#1
|
||||
|
||||
Airride as T2a
Hey Fellowdubbers, ik zit met het vogende idee te stoeien voor mijn T2a.
Ik heb een tweede as, deze ga ik op heel korte termijn laten stralen, om er d.m.v. de CE methode een airride as van te maken. Ik twijfel tussen de volgende 2 ideeen: óf ik haal de middelste houder van het onderste veerpakket eruit of maak hem draaiend, maak op 1/3 van de zijkanten een sleufgat en laat dan 2 platen lasersnijden om de scharnierbeweging te kunnen maken. Het originele veerpakket loopt dan door de lasergesneden platen (of misschien ook wel te doen met haakse slijper en boormachine (alleen wat bewerkelijker) plaatdikte ca 10mm. óf ik haal de middelste houder eruit, bezorg me een tweede houder, wederom dezelfde sleufgaten, maar schuif ne de houders over het veerpakket tot op 1/3. Dan zou je in het gat waar normaal die grote imbus in verder kunnen werken naar een onderste balg bevestiging. Ik wil op de bovenste asbuis de bovenste balghouders vastlassen, gelijk aan de CE methode. het gat moet in principe sterk genoeg zijn, houdt nu ook het veerpakket op zijn plaats. Ik werk bij (ahum, kuch kuch) MB en heb een complete luchtveringsset van een V-klasse liggen, deze wil ik gaan gebruiken. De balgen hiervan zijn wel op het laagste punt nog ca 15cm hoog, maar dat is voor mij niet zo'n probleem omdat ik toch niet ultra-laag wil gaan. Voordeel is dat in de luchtbagl een grote rubberen knots zit, zou de luchtbalg dus onverhoopt leeglopen, blijft hij minimaal 15cm dik en "veert" dan wel nog een (heeeeeeeel) klein beetje... Inmiddels ben ik erachter dat linkpin ('64-'67) draagarmen door CE ontdaan worden van hun 48mm buitenste lager binnenring en voorzien worden van een 50mm sleeve, laat nu een T2a lager binnendiameter al 50mm zijn!! Dit zou betekenen dat als het veerpakket van een T1 even langs is als van een T2a, ik de draagarmen met veerpakket om kan zetten in mijn T2a as. Nadeel blijft dan wel dat de armen verder uit elkaar zitten in een T2a as (t.o.v. een T1 as) hoe dit de stand van de spindel beinvloedt, ben ik nog niet over uit... Lijkt me door een nieuwe pasmaat gemaakt CrMo linkpin op te lossen, of?!? Brainstormen? Wie wil.... |
#2
|
||||
|
||||
Stel je vraag anders eens aan Kieft en Klok, die hebben mij laatst goed geholpen met een paar vragen.
|
#3
|
||||
|
||||
Hi Jerukpe,
Ik ga voor deze optie voor me spijlas : Quote:
Dan torens inderdaad op de boven buis, met versteviging.. En het onderste veren pakket vervangen voor een vaste as.. ? Maar begin er pas volgend jaar aan, de spijl moet eerst rijden en naar de rdw...
__________________
Spijlbus 1964 - Bagged - Porsche brakes - Porsche steeringrack - Supercharged 1600...etc Kreidler SL 1969 Megane CC |