#1
|
||||
|
||||
Aankoop Polo Classic 1.0: waar op te letten?
Ben op zoek naar een Polo Classic 1.0.
Wie kan mij vertellen wat de typische kwaaltjes van dit type zijn? draagarmen, kokerbalken, carb of helemaal maar niet aan beginnen? U zijt bedankt! |
#2
|
||||
|
||||
dorpels kan, maar voornamelijkste euvels bij deze autotjes, qua koets dan:
wielranden (vooral onder plastic lijsten) hoekje achterraam (bij de kofferklep), en wat vooral bij veel (eigenlijk alle) polos voorkomt: lekke vulhals van de tank, die vaak het stuk dorpel aan die kant ook aardig croky wil maken. Wat voor bouwjaar zoek je. Meesten hebben carb overigens. (alle van na 1990 niet) Meeste kwaaltjes zijn typische polokwaaltjes, op het hoekje van de achterruit na, dat is sedan eigen. vergeet het alom bekende accuwakje niet. Soms niet te zien vanuit de motorruimte.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
||||
|
||||
Hmmm, nogal een lijst dus.
Is het probleem van de vulhals vanuit de tankopening te zien? Ik heb een 1986'er op het oog met idd wielkastlijsten. |
#4
|
||||
|
||||
Gewoon goed kijken, vaak merk je het al dat de lijst los gaat zitten. Lekke vulhals is te herkennen aan benzine lucht, plasje onder de vulhals en de vulhals ziet er vochtig uit.
Vergeet niet de krikpunten voor, vaak prik je er al met je vinger doorheen. Accuwak kun je voelen bij een 2F en zien bij een polo 2. 2F ga met je hand achter het dashboard omhoog en je voelt het vrijwel direct. 2 open het klepje (als die er al inzit) en trek het afdekkap bovenop het kasje een beetje naar beneden, vaak zie je het ook al aan de restanten roestwater in het kastje. Sedan heeft idd het hoekje onder het achterraam. Let ook even op de olielekkage bovenop de dynamo, is ook een bekend probleempje. 1986 is een carb model. |
#5
|
||||
|
||||
Bestaan er überhaupt nog goede versies van, of was al het staal van slechte kwaliteit?
|
#6
|
|||
|
|||
.
__________________
Caddyke...... Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 15:08. |
#7
|
||||
|
||||
bij mijn Classic valt het allemaal reuze mee.
enige punt bij aankoop was een lekker vulhals, nieuwe tank eronder gehangen en klaar. roest plekjes op de punten van de achterklep komen nu wel door dat klopt, maar dat past leuk bij het geheel van de auto. wat ik wel heb is een natte linker gordel bij regen. mijne is trouwens van 1984 met vierkante lampen.
__________________
T1 panel 1964 Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981 |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
heeft niets met staalkwaliteit te maken, maar met onderhoud en/of constructie: Vulhals rot = spoelt de kit/schutz weg, daardoor blijft er vuil in de naden en kieren zitten dat zorgt voor roest. Lekkage oude accu/ slecht schoongehouden watervangbak (bladeren) = zorgt voor rotterij achterin de accubak Wielranden = zorgt voor vuilophoping achter de randen in de binnenschermen, wat weer leidt tot croky wielranden. Kriksteunen = slechte constructie, waar vuil/water/vocht blijft staan, vooral na strenge winters blijft strooizout/pekel zorgen voor roest. Mijn polo is 27 jaar oud en heeft nog zeer harde kriksteunen, maar dat is ook wel eens anders
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
||||
|
||||
haha, d'r is dus dus nog hoop.
Ik begin over de staalkwaliteit omdat het staal bijvoorbeeld bij de Golf III veel slechter is dan van de Golf II. Ondanks dat de Polo Classic qua leeftijd dichter bij de Golf II ligt dan bij de Golf III. @Sjon: je hebt helemaal gelijk.. |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Vooral het onderhoud in het verleden is belangrijk voor de staat van de koets. Ik heb tot nu toe 3 classics gehad; 2 van 1989 en 1 van 1984 en de 84'er was veruit in de beste conditie. Enkel een rotte vulhals en een klein roestplekje op de wielkast linksvoor. Overigens... de 84'er heeft een groot deel van zijn leven in de garage gestaan en werd wekelijks volop gepoetst door zijn oude baasje. Dat heeft dus wel degelijk invloed op de staat van zo'n auto |