#1
|
||||
|
||||
cilinderkop demontage en schoonmaken + spuiten
ik wil volgende week beginnen met mijn blok uit elkaar halen, en deze helemaal netjes maken.
wil eigenlijk het onderblok in de auto laten zitten, maar de rest demonteren (dit omdat ik geen kraan en bok heb) het onderblok wil ik schoonmaken en laten zoals ie word, de kop wil ik demonteren en beetje zilverachtig (velg kleur) spuiten. Nu ben ik er al uit dat nieuwe kopbouten halen wel noodzakelijk is, maar wat moet nog meer nieuw als je je kop demonteert (buiten de koppakking en kleppendekselpakking om dan)?? hoe krijg ik de kop en onderblok het beste schoon, met welk spul (de buitenzijde he), en ik neem aan dat de binnenkant gewoon afgedekt kan worden en de olierestanten geen probleem zullen zijn in de kop ?? verder gaan alle slangen eraf, (vervangen waar nodig is) en mischien herspuiten in het zwart als ze een verweerd kleur hebben, de inlaat gaat er ook af en word ook gespoten in zelfde kleur als de kop. wie heeft er tips waar ik allemaal op moet letten en wat er perse allemaal vernieuwd moet worden als je dit uit elkaar gaat halen, nog echt speciaal gereedschap nodig eigenlijk?? wat niet echt standaard is in een tochwel groot assortiment tools :biggrin: wil alles weten grtz Tijs
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#2
|
|||
|
|||
Klepsteel rubbers....Keerring van de nokkenas.....kortom alles wat kan slijten en of los gaat met demontage (pakkingen etc)
|
#3
|
|||
|
|||
Gewoon alles uit elkaar halen en ook nieuwe lagertjes, keerringen, pakkingen enz doen. als je toch bezig bent...
Heb die van mij ook helemaal gedaan, t ziet er dan wel weer knap uit. En hij loopt ook weer mooi. En op t onderblok zou ik wel ff een kleurtje op doen, na t schoonspuiten is er meestal weinig verf meer over. Die roestkleur is ook niet zo mooi. Hier ff een fotootje van mijn blok. Gr Roel |
#4
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit bakkie
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold) Mk 1 Cabrio G60 (For Sale) |
#5
|
||||
|
||||
voor de kopbouten heb je een 12 kantige torx nodig, dat vind ik onder speciaal gereedschap vallen, voor klepsteelrubbers enzo heb je ook speciaal gereedschap nodig, maar heb je geen vraagbaak staat alles precies in beschreven...
en ik wou dat mijn blok er zo uit zag bakkie, hoewel is me toch te veel werk, ben niet zo precies kwa uiterlijk.
__________________
sportklassiek klassieker forum |
#6
|
||||
|
||||
how how, ik wil de kop er in zijn geheel afpakken, de buitenkant schoonmaken en spuiten en terug monteren (nadat het onderblok is gedaan) ik ga de kop dus niet uit elkaar nemen, ik neem aan dat deze optie gewoon kan.
ik weet wel dat nu ik toch bezig ben dit beter wel kan doen, maar wil er toch niet aan beginnen omdat het blok nog netjes loopt en niet veel km.'s heeft gedraaid, dus heb er wel vertrouwen in. ik wil alleen "the looks" wat upgraden, want nu ziet het er niet echt netjes uit.
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#7
|
|||
|
|||
Is het dan geen optie om de kop ook te laten zitten, en ingebouwd schoon te maken?
Met een koperborstel krijg je het aluminium weer heel schoon. Als je alle aanbouwdelen wel demonteert, dan heb je vast ook genoeg ruimte om overal bij te kunnen.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#8
|
|||
|
|||
Als je de kop er toch af hebt dan zal ik ook een kleine revisie doen aan de kop. Ik zou dan ook zowiezo een nieuwe distributieriem en een nieuwe spanrol nemen.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#9
|
||||
|
||||
spanrol heeft ie niet geloof ik... I'm not sure... distributieriem idd wel ff doen.
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#10
|
||||
|
||||
bij `n 1.3 blokje stel je de distributie met de waterpomp toch
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#11
|
||||
|
||||
jah, maar weet niet of dat bij alle 1300's zo is... Maakt verder ook niet. (Heb trouwens nog een nieuwe spanrol liggen, (1600 AEA, dus op zich vrij aardig hetzelfde onderblok)
__________________
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
#12
|
||||
|
||||
distributie en eventueel andere kabels worden zoiezo gedaan.
kan idd de kop laten zitten ja, en dan alleen de inlaat en alle slangen demonteren, scheelt ook meteen weer nieuwe dingen aanschaffen die vernieuwd moeten worden als de kop er wel af gaat.
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#13
|
||||
|
||||
heb het ook gedaan pas, maar dan alleen maar omdat mijn koppakking lekte.
je kan gewoon een pakkingset halen (iets van 80 euro geloof ik). daaarin zitten oa koppakking, klepdekselpakking +rubber stoppies, inlaat- en uilaatpakkingen, rubber ringetje voor de inlaat (als je je inlaatspr. eraf haalt zie je hem zitten), klepsteelrubbers (ik ook niet gebruikt, nog steeds liggen). en idd 12 kant sleuteltje (ik ook gekocht) voor de kopbouten. wil je toch klepsteelrubbers doen moet je een speciaal VAG hefboomgereedschapje hebben (had ik dus niet). ik heb hen schoongemaakt met een koperborsteltje werkt prima. Ik had ook effe de kop laten vlakken voor 25 euro. En als je je uitlaatspruitstuk eraf wilt halen zul je waarschijnlijk de klemmen van je uitlaat eraf moeten halen. (die krijg je er heel moeilijk weer op, maar lukt wel). maar voor de rest valt het wel mee nog wat foto's |
#14
|
||||
|
||||
en jij hebt het onderblok ook gewoon in de auto laten zitten??
hoe heb je deze schoongemaakt, ging dat beetje makkelijk of heb je hier niks aan gedaan? als je je kop laat vlakken hoe schoon moet je kop dan zijn ?
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#15
|
|||
|
|||
Foto boven: vóór het vlakken.
Foto onder: ná het vlakken. Vieizgheid zal voor het vlakken zelf niet heel veel uitmaken, maar het liefst zo schoon mogelijk natuurlijk. Trouwens, als je een kop hebt ZONDER verbrandingsruimte (de kop op de foto lijkt met verbrandingsruimte), dan moet voor het vlakken de nokkenas gedemonteerd worden. Dit omdat er altijd een klep openstaat, en de kop anders niet gevlakt kan worden. Dan is het een hele kleine moeite om de klepsteelrubbers ook meteen mee te nemen / laten doen. Bovendien klepgeleiders op overmatige speling controleren.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#16
|
||||
|
||||
Je kop demonteren en dan alleen de buitenkant schoonmaken? Gewoon in de wasbox met motorreiniger heel de kop reinigen en dan met velgenspray weer mooi in kleur zetten. (Vraag maar eens bij een revisiebedrijf wat voor verf ze gebruiken)
Maar ik vind persoonlijk het hele demonteren-idee wel wat drastisch voor wat uiterlijk vertoon. Probeer het eerst eens met wat ontvetter oid in de wasbox (wel oppassen voor je electra)
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#17
|
||||
|
||||
velgen reiniger en stoom cleaner ,daar wordt ie wel schoon van ,hoef je ook niks te demonteren
__________________
kopbewerking ,pm |
#18
|
||||
|
||||
deze was ook eerst zo vet als spek ,maar deze is dan ook in een wasmachine schoongemaakt 1mm gevlakt en bewerkt
hier zie je de lagerkappen welke niet gewassen zijn ,waar alleen aangekoekte minrale olie resjes zitten (niet schadelijk) de onderzijde
__________________
kopbewerking ,pm |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
jah idd dat klopt, heb er zelf ook aan gedacht, maar gaat het in kleur spuiten dan wel zo makkelijk allemaal als het nog in mekaar zit
__________________
VW Derby LS '77 RIP VW Derby GLS '78 |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ja, ik heb het onderblok gewoon laten zitten. ik heb nl ook geen takel enzo. heb ook alleen het (wel vrij uitgebreide) standaard gereedschap. Maar ik heb de nokkenas voor het vlakken gewoon laten zitten. er was geen verbrandingsruimte, maar de twee openstaande kleppen staken niet ver genoeg uit om in de weg te zitten. Ik heb de kop wel schoongemaakt in de volgorde schroevendraaier (grove klei-achtige zooi eraf), tandenborstel (zand, aarde vrij), doekie met wasbenzine (olievrij) en als laatst met een koperborsteltje (beetje glans). Maar voor de rest ging het meer om het vervangen van de koppakking. ik heb nog meer foto's van ervoor en erna, maar die moet ik dan eerst een beetje verkleinen. SansanR'dam |