Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-10-2010, 09:07
Anthony2u Anthony2u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 5
Default Koppeling probleem

Hallo allemaal,

Ik heb een, vooralsnog, goed rijdende golf 3 1.4 uit '95,... maar heb er toch een vaag probleem mee. Ik zal het proberen te schetsen en hopelijk kunnen jullie hier een diagnose stellen aan de hand van mijn verhaal. Ik zou namelijk welles willen weten wat er aan de hand is en of het ernstig is.

Als ik een dag of paar dagen niet met mijn golf heb gereden en ik ga ermee rijden, gaat alles perfect. Als ik de koppeling intrap, gaat het niet stroef en hoor ik geen geluid. Als ik echter 10minuten onder weg ben, gaat de koppeling steeds stroever als ik hem intrap en hoor ik een geluid alsof 'ie geolied moet worden. Dit is al sinds ik hem over heb gekocht sinds juni en is sindsdien een redelijk stabiel proces geweest: koude auto->starten&rijden->1e +-10minuten koppelen alsof je in een nieuwe auto rijdt->Daarna dus stroef als je hem intrapt en geluid...
Sinds een week of 2 a 3 is er iets bij gekomen: soms (dus niet altijd!) als hij stroef is geworden en je hem intrapt, hoor je een 'klap'-geluid en lijkt het net alsof je koppeling kapot trapt en hij een soort van 'uitschiet'.

Heeft iemand een idee wat het is? Gewoon versleten koppeling? Iets fout in het pedaalmechanisme? Versnellingsbak? ....?
Ik zou het toch wel graag willen weten, want ik ben bang dat ik ooit de koppeling helemaal (kapot) trap en hij niet meer op wil komen. Wat raden jullie mij aan? En wat zullen de kosten zijn om te repareren gemiddeld?
Reply With Quote
  #2  
Old 16-10-2010, 09:15
Sjeesbeest Sjeesbeest is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,450
Default

ik denk iets met je druklager of de "vingers" drukgroep



Last edited by Sjeesbeest : 16-10-2010 at 09:18.
Reply With Quote
  #3  
Old 16-10-2010, 10:24
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Stelmechanisme van de kabel!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-10-2010, 13:14
Anthony2u Anthony2u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 5
Default

Is dit te onderzoeken aan de auto en wat zijn de kosten om beiden te laten repareren als 1 van de 2 de boosdoener is.?
Reply With Quote
  #5  
Old 25-10-2010, 18:40
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

als je je koppeling wil controleren moet de bak eraf, dus dan kun je net zo goed gelijk het hele zaakje daar vervangen, hoef je er voorlopig niet meer bij. Koppelingskabel stellen zou ik eerst proberen, dat hoeft niet veel te kosten. Als dat niet werkt moet je gewoon een nieuwe koppeling erop. Reken op prijzig, gemiddelde koppeling zit je op c.a. 150 euro, als het niet meer is. En dat is enkel het materiaal.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #6  
Old 25-10-2010, 19:52
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ik denk of de stelmechanisme van de kabel.
Wat voor een koppeling zit hier ijgelijk in?
Een met een los druklager of die met het druklager inde bak?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #7  
Old 25-10-2010, 20:34
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default re

Quote:
Originally Posted by patjetta
Ik denk of de stelmechanisme van de kabel.
Wat voor een koppeling zit hier ijgelijk in?
Een met een los druklager of die met het druklager inde bak?



1.4

los druklager ..
rommel er achterweg ..en kijken wat er mis is
nieuwe set erin en rijden maar weer /
vrgr gooigolf
Reply With Quote
  #8  
Old 26-10-2010, 20:42
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Dit problemen heb je bij de polo ook dat is het druklager die heel erg stroef schuift op de bak.
Het lager kan je er af halen schoonmaken en invetten maar dat geeft geen garantie dat die het weel goed doet.
Ik zou gelijk een nieuwe set er in doen en alles goed schoon maken en met koppelingvet invetten.
Dan weet je zeker dat alles goed gaat.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #9  
Old 27-10-2010, 19:13
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 321
Default

Heb dit bij mijn oude golf 2 1.3 ook gehad,maar na een nieuwe koppeling,drukgroep en lager nog steeds,snapte er toen ook niks van.
Was ook na tijdje rijden en koppelen.
Kan het ook niet aan de pedalenbox liggen dat daar misschien een kapot of gescheurd teflon busje inzit.
Kreeg het er bij mij ook niet uit.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
  #10  
Old 02-11-2010, 19:37
Anthony2u Anthony2u is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 5
Default

Lekker dan, dus een nieuwe koppelingsset is geen garantie dat ik weer 'normaal' kan koppelen?

Zou een garage hier een redelijk betrouwbare kijk onder de moterkap op kunnen doen? Ik wil opzich best mijn koppeling laten vervangen, maar wil wel eigenlijk zekerheid dat het helpt En anders wil ik gewoon weten wat er anders moet gebeuren... Dus beter misschien eerst naar laten kijken?

Weet iemand trouwens een redelijk goede garage of goede hobbieïst in de regio van Amsterdam of Alphen aan den Rijn? Of ergens anders in de randstad? ... die niet al te duur is..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum