#1
|
||||
|
||||
probleem en vraagje over GTI 16v
Hallo,
Sinds gisteren ben ik in bezit van een GTI 16v met PL motor. uit '91. Nu heb ik een paar probleempjes. De motor loopt zeer onrustig stationair. soms zakt die weg naar 500 toeren. en dan komt die weer omhoog na 1500. Soms zakt hij maar heel rustig naar de 1000 als ik af rem. En soms zon zagend toerental erin. Ik heb een beetje liggen zoeken. En kom uit op de stappenmotor? Deze heb ik net er tussen uit gehad. en helemaal schoongemaakt. Maar het probleem blijft zich voor doen. Wat zou dit nog meer kunnen zijn? Het volgende wat ik ook nog heb. Op de Golf zit een ABS systeem. En ik wou graag nieuwe olie er in doen. Volgens de vorige eigenaar moest dit ook gebeuren. Deze zit er al best een tijdje in. Kan ik dit hetzelfde doen als een auto zonder abs? Of zijn er meerdere dingen waar ik op moet letten? En mijn laatste zorg De auto gaat soms moeilijk in de eerste versnelling. De vorige eigenaar had rekeningen er van. Dat het schakelmechanisme was gereviseerd. En hij had het over een tandje naar links of rechts zetten. Ik heb in het boek liggen zoeken. En kom op een schroef neer die in de versnellingsbak zit. Die je los moet draaien. en dan een tandje verschuiven. Ben ik hiermee goed onderweg? Of ligt dat totaal ergens anders aan? dat hij niet in de eerste versnelling gaat? Foto's komen ook nog. Is te vroeg donker om fotos te maken jammer genoeg Groeten, Gino. |
#2
|
||||
|
||||
Dat onrustige lopen had ik ook op de gti. Even alle slangen nalopen is mijn advies. Kost het minste, en is makkelijk te controleren.
Bij mij zat het probleem in een dikke rubberen slang die, van voor de auto gezien, links bovenop het luchtfilterhuis zit. Deze zit met een plastic nippeltje in de rubberen kap waar de luchtfilterbuis in zit, en wil nog wel eens losjes gaan zitten.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#3
|
|||
|
|||
Scheur in de rubber verbindingsslang van luchtweger naar inlaat/gasklep
ABS ontluchten/verversen:voor net als bij zonder ABS,achter het contact aan en de nippel open draaien Pomp doet de rest Niet langer dan 2 min Is het 2 min of langer gedaan dan de pomp minstens 10 minuten laten af koelen Schakelstangen stellen:Als je onder de auto kijkt zie je een stang lopen van de pook[midden van de auto]naar voor toe Daar zit een gaffel aan,die zit met een m8 bout vast Deze moet je verstellen Last edited by golf mkII 16v : 11-11-2009 at 20:36. |
#4
|
||||
|
||||
bedankt voor de reacties. Ik ga zaterdag over dag na die slangen kijken. 's avonds nu zie ik niks meer buiten En ga de rest van slangen dan ook even na.
Met de olie verversen achteren. Moet ik daarvoor de motor zelf laten lopen? of alleen op contact draaien? En ik zal dan ook even direct voor die schakel stangen onder de auto kijken. bedankt !! |
#5
|
|||
|
|||
Alleen op contact
|
#6
|
||||
|
||||
Ik wou morgen dat even na kijken met die rubberen slangen. Zijn er nog meer dingen waar ik heen moet kijken ? Want het word altijd erger met de auto. Soms beginnen zelfs als de lampen te knipperen. Dan is hij echt op het nippertje voor het uitvallen
|
#7
|
||||
|
||||
zo, zaterdag is weer voor de helft voorbij.
Schakelen gaat nu stukken beter. Het was inderdaad die schroef los maken. En een kwestie van die stang schuiven. Gelukkig is dat al opgelost. Maar het probleem met het stationair blijft zich voor doen. Ik ben alle slangen na gegaan. En ik kon geen vinden met een scheur of een die poreus is. Nu ben ik na de sloop geweest. Voor een andere stappen motor. Hij had eentje liggen met bijna dezelfde nummers er op. Maar deze kwam uit '00 Op het begin liep deze echt perfect. Maar naar een tijd liep de motor telkens stationair naar 3000 toeren op. Dus deze zal dan ook defect zijn. Komt dit er nu op neer dat de stappen motor de oorzaak is? of kan het nog iets anders zijn? de vorige eigenaar had de lambasonde al vervangen. En ook een temperatuur voeler. Die rechts in het blok word gedraaid. Is er een manier om die stappenmotor te controleren? Weerstand geeft hij wel aan als ik hem na meet. Hopelijk weten jullie misschien wat het kan zijn. |
#8
|
||||
|
||||
niemand? Ik ben verder gaan zoeken, en gevraagd. Hoorde iets over het co gehalte? dat hier iemand misschien aan heeft gedraaid? kan dit er iets mee te maken hebben? (Ben zelf niet aan die schroef geweest)
|
#9
|
||||
|
||||
je moet je stappenmotor die erop zat ff goed schoonspuiten met remmenreiniger. en daarna ff olie erin stuipen(wd40 ofzo) en dat een nachtje laten intrekken. dan erweer opzetten en zal het warschijnlijk over zijn. en ff kijken of je nullast schakelaar nog goed werkt.Die zit op je gaskleppenhuis.
|
#10
|
|||
|
|||
Quote:
ik zie niet helemaal wat DAT met de STK te maken heeft ... vraag me dus ook af of daar je probleem wel zit (al is dat normaal de eerste kandidaat)
__________________
HeliosBlauw past bij jou. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Als er kracht van de motor naar de stuurbekrachtiging gaat, krijgt de dynamo dus minder power, aangezien die aangedreven wordt via dezelfde riemen-set. Had het op de gti ook een beetje, en op de Passat was het behoorlijk. Auto parkeren, en aan het stuur draaien, zorgde ervoor dat de lichten zwakker gingen branden.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#12
|
|||
|
|||
ah, ok
stuurbekrachting is voor mietjes nog nooit op welke auto dan ook gehad.. ik heb niks gezegd dus
__________________
HeliosBlauw past bij jou. |
#13
|
||||
|
||||
Heb de mijne er ook afgehaald, is toch onnodig op een mk2 vind ik.
Daarnaast kost het alleen maar vermogen, en 't kost geld als 't kapot gaat.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#14
|
||||
|
||||
Het is dus vaker zo. Als ik de koppeling intrap en de motor valt weg naar zon 500 toeren. En ik draai dan het stuur in dan trekt hij het vermogen weg. En valt gewoon uit. En dan gaan de lampjes knipperen.
Die stappen motor heb ik nu al 2x na elkaar goed schoon gemaakt. Maar beter word het niet echt. En die nullast schakelaar gewoon schakel functie? Kan ik die met een multi meter gewoon door meten? Of heeft hij ook nog andere functies? Dit is ook pas men eerste golf met stuurbekrachtiging hoor. De Madison die ik nog heb. Heeft ook geen stuurbekrachtiging |
#15
|
|||
|
|||
Hoi Gino
Heb je om te beginnen al gekeken of je stationair toerental klep (stappenmotor) trilt/zoemt als je het contact aanzet? Bij mijn PL werkt deze ook niet en ik ben nog aan het uitzoeken waaraan het ligt. Ik verdenk bij mij de bedrading of de regelunit. Kan iemand vertellen door welke onderdelen de STK wordt aangestuurd? (temperatuursensor en nullastschakelaar dacht ik zelf) Succes! |
#16
|
||||
|
||||
Ja, deze trilt/zoemt wel gewoon bij contact aan. En starten doet hij verder ook gewoon goed. Ik had al een werkplaats boek besteld voor de auto. Op deze ben ik nog aan het wachten. verder zou ik ook niet weten waar de stk meer word aangestuurd.
Heb je zelf eens op oxidatie gekeken in stekkers? slecht contact o.i.d? |
#17
|
|||
|
|||
Ik heb alle stekkers nagekeken!
Bij mij is het euvel dat de STK nauwelijks waarneembaar trilt bij inschakelen van het contact. Even kijken of ik ergens kan vinden hoe ik mijn nullastschakelaar kan doormeten, misschien dat die niet naar behoren werkt. Mocht iemand nog suggesties hebben dan zijn die welkom! |
#18
|
||||
|
||||
Ja, ik neem toch aan dat het gewoon een schakelaar is? een maak of verbreek contact? verder niks. Want ik moet die van mij ook nog nameten.En dat trillen/zoemen hoor ik zelfs als ik achter het stuur zit. Met de motorkap dicht.
|
#19
|
|||
|
|||
Zoemt die zo hard? Of is het de brandstofpomp die je hoort?
Op http://members.lycos.nl/audiboeken/...stofsysteem.pdf, vanaf blz. 79 staat één en ander uitgelegd hoe je lambdaregeling en stationair toerental stabilisatie kunt testen. Succes! |
#20
|
||||
|
||||
Ik heb het nu al meerdere keren door gelezen. Maar ze hebben het altijd over die CO-meter. jammer genoeg heb ik niet zon meter.
En wat bedoelen ze eigenlijk met een impulstester? wat moet ik me daar onder voorstellen? Kan ik daar ook gewoon een toerenteller voor pakken? Die heb ik namelijk wel. Zo een losse wat je op de bobine moet aansluiten. |