Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-04-2010, 12:09
Achtung! Achtung! is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 80
Default ET waarde verhogen?

Heb een set gevonden in 8.5 en 9.5x18 in de goede steek alleen met ET20.
Is het überhaupt mogelijk de ET waarde van een velg te verhogen naar een gewenste waarde?

Zo ja:
Quanta costa
Wie doet zo iets
Is het veilig/toegestaan in NLD?

De set spreekt me wel aan maar heb geen zin in dikke werkzaamheden aan de wielkasten, beetje omrollen maakt me niet zo veel uit
__________________
VW Passat 3C 2.0 TDI Variant Highline 180pk en 410Nm by JD Engineering
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2010, 12:12
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Je kunt het montagevlak (laten) afdraaien als je daarna nog genoeg vlees overhoudt.

Even meten hoe diep de boutgaten zijn en je weet genoeg.

Toegestaan is het, en veilig is het dus zolang er genoeg materiaal overblijft.

Bij een meerdelige velg verhoog je de ET ook door gewoon een andere, bredere binnenrand te monteren of door het hart buitenop de buitenrand te monteren.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 29-04-2010, 12:26
smeerpeer's Avatar
smeerpeer smeerpeer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 752
Default

Reply With Quote
  #4  
Old 29-04-2010, 12:31
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Bij een meerdelige velg verhoog je de ET ook door gewoon een andere, bredere binnenrand te monteren of door het hart buitenop de buitenrand te monteren.


Maar een bredere binnenrand heeft hij in dit geval niets aan dan staat de velg nog steeds even ver naar buiten toe. Het hart buiten op de rand monteren of afdraaien zijn wat ik zover kan bedenken de enige opties

Of het moet om zon klein stukje gaan dat hij wel iets van de voorkant van de remschijf af kan halen, weet alleen niet of dit mag/veilig is.
Reply With Quote
  #5  
Old 29-04-2010, 12:33
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Als je trouwens niet genoeg vlees op de velg hebt, kun je ook proberen de naven van de auto zelf af te draaien.

Ik weet niet precies waar het om te doen is, maar als je gewoon de wielen verder naar binnen wilt hebben, is dat misschien een optie.

Voordeel is dat de velgen onveranderd blijven, wat makkelijker is bij een eventuele verkoop in de toekomst. De naven kun je daarna weer vervangen, dis zijn in gebruikte staat niet zo duur.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 29-04-2010, 12:34
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade
Maar een bredere binnenrand heeft hij in dit geval niets aan dan staat de velg nog steeds even ver naar buiten toe. Het hart buiten op de rand monteren of afdraaien zijn wat ik zover kan bedenken de enige opties

Of het moet om zon klein stukje gaan dat hij wel iets van de voorkant van de remschijf af kan halen, weet alleen niet of dit mag/veilig is.


Had inderdaad de laatste zin in de startpost niet gelezen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2010, 12:51
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Hmmmmm BBS RS harten op de buitenrand monteren nog nooit gezien wel een idee.
Hoe zou het staan ?
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #8  
Old 29-04-2010, 13:07
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Hmmmmm BBS RS harten op de buitenrand monteren nog nooit gezien wel een idee.
Hoe zou het staan ?


Staat wel leuk, had het bij de mijne al effe geprobeerd, en overweeg toch wel het zo te doen.

Heb er toen helaas geen foto van gemaakt, en de randen zijn nu verkocht.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #9  
Old 29-04-2010, 13:09
GerardMkIIVR6's Avatar
GerardMkIIVR6 GerardMkIIVR6 is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 3,815
Default

Jammmmmmmmmmmeeeeeeeer
Heb er ook vaak aan gedacht maar dacht dan verklaren ze me voor gek
Ook nergens geen foto's van anderen Chris?
__________________
Built NOT Fucking Bought
Reply With Quote
  #10  
Old 29-04-2010, 13:13
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Naven of trommels afraaien werd mij afgeraden, omdat deze materialen redelijk moeilijk te verspanen zijn. Aluminium daarentegen is makkelijker af te draaien. Ik heb mijn velgen laten afdraaien bij Machinefabriek Buitendijk in Weesp. Ze hebben daar een speciale afdeling voor velgen en er zitten mensen met goede kennis over wat wel en niet kan. In de regel kan er max. 5 mm worden afgedraaid. Maar zoals gezegd: mits de dikte van het hart dat toelaat. Kosten: +/- 30 euro per velg.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #11  
Old 29-04-2010, 13:18
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Jammmmmmmmmmmeeeeeeeer
Heb er ook vaak aan gedacht maar dacht dan verklaren ze me voor gek
Ook nergens geen foto's van anderen Chris?


Nope.

M'n pa was benieuwd hoe zoiets in z'n werk ging, zo'n meerdelige velg. Had het hem al uitgelegd, maar hij keek alsof ie in verwegistan de klokken hoorde luiden.

Heb toen de gedemonteerde velgen maar effe aan hem laten zien, en uitgelegd hoe ze in elkaar gingen. Toen ik hem uitlegde wat het voordeel van zo'n velgen is, dat je de breedte en ET en dergelijke naar believe kunt aanpassen, kwamen we ook bij de verschillende manieren van monteren uit, en heb ik dus even het hart buitenop de buitenrand gezet. Zag er wel raar uit met het opstaande randje van het hart zichtbaar.

Als nu echter iemand hier in de buurt een setje buitenranden te leen heeft met een leuke maat, van 2 tot 3 inch, maak ik overal wel effe foto's van.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #12  
Old 29-04-2010, 13:49
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by Typ 81
Naven of trommels afraaien werd mij afgeraden, omdat deze materialen redelijk moeilijk te verspanen zijn. Aluminium daarentegen is makkelijker af te draaien. Ik heb mijn velgen laten afdraaien bij Machinefabriek Buitendijk in Weesp. Ze hebben daar een speciale afdeling voor velgen en er zitten mensen met goede kennis over wat wel en niet kan. In de regel kan er max. 5 mm worden afgedraaid. Maar zoals gezegd: mits de dikte van het hart dat toelaat. Kosten: +/- 30 euro per velg.


Als je bij een trommel de blokken verwisseld doe je toch normaal ook even het remvlak opschonen gaat alsof het niks is. Enige waar je bij trommels mee moet uitkijken is dat het dacht ik gegoten is, kom je een gietfoutje of een luchbelletje tegen kun je ze denk ik weggooien
Reply With Quote
  #13  
Old 29-04-2010, 14:02
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade
Als je bij een trommel de blokken verwisseld doe je toch normaal ook even het remvlak opschonen gaat alsof het niks is. Enige waar je bij trommels mee moet uitkijken is dat het dacht ik gegoten is, kom je een gietfoutje of een luchbelletje tegen kun je ze denk ik weggooien


Gietijzer kan / mag je sowieso niet afdraaien om exact de reden die je zelf al geeft. Materiaal is te poreus en zou te zwak worden.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum