Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-03-2005, 08:15
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Unhappy Olie lek

Ik zit met een probleempje... gisteren en vanmorgen merkte ik op dat er een klein plasje onder mn auto lag. Vanmorgen even gekeken wat het was, een lichtbruine vloeistof... versnellingsbakolie
Het drupt eruit aan de onderkant van de bak, bij de afdekplaat en verder lijkt de onderkant bij het differentieël ook vettig te zijn.
Wat kan de oorzaak zijn? Misschien een soort afdichting bij het diff. die lek is waardoor het eruit loopt?
De keerring op de as in de bak is al vervangen.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #2  
Old 23-03-2005, 09:05
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Het kan idd zo zijn dat je pakking op den duur gaat lekken. Vele bakken "zweten" een beetje. Maar het moeten geen grote hoeveelheden zijn.
Het probleem is te verhelpen door je bak uit elkaar te halen en de pakking te vervangen door een andere of vloeibare pakking. Of natuurlijk zo rond blijven rijden en op z'n tijd een scheutje olie erbij te gooien.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #3  
Old 23-03-2005, 09:46
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Waar zit deze pakking precies bedoel je? En wil ik deze vervangen, moet ik dan de bak er af halen?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #4  
Old 23-03-2005, 10:08
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Exclamation

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Ik zit met een probleempje... gisteren en vanmorgen merkte ik op dat er een klein plasje onder mn auto lag. Vanmorgen even gekeken wat het was, een lichtbruine vloeistof... versnellingsbakolie
Het drupt eruit aan de onderkant van de bak, bij de afdekplaat en verder lijkt de onderkant bij het differentieël ook vettig te zijn.
Wat kan de oorzaak zijn? Misschien een soort afdichting bij het diff. die lek is waardoor het eruit loopt?
De keerring op de as in de bak is al vervangen.


Het *minst* erge is dat er één van de keerringen (er zit er één aan elke kant)van de asdoorvoering kapot is, die zijn zelf te vervangen, hoewel het niet echt handig is bij een ingebouwde bak....

Wat ook *soms* voorkomt is dat de keerring van de schakelas gaat lekken, tis namelijk vaak moeilijk te zien waar de olie nou precies vandaan lekt

Maar het kan ook en probleem zijn van ernstiger aard......dat heb ik zelf ondervonden, toen er een gat in het differentieel huis zat .....dat betekend(e) een nieuwe bak

Of de keerring van de priseas in de bak lekt....
Reply With Quote
  #5  
Old 23-03-2005, 10:09
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Ik heb geen ervaringen met bakken......maar heb mensen horen zeggen dat af fabriek pakkingen tussen de bakdelen zitten. Deze pakkingen zijn vrij prijzig en worden daarom vaak bij revisie vervangen door vloeibare pakking.

Als je je bak uit elkaar wil halen is het volgens mij noodzakelijk om deze te demonteren.
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #6  
Old 23-03-2005, 10:26
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Mmm, het is dus zo dat de bak alleen zweet bij de afdekplaat aan de motor (hier hangt een drupje) en rond het diff. De rest is droog.
Zal de auto van t weekend wel even boven de put rijden en kijken wat het euvel nou precies is, zal dan wel een paar pics maken.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #7  
Old 23-03-2005, 10:39
Timmetje20's Avatar
Timmetje20 Timmetje20 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 452
Send a message via MSN to Timmetje20
Default

Het is altijd handig om de aftapplug even te controleren
Reply With Quote
  #8  
Old 23-03-2005, 10:47
oldschool_lover's Avatar
oldschool_lover oldschool_lover is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 534
Default

Ja als je weet waar het precies vandaan komt is het makkelijker om concrete dingen te roepen. Suc6
__________________
Golf mk II '88 16VG60 (Sold)
Mk 1 Cabrio G60 (For Sale)
Reply With Quote
  #9  
Old 23-03-2005, 11:38
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Er zit tussen bakken geen pakkingen, deze kun je wel bestellen.
Maar af fabriek zitten deze er niet tussen.
Heeft te maken met de voorspanning die de lagers nodig hebben.

Waarschijnlijk zijn het idd de aandrijfasflenzen waar de olie vandaan komt.
Vaak een teken de de bak het wel een beetje heeft gehad en een revisie wil....vooral de diffentieel lagers.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #10  
Old 23-03-2005, 12:04
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ok, zijn deze flenzen makkelijk te vervangen met de bak eraan?
En wat moet een 2ehands/gereviseerde bak kosten ongeveer?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #11  
Old 23-03-2005, 13:11
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,534
Default

Een goede revisie waarbij je alles aanpakt, ben je aan materiaal al een 400euro verder.
Dan moet je nog een gek vinden die het schappelijk wilt doen, knoeiers en beunhazen genoeg maar die weten vaak niet hoe ze voorspanning e.d. moeten afstellen.


2e handsbak...kijk eens naar je eigen...2e hands is vaak even oud.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #12  
Old 23-03-2005, 17:41
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ff een paar piccies gemaakt daarnet. Ik dacht eerst dat t nog wel meeviel... maar beide zijkanten zitten aardig onder de rommel








__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #13  
Old 23-03-2005, 19:38
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,384
Default

zijn het niet de keerringen van je aandrijfasflenzen?
Reply With Quote
  #14  
Old 23-03-2005, 21:27
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Dat vermoed ik dan wel ja! Vrijdag de bak er maar af en dan ff weer knutselen. Kan ook gelijk mn vliegwiel afgedraaid worden
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #15  
Old 23-03-2005, 21:35
AZRAIL's Avatar
AZRAIL AZRAIL is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 504
Default

ik zou zeggen pak een flink aantal doeken en maak het schoon en droog. laat hem een kwartier lopen ofzo en ga er onder liggen. misschien dat je dan ziet waar het vandaan komt
__________________
Always VW
Reply With Quote
  #16  
Old 23-03-2005, 21:37
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Goed idee! Zal ik morgen gelijk ff doen!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #17  
Old 23-03-2005, 21:41
einzer's Avatar
einzer einzer is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 880
Default

Heb je ook al gekeken bij je snelheidskabel, als deze er niet goed in zit of de ruberen pakking die eronder zit is versleten, dan gooit hij de olie ook eruit tijdens het rijden. Komt ook veel voor en er wordt niet snel aan gedacht.

Als je keringen van de flenzen van de aandrijfas lek zijn kom je daar snel genoeg achter met los maken van de assen ga er dan niet onder staan met los maken want bakolie stinkt echt en je krijgt het niet uit je kleren ik weet er namelijk alles van.
Reply With Quote
  #18  
Old 23-03-2005, 23:46
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Die kabel heb ik nl al eens losgehad met het vervangen van mn koppeling. Hoort daar een rubber onder...? Ik heb hem enkel met dat plaatje en dat boutje vast zitten.

Maar van wat ik gezien heb, de bovenkant van de bak is verder droog, het is enkel bij de assen dat hij aan het zweten is...

Ik zal het vrijdag ff goed bekijken!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #19  
Old 24-03-2005, 00:15
AZRAIL's Avatar
AZRAIL AZRAIL is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 504
Default

zeker effe droog maken, zodra hij weer begint te druipen kan je heel makkelijk natrekken waar het vandaan komt. als je gaat rijden wordt het verspreid door de rijwind dus schiet ook niet echt op. succes
__________________
Always VW
Reply With Quote
  #20  
Old 24-03-2005, 00:16
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Goed idee! Zal ik morgen gelijk ff doen!



Als ie stil staat heeft dat geen enkel nut ;-))
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum