#1
|
||||
|
||||
Golf 1 Restaureren
Hallo,
Aangezien ik over een tijdje wil ik mijn Golf 1 gaan restaureren, en neem aan dat er meerdere hier interesse in hebben had ik het idee om een topic te maken over de manieren van het restaureren, de opties en kosten enz. Ik hoop dat een aantal mensen helpen met het aanvullen van dit topic. Ik maak nu even een stappenplan zoals ik zou denken hoe het moet, heb je aanvullingen laat het a.u.b. weten zodat ik het kan aanpassen. Er zit ook een deel bij over special gereedschap, mijn opzet hiervan is of je special gereedschap nodig hebt voor deze stap te kunnen doen. Het restaureren Stap 1: Het demonteren van de auto. Special gereedschap: ? Stap 2: Het ontlakken van de Carrosserie. Opties 1: Schuren Voordelen: Goedkoop Nadelen: Veel werk Kosten: ? Optie 2: Stralen Voordelen: Zelf weinig werk Nadelen: Er blijft overal zand achter op plekken waar je het niet hebben wilt Kosten: +/- €800,- Optie 3: Dompelen Voordelen: In holle ruimtes ook ontlakt? Nadelen: ? Kosten: +/- €2000,- Optie 4: Thermisch ontlakken Voordelen: ? Nadelen: ? Kosten: ? Stap 3: Waarnodig nieuwe stukken inlassen. Optie 1: Mig/mag lassen Voordelen: Goedkopen aanschaf Nadelen: Las afwerken? Aanschafkosten: +/- €750,-? Gebruikskosten: ? (misschien iets moeilijk in te schatten?) Optie 2: Tig lassen Voordelen: Nadelen: Dure aanschaf, moeilijker te leren, te veel warmte Aanschafkosten: +/- €1500,-? Algemene kosten: ? Stap 4: Strak maken Kosten: ? Stap 5: Voorzien van laklaag Optie 1: Spuiten Voordelen: Goedkoop Nadelen: Holle ruimtes niet gelakt? Kosten: ? Optie 2: KTF lakken Voordelen: Holle ruimtes gelakt Nadelen: ? Kosten: +/- €2000,- Stap 6: Gedemonteerde onderdelen stralen/spuiten Ik weet niet of het een goed idee is om onderdelen die je gedemonteerd hebt en nog in goede staat zijn de laten stralen en spuiten zodat het weer netjes uitziet. Ik dacht hierbij aan draagarmen, achteras enzo. is het wijsheid om dit te doen? Kosten: zijn natuurlijk per onderdeel afhankelijk. Stap 7: Monteren van de auto Remleiding: €7,50 per meter Brandstofleiding: ? Zo dit was eigelijk wel wat ik in gedachten had, hoop dat nog een aantal mensen hier nog wat zullen hebben. Zijn er aanvullingen dan hoor ik het wel. Erik.
__________________
Golf 1 GLS '80 Gerestaureerd Restauratie Golf 1 Cabrio GLS '82 Project Squareback '63 Model N Last edited by ErikvanBilsen : 31-03-2010 at 14:33. |
#2
|
||||
|
||||
2de post alvast gereserveerd voor eventuele uitbreidingen.
|
#3
|
||||
|
||||
Dompelen kost je zo'n 2000 euro. Als je daarna de auto laat spoelen en KTF lakken ben je nog eens 2000 euro kwijt.
Er blijft dan echt geen zuur of iets dergelijks meer in de holle ruimtes achter. Misschien dat je voor het stralen van onderdelen beter zelf een straalkast kunt bouwen en de apparatuur ervoor kunt kopen. Volgens mij ben je dan goedkoper uit dan wanneer je het laat doen, en je hoeft niet meer te twijfelen of je iets wel of niet laat stralen. Brandstofleidingen en remleidingen ed. zou ik sowieso vervangen. Als je alles er toch onder vandaan hebt gehaald, is dat een kleine moeite. En met het geld dat je al uitgeeft voor de resto is dit maar een klein extra'tje. Daarnaast zou ik ook alvast beginnen met onderdelen te kopen die maar eenmalig gebruikt mogen worden, zoals enkele bouten en moeren, en onderdelen die niet meer helemaal netjes zijn en eenvoudig te vervangen zijn. Stuk voor stuk kosten ze niet zo veel, maar alles bij elkaar ben je toch best wat kwijt.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#4
|
||||
|
||||
Dank u, heb het aangepast.
Ik heb ooit gehoord dat je auto kaal maken met verfafbijt geen goede optie is, klopt dit want dan laat ik die hierboven weg. Erik. |
#5
|
||||
|
||||
Stap 2 en drie zou ik combineren. Niet de hele auto eerst blank maken en dan gaan lassen. Plekken die niet gelast hoeven te worden gaan dan weer roesten.
Tig lassen zou ik zowieso niet doen ivm warmte inbreng in het plaatwerk, dit is bij MIG/MAG veel minder. Overigens zijn er al hobby TIG apparaten op de markt voor 4 á 5 honderd euro... Succes.
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22 Porsche Macan ‘21 Transporter T6.1 ‘21 |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Welke dingen mag je maar eenmalig gebruiken dan? ben zelf ook met een projekt bezig, maar kan me zo niet voor de geest halen wat je bedoelt. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Bouten van de koppeling, Bouten om het bovenblok op het onderblok te zetten. Bouten die in de rubbers van de achter-as hebben gezeten. Moeren, torx, imus die niet goed meer zijn. Dit meer om werk te besparen als het toch een sterug los zou moeten.
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Eigenlijk zou je bij klein herstelwerk gewoon elke bout of moer die verroest is direct moeten vervangen door een nieuwe van de dealer. Die dingen kosten een paar dubbeltjes, dus arm word je er niet van. Het bespaart je echter een kluit werk en gevloek als de boel ooit nog eens los moet. Heel je schroefdraad vastgeroest, de imbuskop doorgedraaid, afgebroken tapeindes, etc, en dat omdat je die 64 cent niet wilde uitgeven om nieuwe te bestellen. Zelf doe ik het ook niet altijd, en vervloek mezelf later als me de boel afbreekt, maar nog vaker heb ik lopen vloeken om de rommel die vorige eigenaren in auto's en motorblokken hebben gedraaid. Buiten dat zijn er ook bouten en moeren die maar één keer mogen worden gebruikt. Kopbouten, koperen moertjes, allerhande rekbouten, etc. En ook die kosten maar een paar cent.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#9
|
|||
|
|||
rekbouten? waar zitten die dan?
Nou moet ik zeggen dat ik altijd al de neiging heb om dingen kapot te draaien.(helaas) Maar snap wat je bedoelt. |
#10
|
||||
|
||||
Voor het stralen van de carrosserie kun je me wel even mailen.
Ik kan je een adres geven. Goed en niet duur! Foto van mijn site: Let wel op, het straalgrid kom je na maandenlang kloppen, slijpen en lassen aan het plaatwerk nog tegen Dus goed uitblazen, op de kop en weer uit blazen. Zo ben je wel een paar uurtjes bezig.
__________________
| just Herm | my website | | just Herm | facebook page | | just Herm | my flickr Photostream | |