![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mensen, volgende week ga ik op vakantie met de Passat, richting Italie. Ik ga dwars door de Alpen, onder andere over de Gotthard pas. Nu heb ik gemerkt dat de olie nogal warm (rond de 130/140 graden) wordt bij het rijden in een heuvelachtig landschap, en ik wil hem koeler hebben.
Ik zou natuurlijk een oliekoeler kunnen monteren, maar dat is me te kort dag en teveel werk. Waar ik aan zit te denken: Optie1: Een koelere thermoschakelaar monteren in de radiateur (voor een oudere Renault, gaat aan bij 87 graden en schakelt uit bij 77 in plaats van 95/84) Optie 2: Een schakelaar maken in de auto waarmee ik de ventilator constant kan laten draaien. Wat zou jullie voorkeur hebben, en hoe zouden jullie in geval van optie 2 de bediening maken, via een relais, of direct via een schakelaar. Ik weet dat er 30 ampere op de elektro ventilator motor staat, maar heb bij Conrad al 30 ampere tuimelschakelaars gezien. Graag jullie advies ![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]() Niemand?
|
#3
|
||||
|
||||
![]() ik vind het aardig warm!
Ik kreeg de TD met wintersport rond de 110 in zn 3 de bergen in rammend ![]() heb je een 2 standen fan? je zou ook een dubbele kunnen maken natuurlijk, dat zie je ook vaak bij 32b-tjes. en ja, anders dus een handschakelaar, maarja... tegen de tijd dat ie warm is draait je fan toch wel, zeker als je spreekt over temperaturen ruim boven de 100!! Ik zou een dubbele fan maken! (waar vind je die waardes trouwens? want ben nog altijd benieuwd wat de waardes zijn van mn 2 standen thermoswitch/fan)
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() ik zou optie 2 kiezen , zo kan je zelf bepalen wanneer de fan mee werkt. laat ons weten hoe je het gaat maken en wat het effect is van de aanpassingen. persoonlijk wil ik ook een fan plaatsen extra maar dan bij een lucht gekoeld blok.
__________________
Golf5 1.9 TDI (daily) Golf4 1.9 SDI (verkocht) Polo 1.9 SDI (verkocht) Golf1 Mk1 GTD Project(sleeping) '83 LO41 Golf1 Mk1 GTI Project(sleeping) '83 marsrood LA3A Scirocco 1.6 (verkocht) Polo 1.0 (verkocht) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Ik heb gisteren een rit gemaakt van 400 km in totaal. Ik heb goed op de meters gelet en bij een constant tempo van 80 km/h, bleef de olie op 110 graden. Bij constant 100 a 110 liep hij naar de 125, de watertemp ging dan iets boven de 90....
Wat ik ga doen is het volgende: Ik heb een nieuwe radiateur besteld, bij de huidige zag ik een flink aantal ingedeukte lamellen, dus die mag er sowieso wel uit. Die ga ik morgen monteren. Als dit niet voldoende helpt, komt er ook een 3 standen thermo schakelaar in van een Renault Laguna. Deze heeft drie aansluitingen, zodat je kunt kiezen tussen schakelen bij ongeveer 92/87 en 84/77. Bij die laatste stand lijkt me een handbedienbare fan niet nodig, dan staat ie ws. toch constant aan. Ook wil ik toch maar een oliekoeler gaan monteren, ws. van een Golf 1 GTI. Maar ik wil hem eigenlijk naast de radiateur zetten, en ben bang dat de slangen te kort zullen zijn. Vandaar mn andere topic waarin ik vraag om de slanglengte van deze oliekoeler. Als deze te kort zijn gooi ik er maar meteen een 13 rijige Mocal in, met thermostaat geregelde sandwichplaat. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Problemen als volgt opgelost:
Nieuwe radiateur Koelsysteem motor gespoeld 3 polige thermoschakelaar van de Laguna gemonteerd. Olie werd niet warmer dan 120 graden bij echt zwaar belasten, water bleef net onder de 90 ![]() Toen ook een 13 rijige 265mm Mocal oliekoeler geplaatst, olie blijft stijf op de 90 graden, ook bij zeer zwaar belasten ![]() De auto is er klaar voor ![]() |