![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik wil een simpele startonderbreker gaan maken.
Ik heb hiervoor een originele (gebruikte) mistlampschakelaar van een Golf 1 gekocht. Het is de bedoeling om de draad tussen contactslot en de bobine te onderbreken. Alleen als de schakelaar in de juiste stand staat, krijgt de bobine dus stroom. Nu is de vraag: kan ik de draad tussen contactslot en bobine gewoon rechtstreeks via de mistlampschakelaar laten lopen, of moet ik met een relais gaan werken? Ik heb geen idee hoeveel stroom er normaal door de draad loopt en hoeveel ampere de schakelaar aan kan. De schakelaar bedient normaal (bij gebruik als mistlampschakelaar) een relais in de zekeringkast. Dus deze zal niet gemaakt zijn voor grote stromen. Maar het draadje dat op de bobine uitkomt is dun, dus ik verwacht niet veel amperes. Iemand een idee?
__________________
Golf Mk1 GL cabriolet 09-1983, 1.6 (EW) 75PK Lhasa groen. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Niemand?
__________________
Golf Mk1 GL cabriolet 09-1983, 1.6 (EW) 75PK Lhasa groen. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Het eenvoudigste is even nameten met een multimeter en vervolgens vergelijken op een stroomschematje hoevel ampère er door zo'n schakelaar normaal gaat.
Als je echt zeker wil zijn zonder deze handelingen bouw je in mijn ogen beter even een relais schakeling, niet al te moeilijk, bovendien niet duur en er komen geen hogen stromen tot aan de schakelaar, je weet maar nooit... |
#4
|
||||
|
||||
![]() ik denk persoonlijk dat het iets veiliger is om met een relais te werken.
Als je kijkt naar de orginele schakelingen gebeurt dit praktisch altijd zo dus het zal zijn nut al wel bewezen hebben. ![]() Mss dat er nog mensen zo iets hebben gedaan. Grtz Jel ![]()
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Sluit ik me helemaal bij aan, daarnaast is het natuurlijk veel netter om met een relais te werken.
Maarten |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ok, iedereen bedankt voor de tips. Ik was inderdaad toch maar van plan om een relais te gaan gebruiken. Dit is een nettere en veiligere oplossing (heb geen zin in een brandende of smeltende schakelaar....).
__________________
Golf Mk1 GL cabriolet 09-1983, 1.6 (EW) 75PK Lhasa groen. |