Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 26-04-2009, 09:11
classic-edition's Avatar
classic-edition classic-edition is offline
Volksforum Aandeelhouder

Default APK vragen wie kan me helpen ?

De cabby moet volgende maand voor de apk.

Nu vraag ik mij het volgende af.

Vraag 1

De mistlampen/verstralers in de us bumper moeten die kunnen branden als ze gemonteerd zitten voor de apk ?
IK heb nl geen aansluiting hiervoor en de europeese afdekplaatjes passen niet op een us bumper vandaar dat deze gemonteerd zijn.

zie foto:

Vraag 2

De us side markers moeten die kunnen branden voor de apk of mag dit juist niet ????

Vraag 3

Achteraf ingebouwde xenon goedgekeurd voor de apk ?
Ik heb geen koplampsproeiers en de auto is van 97.

vraag 4

Smoke inpro koplampen ook goedgekeurd voor apk ?

alvast bedankt

groet,

Marco

Web: www.djmarcomartinez.com
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 09:27
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic

Send a message via MSN to neoninside

Ik weet dat de Xenon mag mits het lichtbeeld goed is
Die automatische hoogte verstelling en sproeiers in pas van toepassing bij auto's van na 31-12-2006
Hiervoor is dus een vrijstelling

En verstralers moeten werken
In het ergste geval haal je ze eruit
En er mogen geen verstraler aansluitingen te zien zijn met de APK
Old 26-04-2009, 09:28
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru

vraag 1 Alles wat op de auto zit moet kunnen werken. Dus ook de verstralers.

vraag 2 De sidemarkers mogen niet branden bij de apk omdat op je auto geen type goedkeuring zit hiervoor.

vraag 3 Je xenon verlichting moet je eruit halen want mag niet meer voor de keuring. Ook is het lichtbeeld niet goed meer dus als ze hem voor de spiegel zetten dan wordt hij daar op afgekeurd.

vraag 4 ik ken de inpro lampen niet maar volgens mij moet je kunnen zien of er een e keur op zit. Maar ik denk dat als het gewoon lampen zijn met een goed lichtbeeld dat dat geen probleem is.

Grts Ronald
Old 26-04-2009, 09:40
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic

Send a message via MSN to neoninside

Sorry ik wist niet dat de regels veranderd waren met betrekking tot xenon verlichting

Maar side markers mag toch wel?... valt toch onder contour verlichting
Old 26-04-2009, 09:47
Vains's Avatar
Vains Vains is offline
REALLY Bored

Laatst toen ik op keuring was heb ik dat gevraagd mbt de runninglights en hij zei dat hij niet wist waarom dat niet zou mogen... (ik had ze dus niet hoeven uit te trekken.

De verstralers hoeven niet te werken, als je gewoon de stekkers lostrekt zodat ze het beiden niet doen dan is dat geen probleem.
Een paar jaar terug heeft de keurmeester dat bij mijn corrado G60 ook gedaan, omdat het lichtbeeld van een verstraler niet goed was.

Als het lichtbeeld van de xenon goed is dan mag het wel nog zie volgende tekst:

Er wordt gespeculeerd dat er op alle auto's met xenon (officieel gasontladingslampen), dus ook auto's met aftermarket xenon, koplampsproeiers en een hoogteregeling aanwezig moeten zijn. Hierop hebben wij de concept-regeling APK, die via www.rdw.nl te bereiken is, nageslagen en hierin staat vermeld dat de aanvullende eisen slechts gelden voor auto's met een eerste toelating na 31-12-2006. Echter gaat het hier nog om een concept. De definitieve versie wordt pas op 1 mei a.s. gepubliceerd.

Met de inpro koplampen heb je normaalgesproken geen probleem op de keuring, zit immers duitse TUV goedkeuring op

Last edited by Vains : 26-04-2009 at 09:51.
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 12:01
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by Vains
Laatst toen ik op keuring was heb ik dat gevraagd mbt de runninglights en hij zei dat hij niet wist waarom dat niet zou mogen... (ik had ze dus niet hoeven uit te trekken.

De verstralers hoeven niet te werken, als je gewoon de stekkers lostrekt zodat ze het beiden niet doen dan is dat geen probleem.
Een paar jaar terug heeft de keurmeester dat bij mijn corrado G60 ook gedaan, omdat het lichtbeeld van een verstraler niet goed was.

Als het lichtbeeld van de xenon goed is dan mag het wel nog zie volgende tekst:

Er wordt gespeculeerd dat er op alle auto's met xenon (officieel gasontladingslampen), dus ook auto's met aftermarket xenon, koplampsproeiers en een hoogteregeling aanwezig moeten zijn. Hierop hebben wij de concept-regeling APK, die via www.rdw.nl te bereiken is, nageslagen en hierin staat vermeld dat de aanvullende eisen slechts gelden voor auto's met een eerste toelating na 31-12-2006. Echter gaat het hier nog om een concept. De definitieve versie wordt pas op 1 mei a.s. gepubliceerd.

Met de inpro koplampen heb je normaalgesproken geen probleem op de keuring, zit immers duitse TUV goedkeuring op

klopt allemaal,
*runninglights, of in het nederlands zijmarkeringslichten mogen aan de zijkant zitten en branden,
*als bij een lamp de draden niet aangesloten zijn, en het lampje is eruit, is het voor de rdw geen lamp meer, en hoeft ie het dus niet te doen, geldt natuurlijk alleen voor facultatieve verlichting(toegestane verlichting)
lichtbeeld wordt niet meer op gecontroleerd bij mistlampen(kan immers ook een grootlicht zijn)
*inpro(of welke andere lampen dan ook) lampen mogen, als het lichtbeeld maar goed is (en zeer waarschijnlijk zit hier zelfs ook nog wel E-keur in, dus getest en goedgekeurd voor de openbare weg)
*en bij xenon wordt inderdaad :
datum eerste toelating vanaf 31-12 2006: koplampreinigingsinstallatie verplicht
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 12:10
classic-edition's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by hajee
klopt allemaal,
*runninglights, of in het nederlands zijmarkeringslichten mogen aan de zijkant zitten en branden,
*als bij een lamp de draden niet aangesloten zijn, en het lampje is eruit, is het voor de rdw geen lamp meer, en hoeft ie het dus niet te doen, geldt natuurlijk alleen voor facultatieve verlichting(toegestane verlichting)
lichtbeeld wordt niet meer op gecontroleerd bij mistlampen(kan immers ook een grootlicht zijn)
*inpro(of welke andere lampen dan ook) lampen mogen, als het lichtbeeld maar goed is (en zeer waarschijnlijk zit hier zelfs ook nog wel E-keur in, dus getest en goedgekeurd voor de openbare weg)
*en bij xenon wordt inderdaad :
datum eerste toelating vanaf 31-12 2006: koplampreinigingsinstallatie verplicht

Maw de xenon moet eruit omdat de auto van 97 is en ik geen koplampsproeiers heb.
Voor de rest niks veranderen voor de APK-keuring

Reply With Quote
Old 26-04-2009, 15:52
bighead bighead is offline
Forum Regular

Xenon kan ook gewoon blijven zitten mits er een goed lichtbeeld inzit.

zie: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/o...d/index.aspx#v1

Maar ik zou der gewoon ff 2 andere lampjes in doen, weet je zeker dat ie goedgekeurd wordt en tis ook maar twee tellen werk om te doen
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 16:52
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru

Dat van de sidemarkers wist ik niet. Ik heb in mijn tijdperk voor vw een mitsubishi eclipse gehad en heb ik de sidemarkers gemaakt zoals dat in amerika ook zit bij de eclipse maar hij werdt er wel op afgekeurd.
Old 26-04-2009, 16:54
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by gti-pirelli
Dat van de sidemarkers wist ik niet. Ik heb in mijn tijdperk voor vw een mitsubishi eclipse gehad en heb ik de sidemarkers gemaakt zoals dat in amerika ook zit bij de eclipse maar hij werdt er wel op afgekeurd.

kan zijn hoor, is volgens mij niet altijd zo geweest dat dat mocht..
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 16:55
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by classic-edition
Maw de xenon moet eruit omdat de auto van 97 is en ik geen koplampsproeiers heb.
Voor de rest niks veranderen voor de APK-keuring

nee, alleen als ie jonger is dan 31-12 2006, en je hebt geen koplampsproeiers, dan mag dat per 1 mei niet meer.
bij jou is alleen "goed lichtbeeld" van toepassing.
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 20:13
classic-edition's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
nee, alleen als ie jonger is dan 31-12 2006, en je hebt geen koplampsproeiers, dan mag dat per 1 mei niet meer.
bij jou is alleen "goed lichtbeeld" van toepassing.

De auto is toch van 97 en dus jonger dan 31-12-2006 of ben ik nou gek.

Of bedoel je dat ik hem zo voor 1 mei nog kan laten keuren en dat als ik hem na 1 mei laat keuren de xenon er wel af moet

Reply With Quote
Old 26-04-2009, 20:28
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
De auto is toch van 97 en dus jonger dan 31-12-2006 of ben ik nou gek.

Of bedoel je dat ik hem zo voor 1 mei nog kan laten keuren en dat als ik hem na 1 mei laat keuren de xenon er wel af moet

volgens mij ben je niet gek, je kunt alleen niet rekenen!!
laat ik het anders formuleren, is je auto ouder dan 31-12 2006, (en 'ja' hij is 9 jaar ouder, want jouw auto is van '97 en niet van 2007 of jonger)
dus jij kunt, met een goed lichtbeeld gewoon je xenon laten zitten als je na 1 mei gaat keuren.
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 20:34
classic-edition's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
volgens mij ben je niet gek, je kunt alleen niet rekenen!!
laat ik het anders formuleren, is je auto ouder dan 31-12 2006, (en 'ja' hij is 9 jaar ouder, want jouw auto is van '97 en niet van 2007 of jonger)
dus jij kunt, met een goed lichtbeeld gewoon je xenon laten zitten als je na 1 mei gaat keuren.

Rekenen kan ik erg goed, alleen GOED lezen niet.
Ik heb er te snel overeen gelezen blijkbaar want nu ik het nog eens lees begrijp ik hem

Bedankt voor je reactie

Reply With Quote
Old 26-04-2009, 21:02
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Rekenen kan ik erg goed, alleen GOED lezen niet.
Ik heb er te snel overeen gelezen blijkbaar want nu ik het nog eens lees begrijp ik hem

Bedankt voor je reactie

helemaal goed, (en dat rekenen was maar effe zeuren hoor... )
groeten, hj
Reply With Quote
Old 26-04-2009, 21:26
classic-edition's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
en dat rekenen was maar effe zeuren hoor... )
groeten, hj

Reply With Quote
Old 27-04-2009, 10:30
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic

het is toch eenvoudig?
xenon in een normale koplamp geeft TE veel strooilicht -> geen goed lichtbeeld -> afkeur.
xenon in combi met lenskoplamp -> goed strak lichtbeeld -> apk goedkeur
Old 27-04-2009, 10:48
PvdP's Avatar
PvdP PvdP is offline
VW Fanatic

Als de topicstarter het goed vind, wil ik in dit topic ook wat APK vragen erbij in zetten.

1 van de polo's moet volgende maand ook voor APK, en heb wat vragen waarvan ik ook niet weet of ze apk afkeur zijn.....
Old 27-04-2009, 17:42
classic-edition's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by PvdP
Als de topicstarter het goed vind, wil ik in dit topic ook wat APK vragen erbij in zetten.

1 van de polo's moet volgende maand ook voor APK, en heb wat vragen waarvan ik ook niet weet of ze apk afkeur zijn.....

Begin effe lekker je eigen topic eikel en ga de mijne niet met jouw gezeik zitten vervuilen

Geintje man
Natuurlijk mag je hier je eigen vragen mbt apk posten een forum is er toch om elkaar te helpen ga gerust je gang hoor.

Groet,

Marco

Reply With Quote
Old 27-04-2009, 19:42
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Wat Xenon aangaat, als je de originele koplampen hebt (matglas) en aftermarket Xenon, in het geval van VW dus meestal geen lenzen/projectoren in de koplampen.

Dan bepaald de hoeveelheid strooilicht en de k waarde van de lamp of je er wel of niet door heen komt. Als het glas van je koplampen erg veel kleine putjes heeft dan heb je nog meer strooilicht als met lampen die net nieuw uit de verpakking komen. Als de Xenon lampen een k-waarde hebben van meer als 6000k dan heb je te weinig lichtdeeltjes (je kunt nog steeds prima veel verder zien in het donker, maar daar gaat het bij de APK niet om...). Daar kan je xenon dus ook op afgekeurd worden.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules