![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mijn passat weer eens uit de bosjes getrokken, 1600diesel blokje ligt nu anderhalf jaar stil ofzo, reed hiervoor heel fijn.
nu start ie niet, hangt gewoon aan de startkabels, en je ziet de diesel in de leidingen zitten. af en toe pruttelt ie wat, maar heeft al gauw geen zin meer, er komt wat donkere rook uit de uitlaat. zou ie gewoon heel veel gestart moeten worden (nu zijn mn kabels te dun.. ![]() of kan er iets anders zijn wat het probleem is? wat moet ik nakijken bij een dieseltje dat ruim n jaar heeft stilgestaan??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() Last edited by Zollie : 03-03-2009 at 10:23. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Kijken of er nog (goede) diesel in de tank zit?
![]() Brandstof filter even vervangen.. Laatste oplossing; terug de struiken in duwen.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#3
|
||||
|
||||
![]() Hmm nu ik er nog eens overheen lees, donkere rook.. Gloeit ie wel (goed) voor?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#4
|
||||
|
||||
![]() Ik had hetzelfde probleem met een dieseltje dat ongeveer 6 maanden stil had gestaan. Uiteindelijk bleek dat ie te weinig brandstof kreeg... Had het vermoeden dat ie niet alle lucht uit de leidingen/brandstofpomp kreeg met gewoon doorstarten. (Ook af en toe een plofje met wat zwarte rook.)
Heb toen een 5L tankje diesel gepakt, met een korte brandstofslang (eerst gevuld met diesel) aan het filter gekoppeld en kort daarna kreeg ie het wel voor elkaar en liep het motortje prima! Weet niet of dingen als verstuivers kunnen vervuilen van stilstaan? Succes met accu's leegstarten ![]() Koen
__________________
Current: Volvo V70 2.5D (Audi AEL engine) 435.000km Porsche 944 2.5 type II 1985 251.000km Gone: Golf II 1.6TD 44kw 315.000km |
#5
|
||||
|
||||
![]() Ah mooi, ik ga dan ook eens uit de sherrycan proberen te starten
![]() had de retourleiding al eens doorgepompt met mn fietspomp ![]() als er nog iedeetjes zijn, laat maar horen!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
is aanslepen geen optie? scheelt heel wat geklooi met accu's en dan kun je hem ook wat meer toeren laten draaien zodat ie er misschien doorheen komt. succes ![]()
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current) golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current) golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex) |
#7
|
||||
|
||||
![]() as ie altijd goed gelopen en goed gegloeid heeft(eerst controleren!) moet ie gewoon an te slepen zijn... meestal maakt starten met un accu ernaast net te weinig toeren.....
succes |
#8
|
|||
|
|||
![]() goede volle eigen accu plaatsen,pompje laten drinken uit jerrycannetje of zo,
als dat niet lukt mij even pb en,dan slepen we mouderwets effe aan! [ik denk namelijk dat ik dichtbij je woon] vrgr |
#9
|
||||
|
||||
![]() als volgt...
volle goede accu filter gevuld met verse diesel en doorgepompt hij start nu, maar loopt niet zoals het hoort. volgas loopt ie nauwelijks stationair, heel onrustig, ligt te stuiteren in zn (gare) rubbers. diagnose? zuigerveren vast? oplossing? verstuivers eruit en vullen met kruipolie? jullie mening? ![]()
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() verstuivers in ieder geval even testen.
ondertussen kruipolie inspuiten Last edited by jurie : 02-03-2009 at 19:25. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Misschien is ie nog niet helemaal/goed ontlucht.. (een tijd laten lopen)? Heb je er ook al nieuwe olie in gedaan? Dat zou ik ook doen, dan laten lopen en goed op temperatuur laten komen.
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#12
|
||||
|
||||
![]() bosch pompjes zijn zelf ontluchtend, maar je kunt ze natuurlijk wel helpen ( stuk voor stuk even met een draaiende motor de verstuiverleiding even kort lossen tot er on-onderbroken diesel uit spuit ).
Maar goed: Bij het starten draait ie dus wel rond, slaat tegenwoordig ook wel aan, maar loopt niet mooi rond. Geduld, laat m draaien en kijk of ie niet langzaam aan steeds wat beter begint te draaien. Als er ergens lucht (of water!) in het brandstof systeem zit moet dat er eerst allemaal uit voor ie weer als een zonnetje loopt.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#13
|
||||
|
||||
![]() ik heb de pomp eerst leeggepompt (fietspomp op de brandstofleiding)
daarna verse diesel in t filter, en via de retourleiding de boel weer opgepompt. hij heeft een paar minuten op volgas staan pruttelen... zou ie nog langer nodig hebben? of is t toch de compressie/zuigerveren?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() als je met een bijv ringsleutel je krukasomdraait kun je wel een beetje voelen of je compressie hebt
Last edited by jurie : 04-03-2009 at 00:30. |
#15
|
||||
|
||||
![]() @Shampoo: De pompen hebben geen capaciteit genoeg als ze leeg zijn om brandstof aan te zuigen. Het gaat uiteindelijk wel, maar is verre van optimaal. Daarnaast als de startmotor niet snel genoeg rond draait krijg je niet voldoende druk om te starten.
Het kan zijn door het lange stil staan dat er corrosie in de verstuivers zit. Ook de pompen zijn hier gevoelig voor.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#16
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Jups. sorry, begreep/las ook niet helemaal wat ie nu had doorgepompt: ik dacht alleen de retourleiding. Handpompje (balgje) in de toevoerleiding zit er bij vw standaard ook niet op, dus ik neem/nam aan dat je het met lang doorstarten (op een volle accu) wel moet kunnen redden, of aanslepen. Als de motor eenmaal draait, (zelf loopt, al is het maar op enkele cilinders ) dan moet de pomp toch snel genoeg draaien om goed te ontluchten? Verstuivers uitbouwen zonder het juiste gereedschap (lange dop) is geen pretje bij een ouder blokje, maar wel dé manier om een weigeraar op te sporen ( en het inspuit 'beeld' te controleren of nog beter: als ze er toch uit liggen te laten reinigen ![]()
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#17
|
||||
|
||||
![]() Als hij eenmaal loopt dan heb je hem snel genoeg ontlucht zoals jij al omschreef. (om de beurt de verstuiverleidingen los pakken) Tip: zet een veiligheids bril op, want je kan diesel in je ogen/gezicht krijgen.
Verstuivers kan je altijd los pakken en laten reinigen. Je kan toch niet zelf kijken of ze het nog goed doen of niet. (ik kan ze eventueel ultrasoon voor je reinigen en heb nog wel wat ruil verstuivers) Let wel de moment sleutel bij het los halen naar de cilinderkop duwen en niet naar je toe trekken. De cilinderkop kan scheuren als je naar je toe trekt!
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#18
|
||||
|
||||
![]() woehoe!
jurie was vanmorgen langsgeweest, de verstuivers op t testertje gehad en ze gingen weer nevelen. zaten wat droge tussen.. toen gestart uit de jerrycan, en toen ie netjes liep op t filter aangesloten weer, na flink wat bellen etc is het systeem nu weer luchtvrij! it's alive! nu de achterremmen losmaken... hij wil niet van zn plek. en de voorremslangen vervangen, dr is er net eentje gesprongen ![]() het houdt me weer bezig, in elk geval fijn dat ie weer loopt!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius ![]() |