Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 16-03-2008, 11:28
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

Talking Santana CX Turbodiesel

maandag ga ik beginnen met de ombouw van mijn santana naar turbodiesel, alle spulletjes zijn geregeld. ruimte waar 2 wagens in kunnen, etc.

nu toch nog een paar vraagjes voor ik begin.

Ik las dat ie prima op de benzinedraadboom loopt, alleen even een los voorgloeisysteempje aanleggen. leuk natuurlijk, maar ik heb t liever orgi.
als ik de motorbekabeling wissel, de zekeringkast, en de klokjes. werkt alles dan?
niet dat je ook je hele dashboardbedrading moet wisselen??

Eerder bij golfjes hebben we ivm teveel werk altijd de benzinetank gehouden. ook turbodiesel gewoon met een tank van een 1,3. nu heb ik ook de goede dieseltank, maar is het kutwerk om dit te wisselen? nooit gedaan eigenlijk...

nou dat waren mijn overpeinzingen wel weer andere tips zijn natuurlijk nog welkom!

ook peins ik nog over wat makkelijker is, motor+bak overtakelen, of de bak laten hangen (zelfde bakjes)

Last edited by Zollie : 20-05-2009 at 17:24. Reason: titel aangepast
Reply With Quote
Old 16-03-2008, 14:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Over 't algemeen is zijn de verschillende 'bedradingen' gewoon modules die per stuk ingeplugd worden in de zekeringkast. Je zou dus kunnen volstaan met het vervangen van de motorkabelboom, de zekeringkast van de diesel erin zetten (met voorgloeirelais) en dan alles daar weer in pluggen.
Het zal ongetwijfeld werken met de huidige dashboard bedrading, maar ik heb geen idee of de draad van het voorgloei lampje standaard in de bedrading zit, anders -zou- het kunnen dat je die mist...maar ik zou zeggen dat is de gok waard.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 16-03-2008, 21:38
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict

Send a message via MSN to Rallyegek

kabel van de teller moet je denk ik ook wel overzetten, de rest lijkt me hetzelfde.

Ik heb nog gewoon de tank van de benz eronder zitten, heb alleen het klepje bovenin de vulhals eruit gehaalt.

Om d bak van de motor te halen is wel een klusje waar je ff mee bezig bent maar ik denk wel dat je net zo lang bezig bent om alles tegelijk eruit te halen.
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
Old 17-03-2008, 11:51
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head

Send a message via MSN to DÁ-BRT

Ik zou gewoon de benzine tank laten hangen en de slangen vernieuwen (anders gaan ze zeker lekken) Met een beetje pech moet je bij de Passat ook de achteras verwijderen als je de tank wilt demonteren.

En dan moet de auto uitgelijnt worden (verstelmogelijkheden in de achteras ophanging)

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)

"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Old 17-03-2008, 13:23
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

De as hoeft er niet onderuit zover ik het bij de sloper heb bekeken

En als ik jou was zou ik alles eruit trekken; motor + bak. Volgens mij kun je er namelijk niet super goed bij, en de bak zit met nogal wat bouten vast (dacht 5 + startmotor 3 als ik me niet vergis..)

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 20-03-2008, 10:35
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

paar vraagjes over de benzine...

in de buurt van mn ruitenwissermotor zit een ding met een grote stekker, niet bij de diesel. wat is dit?

rechterkant naast het vacuumtankje zit een relais... waarvoor dient die dan?

kan het dat de passat remlichtschakelaar bij t pedaal heeft, en santana op de cilinder?
waarom heeft de passat een stekker bovenop het remvloeistofreservoir?

de santana had ook een stekker op t koelwaterreservoir, afgeknipt weliswaar, toch functioneerde alles prima? why?

last question, welke temp mag een TD hebben? de wijzer komt net niet op driekwart, dus ik kan altijd nog net dat puntje zien staan.
komt natuurlijk nieuwe sensortjes en thermostaat in nu, als je toch bezig bent maar hij mag wel lekker warm worden?
Old 20-03-2008, 10:46
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

Quote:
Originally Posted by Zollie
in de buurt van mn ruitenwissermotor zit een ding met een grote stekker, niet bij de diesel. wat is dit?

Zover ik me kan bedenken de computer. Vervalt nu dus ivm diesel.

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 20-03-2008, 18:56
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

and again!

*waarom leidingen vervangen? de yg57fs rijdt alweer 3 jaar rond met turbodiesel blok, en met de oude leidingen, no problemo! waarom zou t misgaan?

*bij mn turbodiesel was een blauw-wit draadje van een sensor op t blok (olietemp) heeeel gaar, gaf ie daarom wat aan de warme kant aan??

*bij de santana zit blauw&bruin stekkertje (koelwater toch) aan de verlichtingkabelboom, bij de TD aan de motorkabelboom...
gewoon inklikken allemaal, en gaan met de banaan? of wordt het dus ook die andere spaghettiverzameling verwisselen (geen zin in!)
de zekeringkast van de TD gaat mee, maar dus liever niet de dash kabeltjes enzo...

dat was het weer
Old 20-03-2008, 22:18
VW Addict

Quote:
*waarom leidingen vervangen? de yg57fs rijdt alweer 3 jaar rond met turbodiesel blok, en met de oude leidingen, no problemo! waarom zou t misgaan?

= Ik heb de benz leiding ook gewoon laten zitten, diesel filter heb ik boven het stuurhuis gemaakt, ik zag pas later dat dit ook de orginele plek is.

Quote:
*bij mn turbodiesel was een blauw-wit draadje van een sensor op t blok (olietemp) heeeel gaar, gaf ie daarom wat aan de warme kant aan??

= hoe weet je wat de olie temp is ? ik heb geen metertje ervoor zitten in me gtd

Quote:
*bij de santana zit blauw&bruin stekkertje (koelwater toch) aan de verlichtingkabelboom, bij de TD aan de motorkabelboom...
gewoon inklikken allemaal, en gaan met de banaan? of wordt het dus ook die andere spaghettiverzameling verwisselen (geen zin in!)
de zekeringkast van de TD gaat mee, maar dus liever niet de dash kabeltjes enzo...

= gewoon alles overzetten, voor de tijd alles labelen of op de foto zetten.

Quote:

= onstekings comp ?

Quote:
rechterkant naast het vacuumtankje zit een relais... waarvoor dient die dan?

= kan je de draden ook volgen ? of heb je een foto ? ik had er namelijk geen relais zitten

Quote:
*kan het dat de passat remlichtschakelaar bij t pedaal heeft, en santana op de cilinder?

= bij mijn passat zit die op de cillinder, maar dan kan je de draden zo omleggen.

Quote:
*waarom heeft de passat een stekker bovenop het remvloeistofreservoir?

= als er te weinig inzit gaat je handrem lampje branden

Quote:
*de santana had ook een stekker op t koelwaterreservoir, afgeknipt weliswaar, toch functioneerde alles prima? why?

= dit is voor het controle lampje koelvloeistofpeil

Quote:
*last question, welke temp mag een TD hebben? de wijzer komt net niet op driekwart, dus ik kan altijd nog net dat puntje zien staan.
komt natuurlijk nieuwe sensortjes en thermostaat in nu, als je toch bezig bent maar hij mag wel lekker warm worden?

= bij me caddy komt die net onder het midden, flink doortrappen op de snelweg (147 op de gps :P ) komt die er net overheen

astu
Reply With Quote
Old 21-03-2008, 09:35
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

thanks!

de benzinemotor ligt nu op de grond, vanmiddag de TD ontdoen van holle pijp, en draaiende buisjes

vanavond komen mn maatjes, gaat t blok over. kan gelijk de bloktakel weer mee, want morgen krijgt een maatje zijn saab900 een turbo blok, we zijn goed bezig
Old 24-03-2008, 19:37
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

kleine update, blok ligt er nog niet in, takel moest ff wat eerder weg, helaas!

wel ligt alle bedrading al op zn plek, CV weer netjes aangesloten (wat een boel draadjes), handremlampje overgezet, en al die hippe dingen!

nog vraagje, het radioeinde van je draadboom, daar had ik in de santana alleen rood en bruin gebruikt. waarvoor dienen grijs en geel/wit?

er waren volgens mij nog een paar draadjes zonder duidelijke bestemming, ik zal morgen een fototje maken, misschien dat iemand hier t duidelijk weet
Old 24-03-2008, 20:17
VW Addict

lijkt me boxen en antenne ofzo,
Heb je geen schema van de santana ?
En heb je nu alle kabels over gezet van de santana ?
Reply With Quote
Old 24-03-2008, 23:19
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Rallyegek
lijkt me boxen en antenne ofzo,
Heb je geen schema van de santana ?
En heb je nu alle kabels over gezet van de santana ?

boxen en antenne zitten al op de goede plek, die kunnen het niet zijn dus.. misschien iets voor de automatische schuifantenne (doe ik nu met een knopje)
ik heb wel schemas van alle types passat/santana... maaaaaar die zijn onbegrijpelijk

ik heb inderdaad alle kabels, dus motor/verlichting/dashboard overgezet! heeft wat uurtjes gekost vandaag. en de frustratie dat achteraf de grote stekkers in je zekeringkast deelbaar zijn, maar dat je daar pas achter komt als je de kabels er al achterstevoren doorheen hebt gewurmd

morgenmiddag mn dash maar helemaal in elkaar zetten, en al die schermpjes weer op hun plek enzo, ook lekker puzzelen!
Old 24-03-2008, 23:28
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

lastig klussen onder een verlaagde wagen trouwens

blokje kwam bijna probleemloos inclusief bak uit t gat, ff draaien en t gaat zo!

is ie niet lief
Old 29-03-2008, 14:11
VW Addict

rijdt dat hok al weer een keer
Reply With Quote
Old 31-03-2008, 19:55
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

hok? hok??

nee hij rijdt niet, weinig tijd vorige week, want moest ook de takel nog uit haarlem hierheen halen, en nog meer smoesjes.

maar de TD ligt nu in de Santana! moet wel nog even alles aansluiten, maar het blokje liet zich probleemloos erin vallen, top! alleen ff kloten met de aandrijfas, want ik heb de voorpijp laten zitten, net zo makkelijk, je komt er echt slecht bij door die turbo..

lekker buiten ook natuurlijk met dit weer

heeft iemand enig idee waar een geelwitte draad in de buurt van je zekeringkast is? twee draden, samen in 1 stekker. die draad heb ik nog niet kunnen plaatsen..
Old 01-04-2008, 06:35
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

Het schiet al lekker op.

Niet alle draden hoeven aangesloten te worden, er zitten ook kabels van benzine uitvoeringen die wij op de diesels niet nodig zijn. Ik zou hem gewoon afbouwen en op het laatst kijken wat de kabel doet. Of wat niet functioneerd.

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Old 01-04-2008, 21:19
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

nou, ik heb alle dieseldraadjes erin gelegd, dus ik hoop dat ik nog een bestemming kan vinden voor deze draadjes

vandaag de brandstoftank leeggeblazen, en wat diesel erin gegooid, morgen maar eens de leidingen goed doorspoelen met diesel. ook de motordraadjes aangesloten enzo, gaskabel, en dat soort grappen.

mijn centrale vergrendeling heeft nog een relais bij het luchtfilter, met wat draadjes. alles komt uit, behalve 1 dikke rode. die zat bij de benzinedraadboom richting zekeringkast, en dus niet direct op de accu. zou ik die gewoon met een oogje aan de accu rammen?
en bruin, is dat gewoon altijd aarde? dus elke bruine draad die je los vindt, lekker aan de aarde knopen? just asking

oja, de turbodiesel had onder de motor en de bak 2 grote platen zitten. waar zouden die nou exact voor dienen? en plaats ik die dus liever terug? of niet? ze zijn niet zooo stevig dat het bescherming zou zijn, ook het onderkantje van de onderste carter steekt er gewoon doorheen. isolatie voor geluid???

Old 03-04-2008, 22:58
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie

it's alive!

vandaag echt gereden, snelweg etc, hij is af!

nieuwe thermostaat en sensor in de radiateur heeft m goed gedaan!
sensor komt wel uit een DT blok, 1,6 benzine, maar is ook 2 standen (hoewel maar 1 werd gebruikt...). zou ie goed zijn? of zijn de temperaturen voor 1,6b en 1,6td heel anders??

alleen mijn toeter doet het niet meer, das jammerdebammer... die gaan we nog wel eens omleggen, geen zin om alle spaghetti na te lopen...
Old 04-04-2008, 07:00
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

Gefeliciteerd!

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Reply

Posting Rules