#1
|
|||
|
|||
Iemand enig idee wat dit DTE kastje is?
Goedendag allemaal,
Ik ben nieuwe hier op het forum omdat ik sinds een maandje VW rijder ben geworden Ik kwam bij een garage een mooie Golf Mk4 1.9 TDI tegen en deze rijdt echt heerlijk, trekt als een paard en alles lijkt keurig in orde. Nu was ik wat onder de moterkap aan het snuffelen en toen viel me een kastje op wat voor t moterblok (onder de plactig kap) zit. Na het afschuimen van dit forum denk ik zelf dat een zgm powerbox is. Maar er zit een kabeltje aan welke doorgeknipt is. Mijn vraag is nu of iemand dit kastje kent en wat hoort er aan dat kabeltje te zitten? Werkt dit kastje of....... Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat ik hiermee aanmoet. Alvast mijn hartelijke dank Henk |
#2
|
||||
|
||||
|
#3
|
|||
|
|||
Hmm ja die site had ik al gezien maar ik kan daar ook niet veel informatie vinden over dat afgeknipte kabeltje haha.
Grtz, Henk |
#4
|
|||
|
|||
wat je er tussen hebt zitten is een powerbox. die afgeknipte waar zit ie aan vast? aan de powerbox?
|
#5
|
||||
|
||||
'chip' tuning ja, want een powerbox mag die naam eigenlijk niet hebben - het is slechts het voor de gek houden van het motormanagement.
De ECU in de je auto verzamelt vanuit vele punten informatie zoals temperatuur, toerental, turbodruk (en ga zo maar door), en aan de hand van die informatie wordt berekend hoeveel brandstof ingespoten mag worden (simpel gezegd). -Een powerbox zit tussen een sensor (bijvoorbeeld brandstoftemperatuur) en de ECU en doet niets anders dan de informatie verdraaien waardoor de ECU voor de gek wordt gehouden en zo wat meer brandstof geeft. Simpel, goedkoop maar cru. -Echte 'chiptuning' is het daadwerkelijk aanpassen van de programmering in de ECU zelf. Intensief, maar vele malen effectiever. Die afgeknipte draad kan dus iets van een onderbreking zijn in het originele circuit, waar de 'lieg-box' tussen geplaatst is...maar daarvoor zou ik meer moeten zien. De doorgeknipte draad lijkt op de bedrading die normaalgesproken naar de inspuitpomp gaat?
__________________
Quote:
|
#6
|
|||
|
|||
ik vond het ook al een beetje raar, die afgeknipte draad, je hebt wel powerboxen die je door middel van een draai schakelaar van binne uit de auto kunt verdraaien, maar die heeft dan geloof ik geen 5 draden nodig.
maar inderdaad een powerbox is gewoon nep chiptuning ook niet erg gezond voor het behoud van je motor. |
#7
|
|||
|
|||
Dank jullie voor de reacties. Die afgeknipte draad zit idd aan de 'powerbox' en zoals ik het kan zien liep die draad naar binnen in de auto want hij is vlakbij t schudbord afgeknipt.
Maar als ik jullie reacties zo eens lees is het misschien niet onverstandig om dat apparaat er helemaal tussenuit te halen. Groetjes Henk |
#8
|
||||
|
||||
Het lijkt erop dat hij helemaal niet is aangesloten?
Ik heb trouwens wat verder zitten te lezen over DTE powerboxen, ik moet wel een stukje terugkomen op mijn verhaal hierboven. Het blijkt dat een DTE powerbox niet zoals gewoonlijk de ECU voor de gek houdt maar wel degelijk de programmering kan 'verschuiven' als het ware, op meerdere onderdelen zelfs. Er hing dan ook een ander prijskaartje aan dan de gemiddelde 'Marktplaats powerbox'.
__________________
Quote:
|
#9
|
|||
|
|||
Dank je wel Stijn voor het uitpuzzelen.
Aangezien dat ie blijkbaar niet ergens op aangesloten is zal die dan ook niet werken haha. Naja ik weet nu in elk geval wat het is voor een ding Allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties. |
#10
|
||||
|
||||
kun je niet een iets betere (overzicht)foto plaatsen? ik zie namelijk wel degelijk de pompaansturing stekker aan dat kastje zitten...
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#11
|
|||
|
|||
Ik zal het proberen
|