Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 08-11-2010, 20:29
Bumper83's Avatar
Bumper83 Bumper83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Default Bedrading autoradio Golf 2 GTI 1985

Hallo mensen,

ik heb mijn bedrading van de autoradio, die er al in zat toen ik hem kocht, eens goed bekeken want hij ging niet uit als ik me contact uitzet.

Kwam tot de ontdekking dat een huis tuin en keuken hobbyist de vaste 12v en de geschakelde 12v (van de radio zelf) met een tapeje bij elkaar gebonden had en aangesloten op vaste 12v voeding. Ik wil dit echter aanpassen naar de normale gang van zaken dat zodra je je sleutel op contact zet dat de radio dan pas aan gaat en ook weer uit als contact uitgezet wordt.

Wie heeft er tips om dit makkelijk te kunnen doen?

Ik heb zelf al zitten kijken om de geschakelde 12v van mn aanjager op te splitsen alleen die zit 20A gezekerd en de radio heeft een 15A zekering, kan ik dit zomaar hierop aansluiten of moet ik dan een aparte kabel vanuit de zekeringkast naar de radio leggen?

Tevens wil ik ook speakers gaan plaatsen onder de bestaande roosters achterin alleen hier zit nog geen bedrading voor zover ik kan zien, hoe kan ik het makkelijkste die bekabeling naar achter leggen zodat het compleet weggewerkt zit?

Wie o wie kan me hierbij helpen?

Met vriendelijke groeten,

Robert
Reply With Quote
Old 08-11-2010, 23:03
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Het beste is op de zekeringkast een geschakelde + op te zoeken
Daarvandaan een draad [met zwevende zekering] op de radio te zetten
Wil je er wel bij helpen
Reply With Quote
Old 08-11-2010, 23:24
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

geschakelde plus voor de radio pik ik altijd van de grijze draad bij de knop voor de achterruitverwarming

kabels naar je speakers achter het beste te combineren met een volledige interieurreiniging. voorstoelen eruit, onder de randen van je tapijt schoonmaken, en gelijk met een trekveer of iets dergelijks de draden onder je tapijt door trekken!
Old 08-11-2010, 23:31
Bumper83's Avatar

aha dus als ik het goed begrijp, gewoon een geschakelde + opsnorren bij m'n zekeringskast. Hieraan een extra draad verbinden met daartussen een 15A zwevende zekering en dan naar de radio?! Ik weet ff niet uit mn hoofd met hoeveel ampere de achterruitverwarming zit?!

En dan extra tweelingsnoeren naar achter trekken onder tapijt zoals Zollie beschrijft..

Alleen hoe sluit ik dat extra snoer achter mn zekeringkast aan? hier heb ik nog geen ervaring mee
Reply With Quote
Old 08-11-2010, 23:36
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru

Als je de zekeringskast aan de voorkant bekijkt moet je rechtsonderaan wezen, en dan aan de achterkant van de kast. Daar zitten een aantal geschakelde + aansluitingen. Gewoon even een spanningszoeker erop om te meten, want meten is weten. Op zo'n aansluiting past gewoon zo'n standaard stekkertje die je aan een draad vastknijpt. Good luck
Reply With Quote
Old 08-11-2010, 23:49
Bumper83's Avatar

je bedoeld een gewoon kabelschoentje op een kabeltje krimpen en dan die aan de achterkant erop drukken? als dat alles is dan moet dat wel goedkomen, meten is ook geen probleem heb hier een multimeter liggen.

zal van de week eens gaan prutsen, moet toch nog even een voorstoel eruit halen om te kijken welk plastic deeltje er in 2en ligt, kan ik gelijk kabels naar achter doortrekken
Reply With Quote
Old 08-11-2010, 23:58
sinan's Avatar
sinan sinan is offline
VW Addict

spijtig dat je zo ver woont anders had ik je geholpen
want doe het heel graag audio plaatsen
maar is echt geen werk
want het kan zijn dat er toch kabels zijn voorzien voor je achterste boxen maar misschien verstopt
Reply With Quote
Old 10-11-2010, 10:28
Mr. Lee's Avatar
Mr. Lee Mr. Lee is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Bumper83
je bedoeld een gewoon kabelschoentje op een kabeltje krimpen en dan die aan de achterkant erop drukken? als dat alles is dan moet dat wel goedkomen, meten is ook geen probleem heb hier een multimeter liggen.

zal van de week eens gaan prutsen, moet toch nog even een voorstoel eruit halen om te kijken welk plastic deeltje er in 2en ligt, kan ik gelijk kabels naar achter doortrekken

Inderdaad, kabelschoentje en even meten, zo simpel is het
Reply With Quote
Old 10-11-2010, 10:35
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to Djinn_4fun

Quote:
Originally Posted by sinan
want het kan zijn dat er toch kabels zijn voorzien voor je achterste boxen maar misschien verstopt

Even de kofferbakmat optillen, als daar 2 draden liggen heb je ze al voorbereidt.

2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)

In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
Old 10-11-2010, 16:48
Bumper83's Avatar

OK bedankt allemaal voor de reacties!!! Ben er helaas door mn werk nog niet aan toegekomen maar met deze tips moet het zeker lukken.

Alleen vroeg ik mij af of het toendertijd een extra optie was om boxen achter te nemen of dat dit eigenlijk gewoon standaard was? En ik ben een foto tegengekomen op internet bij een Golf 2 met speakers achter onder de daarvoor bedoelde roostertjes maar daar zaten soort van plastic kapjes onder om ze vast te kunnen maken of tegen bescherming?? weet iemand wat ik bedoel?

Groeten Robert
Reply With Quote
Reply

Posting Rules