#1
|
|||
|
|||
Ook koelprobleem 32B
Goedendag,
Ben redelijk nieuw op het forum. Recentelijk een Passat 32B gekocht en er bleek een koelprobleem aanwezig. De motor loopt stationair draaiend na een minuut of 10 (te) warm. De naald van de meter gaat voorbij het (knipperende) ledje. Wat zorgt er eigenlijk voor dat het ledje gaat knipperen? Koelvloeistof zit er genoeg in namelijk. Zelfs als de motor koud is knipperd ie al. Zijn er nog meer sensoren die de led aansturen? Feiten en omstandigheden: Nieuwe radiateur. Nieuwe thermostaat. Nieuwe thermoswitch in radiateur. Fan slaat nog steeds niet aan. Ik denk omdat er bijna geen doorstroming is in de radiateur. De onderste slang blijft ook koud. Wel heel raar na montage van een nieuwe thermostaat. Bovenste slang wordt echt wel heet!! Als ik de 1 polige temperatuursensor bovenop de motor de stekker eraf trek, blijft de naald van de meter gewoon staan. Het lijkt er dus op dat er ergens anders nog een sensor zit ofzo? In het koelvloeistofreservoir stroomt de koelvloeistof gewoon met enige kracht uit het slangetje, dus dat zou betekenen dat de waterpomp nog goed is. De problemen doen zich voor MET de 3 aangegeven vervangen onderdelen. Een koelvloeistof niveau sensor voor in het reservoir staat nog in backorder bij de dealert. Wat zijn nu de beste stappen die ik kan nemen? Toch nieuwe waterpomp monteren? Of een nieuwe dop voor KVS reservoir kopen? Proberen te rijden zonder thermostaat? Op 1 of andere manier beter ontluchten? Alvast erg bedankt!! Jeroen. |
#2
|
||||
|
||||
toch niet nog wat langer dan 10min wachten?
en heb je de thermostaat getest in een pannetje water? kan je zien of ie opengaat
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#3
|
||||
|
||||
toch idd je waterpomp controleren, en als je ontlucht moet dat met hogere toeren en/of ermee rijden met de kachel op standje sauna... probeer dat eerst eens.
dit zijn de tips die ik ook heb gekregen en het heeft mij ook gewerkt |
#4
|
|||
|
|||
Als ik in Vagcat het waterpomphuis bekijk, zit de thermostaat met de 'brug' kant in het waterpomphuis gestoken. Toen ik dat spul bij mij voor het eerst loshaalde pas geleden zat de 'brug' kant naar buiten. Dus richting plastic flens kant.
Ik heb de nieuwe thermostaat die ik heb gekocht dus ook met het bruggetje richting de plastic flens gemonteerd. Andersom kan ook niet want de thermostaat is redelijk lang en zou dan niet gemonteerd kunnen worden ivm de weinige inbouwruimte omdat de plastic flens een bocht maakt. Nu heb ik toch het idee dat m'n thermostaat verkeerd om zit. Ik ga bij de dealer even buurten of de originele thermostaat misschien toch korter is en dus niet in de knoop komt met de plastic flens. Ik rij nu rond zonder thermostaat en de onderste slang wordt mooi warm, nou ja lauw eigenlijk :-) Met de thermostaat bleef ie echt koud. Gr. Jeroen |
#5
|
||||
|
||||
brug moet naar buiten, het gebeuren met de veer moet naar binnen steken.
nu de thermostaat eruit is eventjes in de pan met een thermometertje erbij?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#6
|
|||
|
|||
De nieuwe thermostaat had ik inderdaad al ff getest, geen problemen mee. Maar wat je zegt, met bruggetje naar buiten, wordt ik niet blij van. Had ik eindelijk iets om te proberen! Pfffff, wordt niet goed van deze situatie!
Bedankt voor de info alsnog! |
#7
|
||||
|
||||
thermostaat er weer in, en langer dan 10min laten gaan??
hoe blijft de slang als je een blokje om rijdt?? of gewoon 20min stationair draaien? 10min gaat ie echt nog niet open hoor volgens mij
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#8
|
|||
|
|||
Probleem nog steeds niet opgelost. Afgelopen dagen zonder thermostaat rondgereden, de onderste slang werd warm maar uiteraard bleef de motor in z'n totaliteit te koel.
De thermostaat weer ingebouwd, het probleem was er weer. Thermostaat er weer uit, klein gaatje erin geboord, geen resultaat. Onderste slang blijft koud. Ik heb nu tijdens alle 'tests' een flink blokje om gemaakt. Zit er nu aan te denken om een 'koudere' thermostaat te monteren, eentje die eerder opengaat, misschien is dat de oplossing... |
#9
|
||||
|
||||
Heb je de thermostaat nog getest?
Anders is het toch een kwestie van lucht.
__________________
Oliecrisis....?? Gelukkig rijden onze auto's op accijns! ------------------------------------------- Weber Society Drenthe ® |
#10
|
|||
|
|||
Ja, thermostaat is getest en goed. Lucht zit ik ook aan te denken maar hoe krijg ik dat weg?? Heb ook al flink in toeren gereden in de hoop de lucht te verwijderen. Bovenop het water om huis zitten 2 koppen van M8 bouten, ik dacht hier mee te kunnen te ontluchten maar realiseerde me dat dat de bouten zijn waarmee het huis aan het onderblok vast zit, toch maar vast gelaten.
Denk dat ik alsnog maar eens de waterpomp + huis eraf ga halen en kijken of hier iets toch wat fouts te ontdekken valt. Er moet toch iets niet goed zijn! |
#11
|
||||
|
||||
Lucht kan idd hardnekkig zijn.
Het wil nog wel eens helpen om de auto scheef neer te zetten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de schoepen van de pomp af liggen. Als je alles los haalt , controleer dan ook eens of de radiateur niet verstopt zit. Even plat neerleggen en dan de tuinslang op 1 van de aansluitingen.
__________________
Oliecrisis....?? Gelukkig rijden onze auto's op accijns! ------------------------------------------- Weber Society Drenthe ® |
#12
|
|||
|
|||
de onderste slang moet ook niet warm worden.
Hij blijft koel omdat de radiateur zijn werk goed doet. Bij mijn passat 3 BG 2.0 wordt de onderste slang ook niet warm en bij mijn nissan patrol blijft hij ook koud,zelfs als er 3 ton achter hang en dan moet en alle 160 pk's aan het werk hoor maar niet warm worden. |
#13
|
||||
|
||||
Zolang de thermostaat dicht is, wordt de onderste koelslang niet/nauwelijks warm. Als de thermostaat open gaat, wordt ie echt wel warm. Hoe goed de radiateur zijn werk ook doet...
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#14
|
|||
|
|||
Bij mij blijft de meter keurig op 90 graden staan maar de onderste slang wordt echt niet warm hoor zelfs niet bij zware belasting.
|