![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Ik wil ABS op m'n transporter bouwen (heb de donor ook al staan) wat toch een redelijk zeldzame optie is voor een T3.
Nu heb ik ergens een beetje een bedenking gekregen of ik het wel moet doen nl: Abs heeft een senor voor je toerental van de wielen (draait het allemaal om) maar wat nu als ik andere wielen monteer dan die waarvoor ooit de ABS is ontwikkeld. Dan zou je dus indirect een wijziging aanbrengen in de afstelling. Kan iemand hier iets duidelijker over zijn of dit echt schadelijk zou kunnen zijn of dat ik juist gevaren zie die er niet zijn. ABS is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van de veiligheid ![]() ![]()
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Nou.... Daar ben ik dus niet zo zeker van!
Wanneer bepaald die 'software/regelunit' dat de toeren snel afnemen. Op het moment dus dat je grotere wielen monteert zal de afrolomtrek toenemen en dus zal het toerental op een snelheid X omlaag gaan.. Kan me iets herinneren dat toen ze de 2WD ABS op de prototypes Syncro gezet hebben. Tijdens de testrit met een remactie in de eerste bocht deze gelijk onhandelbaar werd. Dit omdat de 'software' totaal niet berekend was op de 4wd, hogere wielen/banden en hogere stand van de carros. Omgekeerd is dus ook mogelijk dan lijkt mij: Lager, grotere wielen/banden....
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
![]() ABS heeft niets met velg of wielmaat te maken.
Probleem bij synchro is dat je andere wielen ineens veel harder gaan draaien doordat de andere geremd worden. Dit verneukt het hele ABS principe en raakt op die manier over de emmer. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dude, ik zeg niet dat ik het weet, laat alleen m'n gedachten even gaan om zo tot een wat betere beslissing te kunnen komen. Quote:
Quote:
Inderdaad is een syncro heeel anders dan een 2WD. Had idd niet aan het feit gedacht dat als een wiel blokkeerd dat dan de visco gaat ingrijpen.. Dat vervolgens een abs dit ook weer gaat corrigeren en dus alles tegenelkaar in ouwehoert.... T3 heeft trouwens indien sper, handmatige. Thanks... ben er wel uit denk ik... ff een ombouwklusje maar wel de moeite denk ik ![]()
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Het zit als volgt:
De wieltoerentalsensoren kijken naar VERSCHILLEN in toerentallen onderling. Je wielgrootte maakt daarom niets uit. De reden dat een Syncro flipt is inderdaad vanwege de sper/visco. Ben nu bezig om een Mercedes SL/Maybach ABS/ESP systeem aan de gang te krijgen en heb net een week aan die gekke dingen gezeten :S EDIT: Omdat ik de vraag toch wel interessant vond heb ik er nog eens naar gekeken. Nu blijkt er toch wel een maar aan het verhaal te zitten: De omtrek van je wiel mag niet meer dan 15% toe/afnemen omdat anders de calibratie van de Unit van slag raakt. Doet er echter niet aan af dat de wielsensoren nog steeds naar de verschillen kijken. Het heeft voornamelijk te maken met het ingrijpen op lagere snelheden (+/- van 5km/h tot 15 km/h). Concluderend zou je dus kunnen zeggen dat het weinig uitmaakt. Er vanuitgaand dat je een 195/70/15 wiel hebt nu, zou je bijvoorbeeld probleemloos naar 225/60/18 kunnen (als dat al een maat is, maar als voorbeeld) want dan blijf je nog binnen die 15%
__________________
Last edited by VeeDubber : 08-12-2004 at 10:48. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Dus die abs kan je altijd monteren zolang maar niet een freak bent van extreem grote of extreem kleine velgen die je om de week op je auto monteert en 15,1% groter zijn dan de orginele waarvoor het abssysteem oorspronkelijk mee hoort te werken.
maar dan heb ik een vraag: werkt het systeem beter met de normale velgenmaat of is dat tot die 15% grotere of kleinere velgen evengoed? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Binnen de marges werkt het systeem naar behoren lijkt me. Dus ook tot die 15%!
__________________
![]() ![]() Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#8
|
||||
|
||||
![]() Hey Veedubber,
Bedankt! Zat ik toch niet helemaal fout dus.. Ineteresant die 15%. nu gaat het dus zoals vermeld om een T3 en die hebben standaard al 185/70/14 wat dus een hoge band is.. je zult dus heel groot moeten om echt problemen te krijgen! Reuze bedankt, die ABS gaat er wel opkomen denk ik! ![]()
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
![]() @GTIPowerrr & Beetlefreak:
Uiteraard is de standaard maat de beste met de kleinste foutmarge, maar binnen die 15% is het acceptabel voor de ABS-unit @Split52: You're welcome, je kunt inderdaad vrij groot gaan. Maar meestal zul je toch iets houden wat in de buurt van de originele omtrek zit ivm de kilometerafwijking. 15% afwijking is nogal wat op je tellertje....
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dan heb je Navi nog, die zorgt voor de juiste snelheidsweergave ![]() Irritante is dattie altijd z'n wijf meeneemt ![]()
__________________
![]() ![]() Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#11
|
||||
|
||||
![]() Hee bietulfriek, ben je ineens overtuigd door m'n foontje!?
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER! ![]() Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! '72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L |