Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-05-2010, 09:28
motus brikkus motus brikkus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 3
Default Hoe de APK roetmeting passeren?

Binnenkort (Ik ben al veel te laat) moet mijn jetta mk1 1.6 diesel naar de APK en dan moet er ook een roetmeting plaatsvinden.

Helaas wil mijn wagentje nog wel eens blauw walmen dus ik vrees erg voor de test.

Ik heb de auto nog niet zo lang dus ik weet niet of het echt aan de auto ligt of dat het komt dat een onverlaat er een keer een liter 10w40 bij heeft gegooid. (nooit je auto uitlenen!) Ik heb gister de olie en filter vervangen met 15w40. Maar na een proefrit rookt ie nog steeds.
Kan het zijn dat de oude olie er nog niet uit is?

En zijn er truuks om door de roetmeting te komen?
Bijv:
1. Helpt het om de tank voor 30% te vullen met zonnebloem olie?
2. 10% benzine bij de diesel, speciaal V-power schijnt te werken?
3. additieven ea rommel erdoor jagen, heb ik alleen geen tijd voor en ik vrees voor mijn verstuivers?

Ik hoor graag hoe jullie erover denken en of jullie nog een goede methode hebben.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-05-2010, 09:44
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Ik denk dat die diesel gewoon olie verbruikt.
En al die zogenaamde truuks, ik geloof er niet in.

Gr, pim
Reply With Quote
  #3  
Old 29-05-2010, 10:03
sdi-tje's Avatar
sdi-tje sdi-tje is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 1,017
Default

gewoon keuren
valt wel wat mee
__________________
sa ist en net oars
Reply With Quote
  #4  
Old 29-05-2010, 10:56
Wij-be's Avatar
Wij-be Wij-be is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 425
Default

kijken of de brandstofpomp ook open is gedraait en eventueel terugdraaien
Reply With Quote
  #5  
Old 29-05-2010, 11:00
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Paar liter benzine in je tank helpt overigens wel om het een beetje omlaag te krijgen, hoor, weet ik uit eigen ervaring. Zonnebloemolie reinigt ook, maar gaat erg stinken. Bij een steekproef door de RDW zou je zomaar aan de beurt kunnen zijn voor accijns-ontduiking (belastingfraude) als je een verkeerde treft...
Verder zou ik me ook niet al te druk maken, als de meting een slechte uitslag heeft en je afkeur hebt kun je altijd nog trucjes gaan toepassen? Als het goed is wil je keurmeester ook nog wel met je meedenken?! Eerst maar eens meten, want meten=weten!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #6  
Old 29-05-2010, 11:13
motus brikkus motus brikkus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by Wij-be
kijken of de brandstofpomp ook open is gedraait en eventueel terugdraaien


dat soort dingen zit ik ook aan te denken, kan alleen geen online werkplaats handboek vinden van de mk1. En bestellen kost ook weer weekje.
En dit is mijn eerste diesel, dus weet er niet zoveel van. Mocht iemand een foto'tje hebben van waar het zit dan zie ik dat graag.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-05-2010, 11:18
motus brikkus motus brikkus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Paar liter benzine in je tank helpt overigens wel om het een beetje omlaag te krijgen, hoor, weet ik uit eigen ervaring. Zonnebloemolie reinigt ook, maar gaat erg stinken. Bij een steekproef door de RDW zou je zomaar aan de beurt kunnen zijn voor accijns-ontduiking (belastingfraude) als je een verkeerde treft...
Verder zou ik me ook niet al te druk maken, als de meting een slechte uitslag heeft en je afkeur hebt kun je altijd nog trucjes gaan toepassen? Als het goed is wil je keurmeester ook nog wel met je meedenken?! Eerst maar eens meten, want meten=weten!


Als je zegt dat je de olie er in duitsland in hebt gegooid kan je ook geen gezeur krijgen over accijns want daar zit er officieel geen accijns op. En je mag er natuurlijk mee naar nederland rijden.

En aangezien ik een arm studentje ben die net al voor veel geld onderdelen erop heeft gezet vind ik één zo'n roetmeting wel genoeg kosten. Dus het liefst in een keer goed
Reply With Quote
  #8  
Old 29-05-2010, 12:57
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Als je auto een keer wordt afgekeurd kun je gewoon nog binnen twee weken een keer terugkomen, kosteloos. Dan wordt-ie pas afgemeld.

10w40 of 15w40 maakt geen zak uit, rijd vantevoren een lekker stuk met de diesel tot-ie goed warm is, en trap hem dan een tijdje flink op z'n staart, dan komt het wel goed. Mocht het dan 1e keer fout zijn, even de pomp iets terugdraaien en klaar.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-05-2010, 13:00
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Herkeuring binnen 2 weken kost je als het goed is toch niets extra's?

En je verhaaltje over tanken in Duitsland is leuk (en ook waar), maar weet wel dat de bewijslast daarbij bij jou ligt?! Dus bonnetje mag je dan ook laten zien...

Maar goed, als je advies niet wil accepteren en eigenlijk toch al weet hoe je het gaat doen, vraag het dan ook niet?!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #10  
Old 29-05-2010, 14:14
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Euh hangt toch ook af van bouwjaar welke waarde die halen mag/moet. Mijn golf 1 benzine welliswaar hoefde alleen maar stationair...
Reply With Quote
  #11  
Old 29-05-2010, 14:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

ik had een golf2 met lekke kleprubbers, grote oliedamper, maar roetmeting géén probleem, ik zeg gewoon heen brengen..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #12  
Old 29-05-2010, 17:45
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

meten = weten
Reply With Quote
  #13  
Old 29-05-2010, 18:02
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

de additieven die je bedoelt:
stop smoke,Wynn's.
verhoogd gewoon de viscositeit van je olie zodat de olie dus minder snel langs keringen kan lekken. sommige zeggen ook de keringen zachter te maken maar dat zal allemaal wel meevallen.
het proberen waard voor een tientje.
de garage waar je hem laat keuren zal ook wel wat aan de dieselpomp kunnen schroeven toch?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #14  
Old 29-05-2010, 20:04
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

als het wel tehoog is, gewoon ff goed mee gaan planken, en zorgen dat de meter bij de deur klaar ligt, gelijk er in hangen en ff gassen dan komt het altijd goed.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-05-2010, 20:32
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,869
Default

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
als het wel tehoog is, gewoon ff goed mee gaan planken, en zorgen dat de meter bij de deur klaar ligt, gelijk er in hangen en ff gassen dan komt het altijd goed.


Idd ff beethouden in de 3e versnelling en dan roeten
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #16  
Old 29-05-2010, 21:11
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Ik heb er nog nooit problemen mee gehad ,zelf met m'n rokende golf Mk2 GTD , die gewoon een dikke zwarte walm achter de auto aan trok ,was de roetmeting geen enkel probleem !
De roetmeting doen ze onbelast , dus valt dan het roken wel mee .
Het verhaal word pas anders als ze de auto belast gaan testen , bijv op een rollenbank , dan gaan er wel veel voor de bijl...........
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #17  
Old 30-05-2010, 07:00
twistile twistile is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 128
Default

Zonnebloemolie werkt trouwens heel goed. De roetuitstoot is er stukken minder mee. Dit uit ervaring van meerdere mensen die hierop rijden en vervolgens hun auto lieten keuren, apk keurmeesters geloven hun ogen niet

Toch is het niet aan te raden voor eenmalig gebruik. De zonnebloemolie lost namelijk oude aangekoekte vuilresten in je tank op waardoor binnen de korste keren je brandstoffilter verstopt kán raken.

Misschien kan je de schroef op de pomp bij de gashendel iets indraaien zodat het gas niet meer tot de bodem kan worden ingetrapt.
Reply With Quote
  #18  
Old 30-05-2010, 20:43
6n2boy 6n2boy is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2007
Posts: 251
Default

Injector cleaner / motorcleaner, en even flink trappen op de snelweg in zn 4 helpt goed!!
Reply With Quote
  #19  
Old 31-05-2010, 06:56
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

heb je de roetmeting al laten uitvoeren dan?
misschien valt het wel mee..
gewoon goed warm rijden, inderdaad even flink in de toeren rijden
in de "2" of "3"..
en meten.. in de praktijk wordt er niet veel afgekeurd op een te hoge roetuitstoot..

Last edited by hajee : 31-05-2010 at 06:58.
Reply With Quote
  #20  
Old 31-05-2010, 19:07
ronnie_v's Avatar
ronnie_v ronnie_v is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,275
Default

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad ,zelf met m'n rokende golf Mk2 GTD , die gewoon een dikke zwarte walm achter de auto aan trok ,was de roetmeting geen enkel probleem !
De roetmeting doen ze onbelast , dus valt dan het roken wel mee .
Het verhaal word pas anders als ze de auto belast gaan testen , bijv op een rollenbank , dan gaan er wel veel voor de bijl...........



roetmeting onbelast?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum