#1
|
||||
|
||||
Vliegwiel vervangen, tips?
Hey ,
ik heb een lichter vliegwiel liggen voor mijn Golf II GTi, maar nou wil ik die graag eens gaan monteren. Het wil waarschijnlijk wel lukken, maar heeft iemand nog tips waar ik op moet letten e.d.? Scheelt me dan veel tijd ! Lijkt mij het makkelijkst om het blok schuin te laten zakken (steunen, waterslangen en luchtfilter los?) en dan de aandrijfstang los te maken. En dan kan ik de bak eronder uit halen. Even simpel gezegd dan ! |
#2
|
||||
|
||||
Als je t zo wilt doen als jij zegt moet je je blok aan de achterzijde (eindoverbrenging) omhoog draaien, anders krijg je em er nooit tussen weg en dan idd vervolgens schuin naar beneden laten zakken, t kan precies
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#3
|
||||
|
||||
Dus het blok tussen de aandrijfassen omhoog tillen en dan laten zakken naar de bak-zijde? Kom ik trouwens weg met mn uitlaatlijn, of moet er een deel (spruitstuk?) verwijderd worden?
Thnx ! |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
TIP: ga naar de winkel en koop een vraagbaak..... Je hoeft helemaal niks op te tillen....beide aandrijfassen losmaken en alle motorsteunen los, (wel de motor ondersteunen natuurlijk) want het hele blok moet opzij, anders krijg je de bak er echt niet tussen uit....uitlaat moet los ja aan het spruitstuk, verder niets |
#5
|
||||
|
||||
Je krijgt 'm er ook wel uitgekanteld hoor. Je moet alleen even klooien totdat het past...
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Precies....klooien.... Als je de motorsteunen allemaal even los maakt (2 moeten er zowiezo los) dan heb je net even meer ruimte waardoor de bak er als een aal in een emmer snot zo onderuit komt... Iedereen mag van mij klooien, maar waarom moeilijk doen als het allemaal makkelijk kan |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Hoeft ook niet persé. Lukt zo ook wel.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#8
|
||||
|
||||
Als ik de manier van Fred begrijp, dan moet de motor wat opzij, dat lijkt me dan nogal klooien als de hele uitlaatlijn eraan vastzit, moet je die ondersteunen of aan de rubbers laten zitten. Geeft niet echt veel mee lijkt me dan . Nouja ik moet toch maar weer eens mijn middendemper eronder doen, dus dat is niet zo'n probleem.
Fred, ik heb een haynes (is toch ook vraagbaak?), maar wordt er niet veel wijzer van. Waarschijnlijk mis ik net die paar bladzijden...Ze gaan er in de haynes van mij alleen van uit dat de hele motor eruit gaat, niet alleen de bak... Dus motorsteunen los, assen los en blok ergens op zetten, zoals een mooi karretje met wieltjes of hangen aan een motorlift (hoe heet zo'n ding ). En dan wat opzij (naar welke kant, links als je voor de auto staat of naar voren, of allebei?) . Bedankt, wil het dit weekend doen, dus zou wel mooi zijn als het me in 1 dagje lukt ! |
#9
|
||||
|
||||
Motortakel
En anders blok ondersteunen, los halen en auto optakelen. Of is dat geen optie?? |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Heb het al verschillende keren gedaan. Oa bij een 16v motor met 2y bak. En daar heb je echt weinig ruimte. Ook toen heb ik de uitlaat niet los gedraaid. De hele uitlaat hangt in rubbers. Dus je hebt zo aardig wat speling hoor.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#11
|
||||
|
||||
het verhaal van fred lijkt me aannemelijk, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
zeker als je het de eerste keer doet is het handig als je goed overzichtelijk kan zien wat je aan het doen bent.. dus een beetje meer ruimte is nooit weg..
__________________
This post is a natural product. The slight variations in spelling and grammar enhance its individual character and beauty, and in no way are to be considered flaws or defects. ||Corrado G60|| |
#12
|
||||
|
||||
Iemand die misschien uit zijn hoofd weet wat een standaard vliegwiel weegt? Kan ik nog een laatste check doen voor de zekerheid !
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Dan pak je het vliegwiel wat er in zit toch?
__________________
Golf 2 GTI 16V (86) Passat 35i 1800i CL sedan 13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met... Ascension is the mother of all mockups |
#14
|
||||
|
||||
Doe ik ook wel, maar ik bedoel: straks heb ik een verkeerd vliegwiel ofzo...zie het zo voor me, alles uit mekaar, is hij net zo zwaar...!
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Uitlaat hoeft niet los, motosteun rechts ook niet, assen hoeven ook alleen maar aan de kant van de bak los. Dan zoals Marco bedoelde het differentieel van de bak omhoog draaien en dan kan je de bak eruit halen. Het is een lastig klusje maar oefenig baart kunst. (na 10x kan ik het nu ook )
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Met geweld kun je elke ezel bespringen...Tuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar de motorsteun rechts losmaken en de hele motor met bak opzij zetten is nou eenmaal de simpelste manier met de minste kans op schade, zeker voor iemand die een dergelijk klus blijkbaar nog nooit gedaan heeft Als ik trouwens had willen zeggen dat de assen helemaal verwijderd moeten worden had het verhaal heel anders geweest.. Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen denken dat je de bak kan verwijderen met de assen nog vast....en dan vervolgens moeten pielen om het als nog los te krijgen.. Niet iedereen is een "genie" op autogebied, dus moet de uitleg in sommige gevallen simpel zijn..... Je moet het zien als gebruik maken van speciaal gereedschap.....het kan zonder, maar mét is soms stukken makkelijker -- |
#17
|
|||
|
|||
linker aandrijfas er helemaal onder vandaan
en de bak tegen de klok in draaien,startmotor los dan is de voorste steun los en de rechtse ook los heb het net gedaan bij m'n eigen auto |
#18
|
||||
|
||||
lang mee bezig geweest?
En linker aandrijfas...vanaf in de auto gezien neem ik aan? Bedankt |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Denk er wel om dat ALS je de linkeraandrijfas helemaal verwijderd je auto NIET meer mag verplaatsen, omdat het lager zonder spanning staat. Als je een brug hebt is er dus niks aan de hand.. Maar het is niet nodig om de hele as te verwijderen...de boel kan er zo tussen uit...en het scheelt extra werk.. Qua tijd ben je een uurtje of 4 kwijt (in totaal) mits je de juiste spullen hebt, en alles mee zit... Heb je bijv al een dubbel 6 kant inbus voor de boutjes van de aandrijfassen?? |
#20
|
|||
|
|||
en een 12kanten dop voor het vliegwiel
ik gebruik alleen 6kante doppen en had dus geen 12kant en een momentsleutel en een 12kant inbus voor de startmotor [is miss.ook zeskant17] |