#1
|
||||
|
||||
Vraag m.b.t. uitlijnen
Hallo people, ik heb even advies nodig!
Momenteel is mijn auto aan de voorzijde verlaagd, de achterzijde volgt nog (indien ik daar de tijd voor heb). In de tussentijd (opzich staat de huidige schuine stand van de auto wel) wil ik wel alvast mijn nieuwe velgen met nieuwe banden monteren. Daarom wil ik de auto zo snel mogelijk laten uitlijnen om zodoende schuin slijten van de bandjes te voorkomen. Maar stel nou dat ik dit laat doen, maakt het dan veel uit als ik later alsnog de achterzijde verlaag?! M.a.w.: verandert daardoor dan weer de stand van de wielen of iets dergelijks, waardoor opnieuw uitlijnen genoodzaakt is? Of maakt dit geen donder uit? Ik wil dit graag weten omdat ik dan namelijk de auto meteen laat uitlijnen na het monteren van de wielen en anders wacht ik daar nog even mee tot ik (z.s.m.) de achterzijde verlaagd heb. Snapez-vous?! Info en tips = welkom! Last edited by RS_Rick : 12-05-2010 at 09:04. |
#2
|
||||
|
||||
Volgens mij veranderd er niks aan de uitlijning op de vooras als je de achterkant nog gaat verlagen dus je zou gewoon kunnen gaan uitlijnen met je nieuwe velgen.
De meeste volkswagens kunnen aan de achterkant ook niet uitgelijnd worden. Als er achter iets mis is met de uitlijning dan is de as krom. |
#3
|
||||
|
||||
Het klopt dat de achteras niet zomaar uitgelijnd kan worden. Maar volgens mij wordt het uitlijnen gedaan middels de achteras. Het apparaat kijkt naar de stand van de voor- en achterwielen. Als je later dus de achterkant gaat verlagen, is het mogelijk dat de stand daarvan veranderd en dus niet meer klopt met de stand van de voorwielen, omdat deze zijn uitgelijnd op de oude stand van de achterwielen..
Nog een beetje duidelijk Correct me if i'm wrong...
__________________
Jetta MK2 Golf MK2 Golf MK4 GTi |
#4
|
||||
|
||||
Denk ook dat ze na het achteras kijken want ze monteren ook van die dingen op de achterwielen anders zouden ze dat ook niet doen.
Heb zelf ook een vraagje nou heb ik glimmende bbs velgen en als ze die 4kante dingen op je velgrand monteren beschadigd dat niet dan? |
#5
|
||||
|
||||
Dat hebben ze bij mij ook gedaan, en die klemmen waren bij hen geplastificeerd, dus geen schade o.i.d. aan de velgen.
__________________
Jetta MK2 Golf MK2 Golf MK4 GTi |
#7
|
||||
|
||||
Het duurt langer om 4 velgen te monteren onder je auto als 2 achter dempers bij een Golf. Dus verlaag hem, lijn hem uit en ga dan je nieuwe wielen er onder zetten.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04 - Audi A3 8p '04 1.9 TDI - Seat Arosa S '03 1.4 - VW Caddy 3k '10 1.9 TDI http://www.krasendeukservice.nl |
#8
|
||||
|
||||
Zakken met die achterkant! Zo gebeurd?!
__________________
Quote:
|
#9
|
|||
|
|||
.
Last edited by Sjon : 30-10-2015 at 10:21. |
#11
|
|||
|
|||
.
Last edited by Sjon : 30-10-2015 at 10:21. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
'T maakt wel degelijk uit. Zoals eerder gezegd wordt de uitlijning van de auto bekeken vanaf de achterwielen en als hiervan de stand veranderd, verandert dus ook je uitlijning. Echter, 't is bij oudere VW's niet zo kritisch, aangezien de techniek van de stuurinrichting echt uit de oertijd komt. Uitlijnen is m'n werk en ik heb zelf nog niet eens de moeite genomen om m'n golf te chekken. Hij loopt kaarsrecht, geen afrolgeluid en het stuur staat in het midden; ik geloof 't allemaal wel
__________________
www.oldskoolsuzuki.info Quote:
|
#13
|
||||
|
||||
De auto is inmiddels verlaagd en de nieuwe velgen zitten eronder.
Tijdens het rijden (ook niet op hoge snelheid) trekt de auto niet naar één kant. Mag ik hieruit concluderen dat uitlijnen overbodig is?!
__________________
Stoeprand-allergie |
#14
|
|||
|
|||
Ik zou hem wel altijd na het verlagen uitlijnen.
Dit omdat je altijd de wielstanden verandert.
__________________
Jetta mk2 |
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Weet niet of je erg dure banden hebt? Kijk anders over een x aantal km eens naar de slijtage Dacht ook na vervanging van de schokdempers valt wel mee Na een paar maanden werd de binnenkant wel erg dun van de band |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Ja klopt, wat je vervolgens veelal merkt in het 'trekken' van de auto naar één kant. En dat is dus niet het geval... Maar ik begrijp dat het verstandig is om het slijtagepatroon een beetje in de gaten te houden en wellicht naar aanleiding hiervan uit te lijnen.
__________________
Stoeprand-allergie |
#17
|
||||
|
||||
Bij het verlagen verander je niet echt de spoorstand dus kan het wel zijn dat hij recht zal lopen. Veel auto's trekken vannuit de fabriek wat naar rechts. Vooral bij een golf ed. verander je het camber. Als je voor de wagen staat die stand: / \
als ik een golfje verlaag zet ik de wielen gelijk met een waterpas. Het is me zo al 2 keer gelukt dat er niiets moest gewijzegd worden.
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#18
|
||||
|
||||
Draai wel eerst alle bouten van je draagarmen/achteras los voordat je gaat verlagen,
anders draaien/wringen de rubbers en heb je ze met een paar maand eruit ligggen.. |
#19
|
||||
|
||||
als je een achteras hebt die uit een stuk bestaat maakt het toch geen donder uit? de stand van de achterwielen verandert bij het verlagen alleen tov de hoogte en heel mischien het toe,- uitspoor een halve graad en niet het caster en camber?!?
voorpoten is logisch dat die anders in het fusee zakken. correct me if i'm wrong please. tevens heeft het trekken van het stuur niet altijd met uitlijning te maken. hou in ieder geval je slijtage in de gaten. als het verkeerd afslijt ben je te laat
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#20
|
|||
|
|||
Uitlijnen moet altijd na verlagen
De stand veranderd zelfs als je de auto paar cm hoger of lager zet met een schroef set Als je de auto goed hebt uitgelijnd , ken je de auto niet weer Ik organiseer 1 á 2 x perjaar een uitlijn dag hier in het noorden de mensen die daar 1x geweest zijn . zijn super tevreden Last edited by Alberto : 17-07-2010 at 15:16. |