|
|||
|
|||
10w40 ipv 15w40
Ik heb eigenlijk pas nog mijn olie ververst, maar denk erover om het nu weer te doen...
Ik heb er Castrol GTD 15w40 ingedaan... Echter maakt de motor een rateltje bij een bepaald toerental als de motor koud is... Met deze winterse temperaturen blijft de ratel er iets langer in zitten als het ware, hij wordt minder snel warm nu / de olie blijft te dik in mijn ogen... is het verstandig om met mijn 1.6d dan over te stappen op 10w40, of zelfs 5w40? |
|
||||
|
||||
Ik heb hetzelfde met m'n TD. Bij mij heb ik er 10w40 in zitten, en ik zit er zelfs aan te denken om er 5w40 in te gooien..
Ben dus ook wel benieuwd wat andere erin doen
|
|||
|
|||
Kleppen zijn allemaal in orde, daar komt het geluid ook niet vandaan... ik kan ook niet vinden waar het wel vandaan komt, ik weet iig dat het bij helemaal warme motor 100% weg is... En net daaronder blijf je het ietsje horen opzich niet super hinderlijk maar ik moet dus gewoon dunnere olie hebben is mijn redenatie...
Dus is 5w40 dan slim of kan die niet in mijn motor? Gewoon 10w40 doen? |
|
||||
|
||||
ik heb gewoon 5w40 in mijn mk1 diesel
moet gewoon kunnen volgens de geleerden.
|
|||
|
|||
Hoi!
heb ook een jetta 1 gtd. Rij tevens op 100% ppo maar start op 100% dyno. Rij ivm met die ppo met 10w40 (action, hoogtste api score ) maar heb ook die irritante ratel die klinkt als klepstoter. Het is mij niet duidelijk wanneer dit nu ontstaan is na de omschakeling van 15w40 naar 10w40 of onafhankelijk hiervan. Andere mogelijkheden voor de ratel kunnen zijn; nokkenstokstand niet 100% in verhouding tot krukas en pomp OF verstuivers vervuild. Groeten! Ruben |
|
|||
|
|||
Mja, onzekerheid alom rond die olie!
Maar de action olie heeft de hoogste api zeg je? En dat betekend? |
|
|||
|
|||
Mm die site van je doet het niet... Maar bij de Action dus de beste olie... beste in alle facetten zegmaar? of prijs/kwaliteit het beste?
Ik zal straks eens googelen... |
|
|||
|
|||
Quote:
Yep alle facetten + prijs uiteraard |
|
|||
|
|||
Dus bij de Action plakken ze er API Code CH op... in hoeverre is dat dan betrouwbaar vraag ik me af...
Net even gekeken bij Castrol GTD 15w40, API code CF |
|
||||
|
||||
Heb laatst 10W-40 (Comma) in de 1.6D gegooid ipv 15W40.
En 3/4 liter Slick50. Klonk 's ochtends als een ratelende knikkerbak. Nu stukken beter!! |
|
|||
|
|||
Met de 15w40 was het een ratelende knikkerbak, en nu is het beter?
Ben jij degene die in elk topic Slick50 vertegenwoordigt ? Heb je het ook zonder die slick50 geprobeerd? |
|
||||
|
||||
Ik rij gewoon op comma 15W/40. Het is hier echt geen winter hoor... En dure merkolie levert ook niet veel extra op. Meestal ververs je het toch minimaal 1x per jaar, dus het kan meer dan lang genoeg mee
'86 Jetta 1.6 TD '85 Golf 1.6 GTD '82 Bus D '67 1600A Limousine Last edited by Mister Cool : 05-12-2007 at 19:03. |
|
|||
|
|||
Oke MisterCool, waardevolle toevoeging
Het gaat mij erom dat ie nu toch merkbaar te dik is... Ik zal eens bij de Action kijken naar de olie en API code... |
|
|||
|
|||
ik gebruik al jaren olie van de liddl
diesel,1.6,mtorcode jk mechanische stoters elke 10000 km filter en olie wissel nooit problemen |
|
||||
|
||||
pfff, dan moet ik elke 2 maanden een filter en olie wissel doen
|
|||
|
|||
@Jurie: precies het belangrijkste vermeld je dan weer niet (waar dit topic over ging...) WELKE olie?
Maargoed, ben bij Action geweest en heeft ook API code CF (Net als Castrol). Ik ga het volgende week ff kopen en proberen! |
|
||||
|
||||
ff bij de valvoline vertegenwoordiger nagevraagd hun voorschrift 10w40 half syntheet
of specfieke 15w40 diesel. en een verversingstermijn van 7500 km
|
|||
|
|||
Ik moet wel lachen om die verversingstermijn, woorden uit de mond van de vertegenwoordig! Dat-ie niet gelijk om de 2000km zegt ofzo!
|