de auto heeft zeker minimaal 6 maanden stil gestaan, zou het dan in eerste instantie de accu moeten zijn?
gr |
#7
|
|||
|
|||
Als je er 6 maanden niet naar om kijkt is het een grote kans dat het de accu is, maar dat hoeft natuurlijk niet.
|
#8
|
||||
|
||||
een accu is volgeladen op ongeveer 12,6V.
als die onder de 11V zit is die LEEG en waarschijnlijk kapot. een loodaccu mag namelijk niet volledig ontladen worden. als de auto draait moet je rond de 14V hebben. om je laadsysteem te controleren kan je dan de lichten een aanzetten. de spanning mag niet meer dan 0,3V zakken (als je dus 14,0V had zonder lichten, moet je minstens 13,7V overhouden met de lichten aan). je kan dan nog eens wat extra verbruikers aanzetten zoals de aanjager van de verwarming, achteruitverwarming, stoplichten, mislicht, radio. als je laadspanning op 12,5V komt laad de accu al niet meer bij, gaat die onder de 12,5V dan trek je de accu leeg al rijdend. hoe heb je trouwens de auto gestart in de stalplaats? als het gewoon op de accu was, dan is deze niet kapot. ik heb ook autos staan die een heel jaar niet rijden of draaien en toch direct starten.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
|||
|
|||
Hoi, met de startkabels aangesloten sloeg hij meteen aan. Vandaag weer even geprobeerd kon de kabels meteen loskoppelen na het starten. Is er een makkelijke manier om de spanning te meten? Of één of andere goedkope meter?
gr |
#10
|
||||
|
||||
gewoon in de doe het zelf de goedkoopste multimeter pakken die je kan vinden. normaal iets van een 5-10€
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#11
|
|||
|
|||
heb je gecontroleerd of de accupolen wel goed vast zitten? Heel simpel maar makkelijk over het hoofd te zien!
en wat doet het dynamolampje in het cockpitje? |
#12
|
||||
|
||||
Als je klokje gewoon brand, en de lampen wel aangaan. maar de startmotor geen kick geeft bij het omdraaien van de sleutel dan ligt het aan te weinig stroom (dus hoogst waarsch accu)
Meten = Weten.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#13
|
|||
|
|||
heb de accu vervangen voor een 62/64(?) ampere en hij start meteen! Heb het niet gemeten omdat een nieuwe accu toch wel nodig was.
Nu krijg ik op mijn dashboard het lichtje van de accu te zien na het starten, dit verdwijnt na een stukje rijden. Wel vaag dacht ik zo.. iemand een idee? Ook zit mijn v-snaar wat losjes, hoort dit zo of moet hij goed strak zitten? Zo ja, hoe kan ik dit vervangen? Heb ook een beetje naar de tunings topics gekeken, nu heb ik motorcode JR, geen intercooler dus, turbo komt erin bij 3000 toeren en kapt ermee bij de 4500.. wel een korte boost haha.. wat kan ik het beste doen om hem veilig ietsjes te kietelen? En zal ik daar dan ook wat van merken? Ben een 1.9 tdi gewend en dat ging naar mijn gevoel wel wat rapper. Sorry voor de chaotische opstelling, heb zoveel vragen om te stellen! gr |
#14
|
||||
|
||||
V snaar zit blijkbaar wat losjes en slipt daar door.
Brandstofpomp iets opschroeven gebeurt veel. Ook de turbodruk.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#15
|
|||
|
|||
je hoort wel een kort snerpend geluid van 3 seconden bij het opstarten, daarna verdwijnt het.
Iemand in ZH die evt. ervaring heeft met het tunings gebeuren? Zou super zijn als ik er wat hulp bij kon krijgen. |