#1
|
||||
|
||||
Kuiltje...en nu een schokdemperprobleem(?)
Reed net naar huis en moest iets verder uitwijken dan gewenst voor een dame die haar auto inschatte op de breedte van een Scania.
Daar lag een kuiltje in de weg, niet heel bijzonder. Na het kuiltje kwamen er vreemde geluiden van rechtsachter en bij het neerkomen na elke drempel klinkt het niet fijn (bonken). Even gestopt en rechtsachter zit alles onder de olie. Schokdemper doorgeslagen lijkt mij dan? Bij het rijden heeft de auto nu wat slingerneigingen, dus maar even voorzichtig aan gedaan. Maar hoe nu verder? Ik had al plannen met veren & dempers en hulp van Tim_J, maar kan nog wel wat extra advies gebruiken... De auto staat naar mijn zin te hoog, maar ik wil niet té ver omlaag. De wielkastrand hoeft niet voorbij de band te komen. Er zit nu zo'n 5 a 6 cm tussen, dus een verlaging van 4 cm lijkt mij voldoende. Ook een zeer stugge auto wil ik niet, beetje comfort is wel lekker. De wegligging is in principe goed genoeg voor een 1.3! Daar komt nog bij dat de auto eind volgend jaar een lpg-installatie krijgt die mogelijk gaat zorgen voor een zakkende achterkant. Daar wil ik graag vooraf rekening mee houden. Mijn ideeën tot nog toe: 1. ik koop een schroefset van V-Maxx en zet die op de hoogste stand. Als de lpg-installatie ingebouwd wordt dan kan ik de boel achter bijstellen 2. ik koop een set vaste verlagingsveren van Eibach met Monroe schokdempers. Bij de inbouw van de lpg moeten er dan eventueel hulpveren bij om de auto hopelijk op de juiste hoogte te houden. Optie 2 is stukken duurder dan optie 1 en heeft in mijn beleving een onzekerheid voor het opvangen van het gewicht van de lpg-tank. Optie 1 is goedkoper maar zal kwalitatief een stuk minder zijn en mogelijk veel stugger. Iemand suggesties, gedachten of adviezen
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#2
|
||||
|
||||
Je hebt idd een lekke schokdemper...
Ik zou voor optie 1 gaan, veel mensen rijden op V-Maxx (en andere goedkopere) schroefsetjes maar er klaagt eigenlijk nooit iemand dat het TE stug is... Ook ik erger me er niet aan, en ik rijd nog wel op bumpstops
__________________
VWCulture.nl
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Ow nee..!? http://www.volksforum.com/forum/sho...1872#post911872
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is op een Passat, alweer een heel andere auto (dus ook andere schokdempers, lijkt me?). Een Eibach setje kost me 149 euro, 4 Monroe dempers zal niet meevallen denk ik. Misschien 100 euro per stuk? En dan loop ik de kans er later hulpveren bij te moeten zetten. Daar wordt de auto natuurlijk ook stug van. Moeilijk
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#5
|
||||
|
||||
Of een duurdere schroefset die in hardheid te verstellen is ?
__________________
Daily : geen VAG .... Project : Kever 1200 1983 |
#6
|
||||
|
||||
schroefset wordt stugger naarmate je de auto hoger zet, zou ik dus niet doen
__________________
Passat 35i 1989 |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Dat snap ik niet. Als de auto lager gezet wordt heb je minder ruimte om te veren -> dus stugger..?
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#8
|
|||
|
|||
ik heb verschillende schroefsets gehad en v-maxx was op de hoogere stand dus ongeveer 60mm goed acceptabel te rijden,dan zit je ook niet met hulpveren en die meuk....
|
#9
|
||||
|
||||
Goed, bedankt voor de tips.
Heb een V-maxx setje besteld, benieuwd hoe het gaat bevallen. Mocht dat toch niet het geval zijn dan kan ik altijd nog wat anders kiezen.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ondertussen snap ik deze dus wel. De veerweg wordt kleiner naarmate de ringen hoger gedraaid worden. Het setje zit er ondertussen onder en rijdt goed. Drempels vallen me mee, het stuiteren op normale wegen valt iets tegen (maar was natuurlijk niet onverwacht).
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#11
|
||||
|
||||
en of deze demper lek was.... de boel kwam in 2 delen, en een plons olie onder de auto vandaan vallen
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
@mikkem: nu merk je pas hoe slecht de wegen hier eigeljk zijn |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Mja ach. Het kuiltje was niet overdreven diep of zo. En de schokdemper was nog origineel! Dus met 23 jaar ervaring kan het een keer ophouden.
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#14
|
||||
|
||||
ik bedoelde eigelijk door de stugge schroefset
|
#15
|
||||
|
||||
Quote:
O Inderdaad, zelfs de mooie gladde rondweg die ik 's morgens op rij blijkt bepaald geen biljartlaken
__________________
Golf MK2 1.3 CL 5-bak 1986 Verkocht! |
#16
|
||||
|
||||
Ja een schokdemper kan een keer stuk gaan ook door een erg klein kuiltje als het zijn tijd is dan gaat die ook
Zal gelijk alle 2 vervanngen achter of als het voor is heb je ook gelijk goede wegligging en het zelfde gevoel op de weg
__________________
Volkswagen for Life ! .../\Real power on the road/\ ... |