#1
|
||||
|
||||
AFR tuning
Ik heb een WideBand lambda meter gekocht.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#2
|
||||
|
||||
sweeeeeeeet
kostda? |
#3
|
|||
|
|||
totally n00b: wat doet ie?
|
#4
|
||||
|
||||
Meten of je verbranding optimaal is, dat is wat een lambdasonde doet. En zoals je ziet is 14.7 optimaal, en hij geeft 14.1, HEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg netjes dus.
Lamba meet het resterende zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, als er teveel zuurstof in je uitlaatgassen zit betekend dat dat de verbranding niet goed verloopt. Lambda sondes worden dus gebruikt om dat te meten en eventueel de hoeveelheid brandstof te corrigeren
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#5
|
||||
|
||||
HAHA precies wat ik dacht, als ik had gepost dat ik iets had gekocht waardoor ie harder gaat (turbo of NOS) hadden er al 200 replies gestaan.
Marc, ik heb er net aan 290 euro voor betaald inclusief bezorging. Lep op dit is wel de NTK (sneller/duurder) sensor en niet de BOSCH.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear Last edited by Allart-Ghetta : 16-10-2004 at 16:37. |
#6
|
||||
|
||||
hmm, nette prijs, gezien die wideband sensor al verschrikkelijk duur schijnt te zijn..
Ja, dat van die NTK/NGK en BOSCH wist ik, maar fabrikanten gebruiken toch vaker die bosch, omdat die goedkoper is en vaak wel voldoet.. Laasts nog een artikel over gelezen in Auto en Motor Techniek |
#7
|
||||
|
||||
De sensoren worden ook steeds goedkoper omdat ze meer verkocht worden.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
denk dat het meer te maken heeft met dat niet iedereen precies weet wat het is. Ik persoonlijk had bijvoorbeeld maar een vaag idee, dus bemoeide me er maar niet mee (leek ik net ietsje minder dom :p )
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#9
|
||||
|
||||
dus je kan nou ook je motor beter optimaal afstellen met die tester??
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#10
|
||||
|
||||
inderdaad
|
#11
|
||||
|
||||
14.1 is nice voor deellast, onder vollast zou ie wel richting 12.5 mogen...
Al gemeten wat ie dan doet Allart?
__________________
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb hem in mijn 16V gehangen met G60 chip. Nu blijkt hij in closed loop (deellast dus) zeer goed afgesteld te zijn met de gewone lambdasonde aangesloten al die tijd. Loopt ongeveer 14.6 a 14.7 de meeste tijd als je constante snelheid rijdt. Stationair loopt ie duidelijk te rijk, zo tussen de 12 en de 13, daarom heeft ie ook zoveel moeite met staionair lopen, verzuipt dus eigenlijk. Tijdens acclereren een waarde van tussen de 12.hoog en 15!!!! Hoe hoger het toerental hoe armer hij gaat lopen, met WOT (vol gas) en en lagere toeren loopt hij wel lekker dus. Dit merk je ook duidelijk aan het gevoel wat de auto je geeft, als je denkt nu trekt ie niet meer zo hard, zie je meteen een AFR van boven de 14. Vanavond een licht getunede KR meten en afstellen En binnenkort mijn GTI 8V. Kijken of er een mooie compromis te vinden is met enkel een mengselschroef voor het hele gebied. Als mijn auto straks op programmeerbare injectie loopt dan wordt het echt een feest met de laptop en de meter in de auto, ik kan haast niet wachten.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#13
|
||||
|
||||
Je kan dataloggen met deze uitvoering idd, er is ook een andere versie die dat niet kan. Ik heb een RS232 naar USB device gekocht en het is me nog niet gelukt.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
BTW, je moet altijd het kastje in de auto hebben, een WB lambda heeft een stuurprint nodig. Het is geen simpele voltmeter zoals een gewone lambda.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#15
|
|||
|
|||
Kan ik hem van de week eens van je lenen Allart? Wil rijden met mijn Rallye maar mijn wideband is nog niet binnen.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#16
|
||||
|
||||
Nice, zoiets moet ik ook hebben. www.lambdaboy.com??
__________________
Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
misschien stoim vraagje maar prop je die sensor in?
|
#18
|
||||
|
||||
Het is gewoon een lambda sonde, net zoals die in een auto met labdasonde zit Alleen hang je er nu een ander kassie aan ipv je computer. Thats it. Dus zit gewoon ergens in je uitlaat lijn.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Ja dat kan maar het stekkertje is een beetje gesmolten (kan dus niet zonder juiste afscherming in de buurt van de spaghetti hangen :frown: Heb je al een downpipe? Ik heb wel een moer voor je met afdopplug.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Zit ook een simulated small band uitgang op, die kan je weer aansluiten op je ECU zodat die ook signaal krijgt en evt. geen foutmeldingen geeft. WWW.LAMBDABOY.COM idd. Stijn als je gaat bestellen stuur ff een berichtje, ik wil misschien wel een nieuwe/extra sensor bestellen.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |