#1
|
|||
|
|||
Stationaire toerental schommeld
Hallo Allemaal,
Ik heb een vraagje: Ik heb een Golf 3 1,6 met AEE motor waarvan het stationaire toerental de laatste week is begonnen met schommelen tussen de 600 en 900 toeren. Hij liep toen ik hem kocht tot verkort 600 toeren stationaire wat ik persoonlijk wel erg laag vind voor een 4 cilinder. Wat moet nou eigenlijk zijn normale toerental zijn. Wat heb ik al vernieuwd deze week: -Bougiekabels van het merk BERU -Rotor en verdeelkap van BOSCH zelfde type nummer van Bosch als de dealer alleen dan geen vw logo erop. -Bougies NGK BUR6EP Ik heb de gasklep al schoon gemaakt met ontvetter ( waar kwam daar en troep vanaf) Wat ik ook al heb geprobeerd is even met het onstekings tijd stip gespeeld maar stabieler dan 600 toeren kom ik niet. Ik heb hem even stabiel zonder schokken op 800 toeren gehad en deed zijn stationaire regeling het wel even goed. Want het lijkt erop of de computer het signaal dat hij stationaire draaid niet door krijgt. Dat had mijn oude Mercedes 190E ook last van maar dat bleek toen een kapotte schakelaar aan het gasklephuis te zijn die een draad breuk had. Die symptomen lijken erg veel op dat waar mijn golf 3 momenteel ook last van heeft. Morgen op de zaak probeer ik even een nieuwe massa kabel van de bobine naar het verdeelhuis te maken, kijken of het een massa probleem is. Want tijdens het draaien van het ontstekingstijdstip heeft hij even netjes gedraaid zonder schokken. Verder rijd de auto namelijk goed trekt ook netjes op zonder hikken/schokken maar alleen het stationaire toerental is een drama momenteel. misschien hebben jullie nog een paar ideeën over dat probleem. Groetjes Quint Last edited by floppydisk : 08-07-2009 at 20:03. |
#2
|
|||
|
|||
De motor van mijn Golfje loopt weer mooi stabiel 600 toeren.
Ik heb wat meer op internet gezocht en het blijkt dat de AEE motor in een Golf standaard 600 toeren draait stationaire. Wat heb ik gedaan: -Gasklephuis nogmaals goed schoon gemaakt. -Massa punten op de bobine en het blok op gescheurd. -Een nieuwe massa kabbel van 6mm2 erbij gelegd van de bobine naar het blok -1 uur lang de accu ontkoppeld zodat de computer weer wordt gereset. Een nu loopt hij weer netjes 600 toeren Hopelijk blijft hij zo netjes lopen. Maar ik heb wel een idee waarom die bobines die het AEE blok gebruikt defect gaan. Dat komt waarschijnlijk door dat het metaal waarop de onstekingsmodule en de bobine op zitten gaat oxideren en daardoor een slechte tot geen mass verbinding meer heeft. Groetjes Quint
__________________
Auto: Golf 3 uit 1996 Kleur: Zwart Motor: AEE |
#3
|
|||
|
|||
ik heb zelf ook zo'n golf 3 uit '97 met 1600 AEE motor , en dezelfde problemen gehad.
In eerste instantie hielp de gasklep schoonmaken wel bij mij , maar na een half jaar deed ie het zo weer , en toen heb ik nogmaals de gasklep schoongemaakt. Maar dit maal hielp het niet..... Toen ben ik naar vw gegaan en zij zeiden dat ik de gasklep eens door hun opnieuw moest inleren met hun testkast. Dan verwijderen ze eerst je oude software vd gasklep , en progameren ze weer nieuwe mbv de prestaties van je huidige gasklep. Het enige gevaar is dat als je oude gasklep de minimale specificaties niet haald , je er geen nieuwe software inkrijgt. Toen moest ik dus een nieuwe gasklep laten monteren , 400euro incl montage en inleren. nu loopt ie netjes stationair en is feller. en ohja benzineverbruik van 1op10 naar 1op 12a13 gegaan , met dezelfde rijomstandigheden. op de sloop is alles moeilijk te vinden , omdat een AEE motor maar 2 jaar is gemaakt. hoop dat je het een beetje begrijpt gr angeleye |
#4
|
|||
|
|||
Ik begrijp je prima.
Maar ik vind het wel jammer dat die motor maar 2 jaar geleverd is. Want dat betekend dat je alle onderdelen van die motor nieuw moet gaan halen en duurder zijn dan motorren die langer geleverd zijn. Maar ja hij doet het nog steeds goed en zijn verbruik is gemiddeld 1 op 15 met mijn rij stijl en hij heeft er al 174.500 km (afgerond) op de klok staan
__________________
Auto: Golf 3 uit 1996 Kleur: Zwart Motor: AEE Last edited by floppydisk : 30-07-2009 at 18:45. |
#5
|
||||
|
||||
Ik had hetzelfde probleem met de 1.6 AEE van mijn vriendin, totdat de wagen vorige week niet meer wilde starten.
De bobine (merk beru) was kapot, deze netjes vervangen door een nieuwe (FEBI/Bilstein) en hij doet het weer perfect. Nu dus geen schommelingen meer in toerental. |