![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Even een vraagje over de stelwig in de remtrommels achter...
Ik heb gister de trommel aan een kant eraf gehad (piepje verholpen) en weer teruggeplaatst. Terugzetten ging alleen als ik de stelwig omhoog deed, anders kon de trommel niet meer over de remschoenen heen... Vervolgens heb ik het wiellager enzo weer teruggezet, paar keer op de rem getrapt en uiteindelijk de stelwig, door het gaatje van een wielbout, ietsje omlaag gedaan, zodat de trommels 'aan' staan. De trommel loopt mooi vrij maar loopt soms een heeeel klein beetje aan tegen een remschoen... De andere kant loopt wel helemaal vrij merkte ik... (als ik de auto opkrik en het wiel ronddraai blijft ie wel draaien, maar komt ietsje eerder tot stilstand als in een situatie waarin ie helemaal vrij zou lopen (andere zijde dus))... Dit wordt vanzelf gelijk getrokken of moet ik de stelwig verder omhoog duwen? Het lijkt mij dat het nu prima is zo, en dat het minieme aanlopen van de remschoen vanzelf wegtrekt... |
#2
|
||||
|
||||
![]() Je hoeft de stelwig niet naar beneden te doen, het mechanisme stelt zich vanzelf.
Heb je de handrem daarna al weer eens gebruikt? |
#3
|
|||
|
|||
![]() Ja handrem al meerdere keren gebruikt hoezo?
Maar in principe is het toch wel verstandig om hem alvast iets omlaag te doen, dan is dat vast gebeurd... (ik had hem heel hoog gezet, vandaar)... En nu? Zo laten? Of terug een tikje omhoog doen dan? |
#4
|
|||
|
|||
![]() je hebt het perfect gedaan! door ouderdom etc werkt het wigje niet helemaal goed meer. en daarom is het noodzakelijk om hem een beetje naar beneden te trekken.
meeste mensen zeggen dat het niet hoeft, maar doe het maar eens niet, dan een paar x remmen. En probeer daarna het wigje maar eens naar beneden te trekken, je zult zien dat hij dan nog een heel eind opgesteld kan worden. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ja dat begreep ik dus ook...
Als alles nieuw is zakt het wigje vanzelf, maar als het wat ouder is kan hij wel eens blijven steken en heb je een remverschil... Naar mijn mening is het ook goed zo, maar ik wilde even check-check-dubbel-check ![]() Nu is het alleen zo dat de kant waar ik bezig ben geweest, de trommel de remschoen schampt (miniem) maargoed, dat slijt wel dunkt me... |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik heb dat ook wel eens gehad na het vervangen van een wiellager. Toen ik de handrem 1x aantrok en er weer af haalde draaide het wiel weer rond zonder aan te lopen op de remschoenen. Was de wielremcylinder nog goed? Niet dat er een zuiger stroef gaat en dat daardoor de remschoen niet goed terugkomt. |
#7
|
|||
|
|||
![]() @Bas: nee dat zit allemaal goed, heb ik nog gecontroleerd! Alles gaat ook goed terug na het intrappen van de remmen of aantrekken van de handrem.
Maar nu ik erover denk, ik heb volgens mij, bij andere auto's, al wel eens vaker gehad dat het wiel niet 100% vrijloopt, maar dat het net iets schampt af en toe. Sowieso is dat aan de voorkant ook altijd eigenlijk, aangezien je remblokken er gewoon tegenaan 'liggen' eigenlijk... Dus.. prima zo? Last edited by MellyVille : 12-11-2009 at 13:43. |
#8
|
||||
|
||||
![]() geen probleem.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Mooi! Bedankt!
|