#1
|
|||
|
|||
Golf 3td Rookt en loopt onregelmatig stationair
Hallo,
Heb een golf 3 td sinds kort. Maar ik merk dat hij best stevig rookt een onregelmatig stationair loopt. Als hij warm is loopt hij beter maar nog niet zoals het hoort. Heb ook het idee dat hij meer verbruikt dan hij zou moeten verbruiken. Weet iemand hoe ik dit kan afstellen neem aan dat het roken dan ook minder wordt.Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja! Help aub Alvast Bedankt Last edited by Golftd3 : 09-04-2010 at 16:53. |
#2
|
||||
|
||||
Ik neem aan dat dit een Diesel is? Dieseltjes roken zowizo meer als een benzine. Maar het kan zijn dat je brandstof niet goed wordt verbrand als ik dat match met het niet goed stationair lopen zou ik bij de verstuivers kijken. die willen nog wel eens begeven.
En afstellen kan je beter laten doen. Dat is preciesie werk. Ik werk zelf ook aan diesels maar dan met pomp verstuivers dus ik heb nog nooit een pomp afgesteld dus ik durf dat zo niet te zeggen.
__________________
I'D Rather Push A Volkswagen Than Drive A Opel!. (ex) Golf 3 GTI 2.0 8v (ex) Golf 2 Memphis 1.3 8v (Daily) Golf 3 1.6 8v www.veedobbelyoe.nl |
#3
|
||||
|
||||
Als er niet aan je dieselpomp is "gesleuteld" dan mag hij normaal gezien niet roken.
Indien er aan de verrijkingsschroef is gedraaid is het wel mogelijk dat hij rookt. Om een oplossingen voor je probleem te vinden zou ik het probleem eerst even beter beschrijven, zoals bijvoobeeld: - Hoe groot zijn de toerental schommelingen, zijn de schommelingen regelmatig?! - De kleur van de rook? - Rookt hij in alle toerentallen gebieden en ook bij gewoon stationaire draaien of enkel bij volgas rijden... Zodoende kunnen we mss tot een oplossing komen. Ik kan je wel al zeggen dat ik iets gelijkaardig aan de hand heb gehad. Vele mensen naar laten kijken, waaronder de dieselspecialist bij mij op school, iedereen beweerde dat ik een kapotte dieselpomp had. Later bleek dat de krukasbout die de poulies en het krukastandwiel van de distributie moet vasthouden los stond. Vervolgens is deze verder losgetrild en het blokje naar de soep. De symptomen leken erg op een defecte dieselpomp: onregelmatig draaien en blauwe, stinkende rook. Dus dat kan je ook alvast even controleren, het is namelijk een kwaal bij deze blokjes. Succes ermee!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#4
|
|||
|
|||
Nou er is een ander blok in gekomen door de vorige eigenaar.
Dus er is wel aan "gesleuteld" . De kleur van de rook is zwart en met stationair lopen is het erg en bij volgas een rookwolk maar niet altijd. Schommelingen zijn heel onregelmatig eerst loopt tijdje goed en dan zakt heel ff weg echt heel kort en dan weer goed.Hij stinkt ook erg ook al is het een diesel. Maar wat je zegt over die bout ik hoor wel een soort schurend geluid daar in de buurt en de poulies lopen niet echt geballanseerd.Maar dit heeft verder niks met het roken te maken tog?of wel..?Hoop dat dit wat gedetaileerder voor je is beschreven.Ik kijk i.i.g. wel die bout ff na. Bedankt alvast . Quote:
Last edited by Golftd3 : 08-04-2010 at 19:57. |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb een golf 3 >td< sinds kort
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Het klinkt mss raar maar als de poulies niet mooie lopen doordat die bout losstaat, dan kan het inderdaad zijn dat hij zo gaat draaien.
Het is niet alleen de bout die los staat, de krukaswang dus waar het krukastandwiel wordt tegen gedraaid moet mooie vlak zijn. Er zijn daar in duitsland apparaatjes voor te koop om de wang mooie terug af te vlakken. Dus let even op, het kan zijn dat de bout nog vast zit maar dat de poulie scheef loopt en dat dus de spie van het distributietandwiel gelijdelijk aan begint uit te slaan. Dit is in het verleden in mijn ogen een fout geweest door VW. Het krukastandwiel is bij de TD's enkel voorzien van een spie. Bij de TDI's hebben ze dit aangepast. Je zegt dat de poulie niet recht lopen en dat je een schurend geluid hoort. Als ik jou was zou ik het risico niet lopen en gewoon je krukaswang afvlakken, een nieuw distributietanwiel steken en vervolgens ook een nieuwe krukasbout. Op deze manier ben je teminste zeker dat je distributie niet in de soep gaat lopen. Een "kleine" moeite maar in ieder geval beter dan een nieuw blok te moeten steken... Om het hevig roken bij het optrekken te verminderen zou je de verrijkingsschroef wat kunnen terug draaien op de rechter zijkant van je dieselpomp.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#7
|
|||
|
|||
Oke bedankt het schurend geluid is niet continue maar het komt wel uit dat gedeelte.Maar daar ga ik zeker wat aan doen weet je toevallig ook waar ik die apparaatjes voor het vlakken kan kopen?zou i.d.d. wel zonde zijn als het blok daar door kapot zou lopen.Maar als deze kapot zou gaan(liever niet) dan wil ik er een Tdi van maken.Jij hebt dat al las ik he?Is dat te doen? Of moet er echt iets speciaals mee gebeuren dan? Ik hoor het wel
Last edited by Golftd3 : 08-04-2010 at 19:56. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Het is te doen maar veel werk. Het blok van een TDI past zo in je huidige motorruimte. Je moet wel het kabel mechanisme overzetten voor de versnellingsbak. Bij een TDI werkt dit namelijk met twee kabels, op de TD gebeurt dit met stangen. Verder gebeurt het ontkoppelen bij een TDI hydraulisch dus ook dat moet overgezet worden. Tot slot moet je de keuze maken tussen een elektronisch gesteurde TDI of een mechanische. Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan, het minste werk en vooral het eenvoudigste. Om je TDI mechanisch te laten lopen moet je Bert van hier op het forum maar even contacteren. Hij kan voor jou een pomp bouwen. En euh, vermogen, gegarandeerd!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#9
|
|||
|
|||
Oh oke maar alsje naar zuinig gaat kijken en je wilt toch een beetje power hebben kan je toch beter elektronisch pakken of niet?
I.v.m.Chip tuning of is die pomp beter?Wat is jou mening hierover.. Ik hoor het wel P.s. Had jij nog een adres voor zo`n vlakapparaatje? Last edited by Golftd3 : 10-04-2010 at 02:55. |
#10
|
||||
|
||||
Het is naar mijn mening niet eenvoudig een Complete TDI met kabelboom en ECU zooie in een standaard TD te lepelen.
Maar natuurlijk alles is mogelijk, alleen hoeveel tijd en moeite wil je erin steken en tot waar rijkt je kennis voor dit te doen. Voor een Complete TDI moet je denken aan een elektronisch gaspedaal, een andere kabelboom, een andere zekerringskast, en ga zo maar door. Voor een M-TDI moet je alleen een mechanische pomp laten bouwen en voor de rest zijn de enkele kabeltjes die er nog overblijven gewoon plug and play... Kwa zuinigheid valt het allemaal nog wel mee. Als ik normaal rijdt met mijn M-TDI is het al stukken beter ten opzichte van mijn vroegere TD. Maar hey, als je meer vermogen hebt dan ga ja dat ook graag gaan gebruiken... Om dan hetzelfde resultaat te krijgen als een "dure chiptuning" moet je gewoon enkele schroefjes verdraaien en klaar... dus dat scheelt ook al weer wat. Tot slot, voor het onderhouden van een TDI vind ik dat je minstens een laptopje moet hebben met wat diagnose software voor hier en daar eens wat uit te kunnen lezen. Ik heb hier thuis een TDI en een M-TDI, kvind het nog altijd leuker sleutelen aan een M-TDI...maar dat is en blijft een persoonlijke keuze. P.S. Ik zal even opzoeken waar je zo'n slijptooltje kan vinden
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#11
|
|||
|
|||
Ik ben gaan kijken voor die poulie maar die kost 260Euro 100euro erbij en ik heb een tdi blok.Dus het zit er tog aan te komen maar ik doe dat samen met een oom.Ik was zelf monteur vroeger dus blokje ombouwen is geen probleem.Maar je hebt wel gelijk dat ik beter voor M-TDI kan gaan die kan je ook gewoon zuinig afstellen tog?Nu rij ik 760km met een volle tank maare al die elektronica ombouwen "kan" alleen maar voor problemen zorgen plus die kosten komen er dan ook nog bij.
Het Tdi gebeuren is wel vernieuwend voor me reed eerder altijd bezine dus dan ben je niet zo met diesel bezig.Maar het bevalt me goed die td dus tdi zal helemaal gaan bevallen.Bedankt voor je response ik hoor je weer GR Oja wat kost die pomp eigelijk?? Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Jij hebt prijs gevraagd voor een krukaspoulie. Daar zit een soort demper in en vandaar de nogal hoge verkoopprijs. Ik had het over het krukastandwiel. Waar je distributieriem over loopt. Deze zit tussen de krukas en de krukaspoulie. De kostprijs van dat onderdeel ligt zo rond de 30 EUR. Voor een dieselpomp kan je best Bert contacteren van hier op het forum (DÁ-BRT), dat is de man met bakke ervaring en hij kan alles bouwen naar jou wens. De kostprijzen variëren sterk, je kan voor een complete nieuwe pomp gaan, een tweedehands of een gereviseerde, wat je zelf wil... Ook het afstellen naar de zuinige kant moet geen probleem zijn. Eerlijk gezegd heb ik nu denk ik rond de 140 Pk en als ik eens even men voet normaal op het gas gebruik kom ik ook gemakkelijk aan 750km over de autobaan dus geen probleem...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |