Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-04-2010, 13:30
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default BBS vastdraaien. Welk moment ?

Met welk moment draaien jullie je bbsen vast ?

Ik vraag voornamelijk naar bbs omdat we het toch over een velg hebben met een ouder bouwjaar, en misschien ook meer kans op beschadigingen en scheurtjes ?

Ik vraag liever hier een keer naar hoe jullie het doen dan dat ik de zooi zelf verkloot.

Ze zitten nu op 110/115.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-04-2010, 22:18
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default

90 A 100 is toch al voldoende.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-04-2010, 06:51
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

meende ook 90Nm, staalvelgen 110Nm
Reply With Quote
  #4  
Old 28-04-2010, 07:51
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Hmmz.... dan moet ik ze denk ik even wat losser draaien.

Iemand nog meer adviezen ?

Het laatste wat ik wil is dat mijn velgen er af lopen.

Heb ze zoals in mijn andere topic te lezen wel met kopervet gesmeerd.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-04-2010, 16:02
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

waar heb je meer adviezen voor nodig? je hebt je antwoord toch al? 90Nm
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 28-04-2010, 20:29
Johan-dtc's Avatar
Johan-dtc Johan-dtc is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,743
Send a message via MSN to Johan-dtc
Default

Het komt normaal gesproken (bij originele wielen) niet echt op de Nm aan. Grootste probleem zit 'm bij kwalitatief minder sterke imitatie-lichtmetalen velgen. Daarbij kan het voorkomen dat door een te hoog aanhaalmoment de zittingen van de bouten vervormd raken, met in het ernstigste geval scheurvorming rond de boutgaten.
Mocht je echt idioot hoge aanhaalmomenten gebruiken dan kan op een gegeven moment wel metaalmoeheid optreden in de wielbouten, waardoor deze kunnen afbreken.

Het beste kun je afgaan op het advies van de leverancier van je velgen. Bij origineel VAG kun je dus je instructieboekje raadplegen, anders de TÜV-Bescheinigung of ABE die bij de velgen is meegeleverd. Die 120Nm is een waarde die eigenlijk altijd goed is. Bij zware autos met veel hitte-ontwikkeling in de voorste remschijven is soms een iets hoger aanhaalmoment zinvol.
__________________
Het onmogelijke doen wij meteen!!
Wonderen duren iets langer!
En op speciaal verzoek kan er Zelfs getoverd worden
!
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2010, 08:01
The Clauw's Avatar
The Clauw The Clauw is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 999
Default

Quote:
Originally Posted by joostvw
waar heb je meer adviezen voor nodig? je hebt je antwoord toch al? 90Nm


Joost. Kijk eens naar de reactie van jl tuning.

Dat soort informatie ben ik naar op zoek en kan ik ook echt wel iets mee.

Tuurlijk zijn de opmerkingen van 90nm ook waardevol.

Hoe meer informatie, meningen, en ervaringen, hoe beter het is.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-05-2010, 21:15
Erikk-'s Avatar
Erikk- Erikk- is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 68
Default

Vind 90 nm haast wat aan de lage kant.
Mag aannemen dat BBS beetje kwaliteit levert.

M'n BBS CH's zitten op 120 nm vast.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-05-2010, 21:57
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik draai alles op 120nm.....
nooit geen last gehad,op m'n werk ook niet.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-05-2010, 10:46
Romar's Avatar
Romar Romar is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 600
Default

Doe ik ook!
Reply With Quote
  #11  
Old 05-05-2010, 09:10
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Ik ben toch wel benieuwd wat nu juist is. Jaren geleden zag ik 24 tot 30nm voorbij komen, afhankelijk van 2 of 3-delig. Volgens mij stond het ook op Peter zn oude site. En op cleaned vind ik dezelfde informatie: http://www.cleaned.be/faq.php?action=toonmeer&id=7
__________________
www.dub05.com
Reply With Quote
  #12  
Old 05-05-2010, 09:13
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

24nm-30nm voor het vastdraaien van de randen( wat marnix bedoelt)
100-110 nm voor bevestiging van velg aan auto( alu)
120nm voor staal bevestiging aan auto

voor racedoeleinden maak je gebruik van draadeinden JL (speciale group A) en 115nm
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #13  
Old 05-05-2010, 09:39
MMgolfnut1's Avatar
MMgolfnut1 MMgolfnut1 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,694
Default

Dank je, Richard! Had ff niet door dat het om velg op naaf ging
__________________
www.dub05.com
Reply With Quote
  #14  
Old 05-05-2010, 09:47
OldSkool-II's Avatar
OldSkool-II OldSkool-II is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 755
Default

Ik zou het in iedergeval pas morgen doen,...vind vandaag niet het goede "moment" om wielen vast te draaien...
__________________
"Anatidaephobia: The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you."
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum