#1
|
|||
|
|||
Grote speling voorwiel?
Sinds kort slijten m'n voorbanden heel hard en verkeerd af.
Tijdens het rijden is er geluid alsof er iets aanloopt. 2 weken geleden bij apk voorkeuring was er als adviespunt de wiellagers. Maargoed nu ging ik even de voor en achterwielen omwisselen. Blijkt dat het rechter voorwiel zoveel speling heeft dat ik het gewoon helemaal heen en weer kan bewegen. 5 tot 10 mm kan het wiel heen en weer bewegen. Iemand een idee wat er allemaal stuk kan zijn en wat beste vervangen kan worden? Heb al honderden km's zo gereden met het bijgeluid maar dat durf ik nu niet meer te doen. |
#2
|
||||
|
||||
wss wat ze op de keuring zeiden, dat je wiellagers erraan zijn.
Als jeje wiel eraf haalt en dan beweegt met het schijfje waar je wiel zit op gemonteerd dan voel je wel of er speling op de lager zit of niet. Anders ff nieuwe in laten persen, hopelijk is je bus niet uitgelopen anders moet je heel die spinnekop vervangen waar het lager inzit. Grtz jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#3
|
|||
|
|||
Kan ik niet gelijk beter zo'n spinnekop 2dehands halen? Wat zou zoiets moeten kosten?
grtz |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
een adviespunt op wiellagers? bij hoorbare en/of voelbare slijtage is een wiellager afkeur.. dus beste gewoon (op tijd) vervangen |
#5
|
|||
|
|||
En wat ook een grote kans is dat je aandrijfas los in je fusee zit..trek eerst die maar eens na.. De grote moer dus. Willen enkelt wel een loslopen en je dus hetzelfde probleem krijgt.
|
#6
|
||||
|
||||
Ga er maar van uit dat je wiellager en je naaf naar de kloten zijn , doorrijden met een verrot wiellager is niet erg handig..........
|
#7
|
|||
|
|||
Het verhaal begint nogal nasty te worden...
De apk voorkeuring liet ik een paar weken geleden doen bij een bedrijf die een goedkope apk actie hadden. Ik liet dat express een maand voor afloop van mn apk doen zodat ik tijd zou hebben om alles zelf te fixen zo goed en zo kwaad als dat zou gaan. De auto werd afgekeurd op remslangen, handremkabel, en wat kleinigheidjes(claxon, verlichting). Als adviespunt werd meegegeven dat de wiellagers speling hadden maar dat het nog net binnen de marge viel. Nu had ik zelf via internet onderdelen gekocht en gelijk dus nieuwe wiellagers. Vanavond ben ik langs een monteur geweest die vele jaren ervaring heeft. Hij zei dat de moeren van de aandrijfas niet goed vast zaten, en door iemand los waren gedraait. Hij vroeg of ze bij de garage ook aan mn wielen hadden gezeten. Dat wist ik niet want bij de garage mocht ik niet in de werkplaats komen. Hij zei dat hij zeker wist dat het met opzet was losgedraait omdat die bouten zo zijn ontworden dat ze nooit uit zichzelf naar buiten trillen. Hij zegt dat meer garages dit doen om zo meer wiellagers te verkopen en meer werk te hebben. Inmiddels heb ik wel een tijdje zo rond gereden(honderden km's ivm werk). Nu zijn m'n banden compleet naar de klote omdat ze helemaal scheef zijn afgesleten. Nu zijn ook de homokineten naar de klote sinds de moeren weer vast zitten maakt hij flink kabaal bij ieder tikje op het gas. En natuurlijk heb ik spullen uit duitsland gekocht die ik achteraf niet nodig heb... Ben ik dus flink genaaid of... |
#8
|
|||
|
|||
Het enige wat anders zou kunnen is dat die moeren van de aandrijfas zelf los zijn gaan zitten.
Maar dan is het nog erg apart dat ze aan beide kanten uit zichzelf los zouden raken. Verder zijn die moeren zolang ik de auto bezit nooit aangeraakt (langer dan 1 jaar). Heb wel de schokdempers laten vervangen maar daarvoor zijn die moeren volgens mij ook niet losgeweest.. |
#9
|
||||
|
||||
bij een mk1 zit op de schokbreker een stelmogelijkheid voor de "wielvlucht"
Met uitlijnen kan je de scchokbreker bout met dat exentriekje verdraaien totdat de sporing weer goed staat.. Met andere woorden als je de voorste schokdempers los hebt gehad moet je m eigenlijk direct al laten uitlijnen.. je krijgt m nooit meer zó precies als dat ie zat.. En daardoor kan het ook zo zijn dat je banden scheef afslijten.. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Ja oke, maar het is extreem veel sneller gaan slijten na mijn bezoekje aan dat garagebedrijf. Ik herinner me nu ook dat ik toen naar huis reed en dacht dat er iets mis was met de wielophanging ofzo omdat hij zo vaag stuurde. Ik ben toen namelijk zelfs nog aan de kant van de weg gestopt om te kijken of ik iets kon ontdekken. |
#11
|
|||
|
|||
Quote:
en dan rij je niet terug naar de garage ? maar je gaat gewoon honderden kilometers door rijden |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, ik ben een leek en ik dacht, het zal wel het wiellager zijn zoals ze zeiden. Aangezien ze ook zeiden dat het een adviespunt was dacht ik dat het niet veel kwaad kon om ermee door te rijden een tijdje. Heb inmiddels terugkoppeling. Ze ontkennen alles, met oa dat mijn banden al aardig gesleten waren en dat ik gelijk terug had moeten komen (ja, om nieuwe wiellagers bij ze te kopen). Feit blijft, ik rij een jaar zonder problemen. 3 weken na bezoek bij hun blijken beide aandrijfasmoeren los te zitten en hebben de wielen ruim 1cm speling op het uiteinde. Als gevolg van het rijden met speling is waarschijnlijk meer kapot. Want nu de moeren weer vast zitten komt er allerlei getik en geratel tijdens het rijden. Dit alles was voor het bezoek niet het geval! Last edited by twistile : 20-07-2010 at 11:44. |
#13
|
|||
|
|||
Quote:
Normaal is het zo dat voor de bout een splitpen zit wat het loslopen dus tegen gaat. Dus ik denk wel dat die monteur gelijk heeft dat zo'n bout nooit uit zicht zelf los kan lopen. Maar zoiets blijft altijd lastig om te bewijzen natuurlijk. Misschien is de vorige eigenaar de splitpen wel vergeten en is dat net pas los komen te zitten? Wie weet?
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail Last edited by steven16v : 20-07-2010 at 11:56. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Voorraan steekt geen splitpen, is een moer die vast gezet word op moment. Heb met me broer zen MK1 GTI net hetzelfde gehad. Wiel trilde. alles nagekeken, moer stond los van de as waardoor de wiellager speling had gemaakt en de spinnekop was ingelopen.Eerst nieuw lager in de spinnekop laten drukken maar had nog teveel speling, dus andere spinnekop gezocht,nieuw lager erin en moer van de as op moment vast gezet. Nooit nog problemen gehad. Hopelijk be je er iets mee. Grtz jel
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Alleen achter zit idd een splitpen voor het wiellager.. Vóór zit geperst.. Als je voorste wielmoeren niet goed vastzitten, gaan je wielen ook heel zwaar lopen omdat het lager niet goed meer opgesloten zit: Ooit een sloper gehad, (jetta) daar heb ik op t laatst gwn ff een bout erdoor gedaan want dat ding was opt laatst niet meer in/uit het hok te rollen zo zwaar ging dat.. Maar die moeren zitten normaal heel vast en lopen denk ik niet zomaar los.. |
#16
|
|||
|
|||
Nu de moeren weer zijn aangedraait komt er ineens heel veel geratel en getik. Zoveel dat rijden ermee onverantwoord is.
Volgens monteur de wiellagers. Die gaat hij nu vervangen. Hij denkt niet dat er andere onderdelen stuk kunnen zijn. Maar als ik het hierboven zo lees kan het dus zijn dat er nog veel meer speling is ontstaan.... Dan kan ik beter de spinnekop laten vervangen want als hij later nog een keer alles los moet maken kost dat ook veel tijd (en geld voor mij) terwijl tweedehands onderdelen helemaal niet zo duur zijn... alleen het zoeken is lastig Voor de lagers persen gaat hij uit van 2x 1,5 uur á 25,- per uur. Nu ik erover nadenk trouwens, ik heb ook al eens de schokdempers laten vervangen en hoorde nu dat daarvoor ook die moer los moet. Misschien zijn de moeren toen niet goed aangedraait... |
#17
|
|||
|
|||
Oke dan was ik in gedachten met de achteras waar een splitpen zit.
Meende dat er bij een kever voor wel een splitpen zit. Naja ik weet het ook niet meer.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#18
|
||||
|
||||
Voor de schokdemper te vervangen hoeft die moer toch niet los?
Want je hebt alleen die 2 bouten die aan de fusee vast zitten, en de moer die aan het lager vast zit. of de 2 moertjes van het lager zelf natuurlijk. Erik. |
#19
|
||||
|
||||
inderdaad, je aandrijfas blijft dan gewoon netjes vast zitten.
maar dat ze niet uit zichzelf los kunnen draaien dat is ook niet zo, ik had met mn golf 2 GTD ook dat die moeren los getrild waren van de aandrijfas, die was toen losgeschoten, en had zo een gat in mn versnellingsbak geslagen. met gevolg een nieuwe aandrijfsas eronder, en compleet andere versnellingsbak en drukgroep, koppelingsplaten etc.
__________________
Quote:
|
#20
|
|||
|
|||
Bij schokdemper vervangen hoeft de moer niet los. Het mag niet zo zijn dat iemand die wielmoeren losdraait en je zo de weg opstuurt. Je zou zomaar kunnen verongelukken...
Maar, is die kans aanwezig? Je wielen zitten immers op je naaf gemonteerd en die moer houdt alleen de aandrijfas in je naaf vast. In principe zou excessieve speling daar toch niet door veroorzaakt kunnen worden wel? Als dat wel zo is, is het natuurlijk link. En bovenal, die moer hoort gewoon vast te zitten. Trouwens, op mijn mk1 TDI heb ik destijds meermalen die moer losgereden, terwijl die toch echt FLINK vast werd gezet (en het waren nieuwe moeren!) Al met al geen samenhangend verhaal meer, maar je kunt niets bewijzen. Nooit meer daarheen gaan en als je straks weer rondrijdt ben je dit zo vergeten |