#1
|
|||
|
|||
Lekke keerring 084/AKW
Sinds kort heb ik wat lekkage aan de keerring van de aandrijfas/versnellingsbak. Dus tussen de binnenste homokineet en de bak. Hij slingert langzamerhand mijn schutbord onder de niet al te frisse olie.
Ik heb in de handboeken wel ongeveer gelezen hoe je een aandrijfas moet vervangen, maar er staat ook iets over speciaal gereedschap. Ik lees ook dat de boel muurvast zou kunnen zitten. Ik heb geen ervaring met aandrijfassen en geen uitgebreide garage, dus: - Is dit erg lastig om zelf te doen? - Is er een kans dat de aandrijfas ingesleten is ofzo, dus dat een nieuwe keerring alleen geen oplossing is? - Waar moet ik verder op letten en wat moet ik vooral niet doen? Het gaat om een standaard NZ met 084 AKW-bak. Gr Johan. |
#2
|
||||
|
||||
dat is een leuke, ik Quote mijzelf even:
Quote:
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
|||
|
|||
Aha makkie dus...
|
#4
|
||||
|
||||
aandrijfasje is geen kunst, mits je voorzien bent van het juiste gereedschap; de boutjes
waarmee je homokineten vastzitten zijn geen normale inbusjes, maar hexagonisch geval oid. Haal wel eerst dat bitje, anders draai je ze zowiezo aan puin. succes! leesvoer: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=57085 hehehe |
#5
|
|||
|
|||
De lekkage van mijn AKW werd me teveel, dus ik ben hier eindelijk even mee bezig geweest. Het ging allemaal vrij gemakkelijk, geen enkel 12-kantboutje kapotgedraaid, de flens ging gemakkelijk los en de homokineet zag er ook nog mooi uit (alleen wat nieuw vet erin gedrukt).
Nu is het probleem dat ik de bijvuldop (de bovenste inbus 17) om bij te vullen niet los krijg. Ten eerste had ik geen dop 17 (past toch ook geen ratel tussen). Een grote wielbout bleek er omgekeerd in te passen. Maar met steeksleutel en verlengbuis was er zo ook geen beweging in te krijgen. Naar de zijkant is er heel weinig ruimte. Dus wat nu? Ik heb ergens nog gelezen dat bijvullen ook kan door de kilometertellerkabel eruit te draaien. Maar hoe breekbaar is dit ding? En hoe weet ik in dat geval hoeveel olie er in de bak zit (ik denk niet dat alles eruit is gelopen bij deze operatie). Teveel bakolie zal mijn gloedjenieuwe keerring wel niet zo blij mee zijn... Heeft iemand een tip? Bij voorbaat dank! Johan. |
#6
|
||||
|
||||
Netjes!
De kmkabel kan het prima bij, de moer kan stevig vastzitten. En de kabel kan het wel hebben om een klei stukj mee te draaien. wanneer de moer los is de kabel eruit. En dan kan er olie bij.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
|||
|
|||
uuuhhh tja, eigenlijk even pijlen bij een andere bak.
Zo heb ik het destijds gedaan. Bij mij zat die inbus ook zo onnoemelijk vast Vanuit de kmter teller gepeild en toen net zo ver gevuld. mischien iemand van het forum met een 084 bak die het even voor je wil checken |
#8
|
||||
|
||||
ik heb net even in m'n kilometerteller gepeild,er moet iets meer dan 3 liter in.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#9
|
||||
|
||||
3.1 liter om precies te zijn, geloof wanneer de olie uit de kabellingang komt dat ie ook vol zit.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#10
|
|||
|
|||
Volgens het boek moet er 2.2 liter in (het is een AKW 4-bak, geen 5-bak). Maar het probleem is dat ik niet weet hoeveel er nu nog in zit. Hij is leeggelopen bij de as, dus wat lager zit, moet er nog in zitten.
|
#11
|
||||
|
||||
Er zit normaal aan de zijkant van je bak nog een imbus 17. dus niet die bovenop om te vullen.
Als je die eruit draait moet je gewoon blijven vullen tot het er langs daar uitloopt. Dan zit er altijd de juiste hoeveelheid in. Wel zien dat je bak niet naar 1 kant overhelt maar dat ie ongeveer hangt zoals wanneer de auto gewoon op zen wielen staat.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Die inbussen 17 aan de zijkant krijg ik er dus (nog) niet uit. Dus al zou ik via de tellerkabel bijvullen, kan ik daar niet zien of hij vol is. Dit bedoel ik: Bij de tellerkabel vullen tot hij daar over loopt, lijkt me nogal wat teveel. Ik gok dat er nu nog een liter in zit. |
#13
|
|||
|
|||
Ik vindt deze dingen onmisbaar bij het losdraaien en vastdraaien van de vul an tap pluggen van de bak.
http://www.electroshop.nl/product_i..._70010_zoom.gif Ik geloof dat de M10 of M12 precies de goede maat is. Vervolgens kun je ze met de normale sleutel uitdraaien. Beter kun je trouwens ook even de oude olie aflaten en volledig nieuwe gebruiken, lekker vers mvg db |