#1
|
||||
|
||||
verbruik 1.3 carbu
wat mag zo een golf 1.3 carb verbruiken bij normale rijstijl?
ik houd mijn verbruik bij via spritmonitor, en als ik daar alle golfjes benzine met 55pk zoek, dan zitten die tussen de 6 en 9liter/100km verbruik (1op11 tot 1op16). de mijne verbruikt 10L/100km (1 op 10) en probeer met lichte voet te rijden. k heb er 224km mee gereden en net volgetankt weer, kreeg er 22,37liter bij. k heb nu de carb gewisseld voor een andere, maar nu valt die stationair veel stil. mijn voriger golf 2 diesel reed 250km voor de naald begon te zakken. deze benzine zat nu bijna op halfweg al. daarom dat ik ging tanken omdat het metertje enorm snel zakt. mijn volvo v40 op LPG met zware rijstijl zat maar op een 9-11liter verbruik, en die was vlot 400kg zwaarder dan de golf
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 09-03-2020 at 07:28. |
#2
|
||||
|
||||
1 op 13/14 moet te halen zijn. Zelfs met een 4bak.
In de winter zal het altijd wat meer zijn. 1 op 10 met een 5 bak en lichte voet... Dan is er toch echt iets niet in orde. Toch eens naar de afstelling kijken. Valse lucht of gewoon een veel te rijk mengsel.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
|||
|
|||
Ik haal met mijn golf 1 met 1.3 ( gf) ook wel 1 op 11/12
Hij heeft een 4 bak en ik rijd nooit echt harder dan 110 ivm de toeren die hij maakt als ik harder ga Soms wel eens inhalen en dan een klein stukje harder maar ik rijd over t algemeen redelijk hoog in de toeren |
#4
|
||||
|
||||
wel, bij het verwijderen van de carbu gisteren, zag ik iets glinsteren op de motorsteun. mijn stationair mengselschroef lag eruit. daar zal zowieso iets fout zitten.
vandaag naar het werk met de andere carbu, de choke werkt er niet op, dus het starten is moeilijk en je moet pulserend gasgeven om die draaiende te houden. ik was gisteren al een proefritje gaan doen en die reed acceptabel. echter na het reinigen van motorruimte veel geplof en gestotter. heb toen de verdelerkap gekuisd (vocht in) en de auto ging wel goed, viel uit door gebrek aan choke. vandaag echter miserabel, altijd stilvallen bij afremmen,schommelend rijgedrag op de autosnelweg alsof ik beetje gas meer geef, beetje minder, beetje meer, beetje minder... volgas ging die goed en gaat vlot, maar niet zoals je van een 1.3 verwacht. dus.... ik ging de carbu vandaag wisselen, luchtfilterdoos eraf, benzineleidingen los en.... ik zie een missende vavuumslang aan de carbu onderzijde. waarschijnlijk bij een backfire af gevlogen. even een afgedopte slang erop, en jaja, de motor draait mooi stationair. even een proefrit gedaan en had wielspin (was zo gewend geraakt vandaag dat ik altijd volgas moet vertrekken) . ziet er goed uit, we gaan een weekje zo rijden en zien wat die doet met het verbruik. een vriend van me had ooit ook zo een golfke en die heeft hem weggedaan omdat die teveel verbruikte. dus dacht ook al dat ik de verkeerde keuze had gemaakt door de V40 weg te doen en golf 2 te gaan rijden weer (deze keer wel benzine)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 09-03-2020 at 21:07. |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb een 1.3 injectie met 4 bak. Bij de mijne zijn stukjes binnendoor geen issue, tot ik de snelweg op ga en over de 100 ga rijden. Dan zakt de benzinemeter ineens heel snel. Ondertussen al een hoop vervangen, alleen de brandstofpomp lijkt niet helemaal meer te doen wat hij moet doen (jankt heel erg als de tank half leeg is).
Denk dat het ook door het weer komt, de mijne reed in de zomer een stuk zuiniger. Een 1.3 is denk ik door de motorinhoud en de hoge toeren vooral met een 4 bak niet echt iets waar je wonderen van moet verwachten. |
#6
|
||||
|
||||
destijds had ik een opel ascona al eerste auto met een 1.6SV benzinemotor erin. ding was behoorlijk snel
die verbruikte met gemengde rijstijl rond de 7l/100km (1:14). bij zuinig rijden, heb ik die ooit op 5,5L/100km gekregen (1:18). t moest zuinig kunnen want ik reed toen dagelijks 92km voor mijn werk met die benzineauto. met zijn 1000kg is die toch al 150kg zwaarder dan een golf 2 benzine, dus had wel gedacht dat deze golf dan ook rond de 7L/100km zou zitten. hetgeen in lijn is met de verbruikscijfers op spritmonitor https://www.spritmonitor.de/de/uebe...=56&powerunit=2 161 van de 197 autos zit op 6.5-7.2 en 7.9L/100km terwijl ik met mijn 10L in de top 4 zit van hoogverbruikers. daar mag je van aannemen dat het waarschijnlijk circuit gebruik is. als je sorteert dat er minstens 15 000km aan gegevens moet zijn, is er maar 1 die op 10liter zit https://www.spritmonitor.de/de/uebe...000&powerunit=2 en krijg je van die 75 autos wel een praktisch goed getal van wat die auto hoort te verbruiken, bij verschillende rijstijl. ik zit daar dus VEEL TE HOOG in. lager dan 6,2L/100km (1:16) gemiddeld is dus ook niet haalbaar. hoop dus dat de mijne met de herstelde carbu en nieuwe benzinepomp wel wat zuiniger wordt. mijn ford capri 2.0 uit 1978 met de vouwcaravan eraan verbruikt maar 10L/100km aan 120-130km/h de golf 1.8 motoren zitten op hetzelfde als de 1.3. dus de korte verhoudingen van de versnellingsbak maken weinig uit tov een andere https://www.spritmonitor.de/de/uebe...000&powerunit=2
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 10-03-2020 at 18:06. |
#7
|
||||
|
||||
even een update nu.
laatste tank 733km gereden en 47liter getankt. die rijd dus nu 1:15.5 of een goeie 6,5L/100km. beste was 806km met 50liter. 6,23L/100km of een goeie 1:16,12
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#8
|
|||
|
|||
Dat gaat lekker Fcapri! Heb mijn golf 1.6 ook op spritmonitor en had laatst een hele week snelweg gereden, en verbruik was 6.17 met 105 op de teller. Echt heel veel kan ik er verder ook niet over zeggen omdat ik hiervoor ook enkel golfjes had met een diesel, en dat was standaard 1 op 20 tot 1 op max 24.
Had wel ergens gehoord gelezen? dat het met de 1.3 ook wel mogelijk zou zijn om rond de 1 op 18 te rijden. Ik denk dat als alles in top conditie is er nog wel meer uit te halen is, zeker met jou rijstijl van wat ik ooit gelezen heb ik je zuinig rijden topic.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#9
|
||||
|
||||
mijn golf diesel destijds deed iets van 1:22 gemiddeld gemeten over 170 000km.
beste ritten woon-werk (veel autosnelweg) zat die rond de 1400km dat die met een tank deed van 50liter. beste was 2keer mijn tank leeggereden met 1:29 (3.42L/100km). paar keer 3.46L/100km gereden en VELE tanken een verbruik tussen 3.6 en 3.8L/100km. verschil met een benzine is dan wel extreem. mijn diesel zat halfweg de tank op 700km (omdat die 200km rijd voor de naald pas zakt) en een benzine staat dan op reserve al. nuja, best al tevreden over de benzine. beter gaan zal enkel kunnen met beter blok, ook andere velgen/banden combinatie, gewicht verminderen... 1:10 kon ik echt niet mee leven, zelf mijn 78 ford capri met 2.0 doet beter
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 25-10-2020 at 13:53. |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Heb net weer getankt met mn 1.6 carb en heb afgelopen tank niet echt rustig gereden. Resultaat was 7,55 op 100 wat neerkomt op 1 op 13.2. Dat doet mijn vrouw ook met onze passat 2.0 TFSI En ja hoe zuinig die dieseltjes waren was echt bizar. Heb ooit een keer 57 liter in die tank gekregen zo leeg was ie (plus de hals ook vol) maar gewoon blijven rijden dat ding.... reed op lucht ofzo geen idee. Mis dat wel hoor, tegenwoordig kan dat allemaal niet meer die oude dieseltjes helaas
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |
#11
|
||||
|
||||
ik heb mijn diesel 2x gereden dat die uit viel.
1keer bij mijn ma, gelukkig bergaf, dus heel de berg kunnen bollen tot het tankstation beneden. toen ging er 53,25liter in 2de keer hier bij mij thuis, aan de auto gewerkt en de auto op de oprit (ligt schuin) laten warm draaien voor te ontluchten. en die stond al leeg. wil vertrtekken, start die, rijd straat af en valt stil. start die opnieuw, slaat aan, valt stil... en dan zie je dat naaldje 2mm onder de tankschaal staan heb ongeveer 2km moeten rijden door volgas te starten in versnelling. auto schoot een 10tal meter in gang en viel dood, sloeg aan, viel dood... tot de snelheid te laag was en ik weer op starter moest gaan. ff paniek wel of ik er ging geraken. toen ging er 54,10liter in.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be Last edited by fcapri : 28-10-2020 at 09:17. |
#12
|
|||
|
|||
Ik gelukkig 1 x gehad dat hij echt stil viel, en toen nog net ergens op een stop kunnen zetten en 500 meter naar een tank station kunnen lopen, mn jerrycan was leeg.....
En 1 keer gehad vlak voor een tunnel,... gaf vol gas en daarna begon hij toch wel erg moeilijk en verrot te lopen waarvan ik dacht kut tank leeg.... gelukkig net naar een tank station kunnen komen... maar echt handig was dat niet hahaha (in nederland staat er een boete op als je met een lege tank in de tunnel stil komt te staan van 350euro)
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic Golf 2 Syncro 1.8 GU Atlas grijs (terug origineel) Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed |