#1
|
||||
|
||||
Hoe oud kan een AAZ motor worden zonder ''Tuning''??
Ja, sorry,
Het blijft me bezighouden!! Ik heb me inmiddels aangemeld bij verschillende Forums omtrend de Golf 3. Met name Duitstalige. En ben met name geintereseerd naar de ''houdbaarheid'' van de AAZ (1.9 TD) motor zonder Tuning. Lees op die forums dat bijna iedereen wel iets gedaan heeft aan zijn AAZ. Van verhoogde turbodruk tot en met intercoolers.... Nu weet ik ook we dat dit niet het meest betrouwbare stuk techniek is van VW. Maar ze moeten toch ook gewoon zonder al deze voorzieningen de nodige kilometers kunnen maken?? Is er iemand hier die me gerust kan stellen en bijvoorbeeld 300.000 (ik noem maar een getal) heeft gereden zonder torenhoge kosten?? Word namelijk lichterlijk onzeker van alles wat ik lees....Omdat ik totaal geen ervaring heb met dez motor en 2 weken geleden vol goede moed een Golf 3 heb gekocht met dit blok..... Excuus dat ik er weer over begin..... Alvast bedankt! Dennis
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#2
|
||||
|
||||
gewoon gaan rijden. alles hangt of staat met hoe er mee is omgegaan en hoe je er mee omgaat.
netjes onderhouden en de 3 ton moet makkelijk te halen zijn
__________________
Rachistorie |
#3
|
||||
|
||||
Mijn zus heeft ook pas een 1.9 td gekocht die heeft 233 000 km en heeft volgens mij nog geen dikke problemen gehad aan het blok te zien.
Wel heb ik al div pakkingen vervangen ivm olie lekkage. Maar verder lijkt het me een goeie motor. |
#4
|
||||
|
||||
Thanx,
Dat zijn antwoorden wat mij een goed gevoel geeft!! Tsja, gewoon rijden dan maar... Heeft door de vorige eigenaar(en) wel zijn onderhoud gehad geloof ik. Heeft nu 180.000 km gelopen en het onderhoudsboekje is afgestempeld tot 140.000. daarna heeft de bezitter voor mij elke 10.000 de olie zelf ververst... Alles naar eigen zeggen natuurlijk...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#5
|
||||
|
||||
mag toch geen probleem zijn voor zo'n auto
__________________
oost west, mij best |
#6
|
|||
|
|||
Is nog een nieuwe
Als je het maar onderhoud komt het goed |
#7
|
|||
|
|||
Ik heb er net een gekocht met 3 ton op de teller. Enige wat er moet gebeuren is de riemen vervangen. Blok is helemaal droog. Er zijn geen rare dingen met de auto gedaan (technisch). Alles wat er op zit is origineel of is vervangen door nieuwe bijhorende onderdelen. Als je er normaal mee rijdt, moet je volgens mij de 4 ton ook wel kunnen halen. Ik blijf je in ieder geval op de hoogte houden van wat er met mijn wagen gebeurd.
Groeten, Martino |
#8
|
||||
|
||||
Die van mij is net door de 270dkm heen. Ik moet nu wel de hydrolische klepstoters vervangen, want die beginnen nu wel irritant te tikken.
Ik had de krukas wel uit voorzorg al aangepast voor een verbeterde poelie (D-vlak ala tdi) De cilinderkoppen scheuren redelijk veel door. Tussen de kleppen naar de voorverbrandingskamer. Dan bouwt hij druk op het koelsysteem op en roken bij koude motor. Als je er een nieuwe kop op zet dan een imitatie pakken, daar zit meer materiaal in de kop op de goede plekken.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
Hey Bert, geldt dat ook voor de 1.6TD immitatie koppen? Die heb ik ooit ook nog wel eens een gehad, zijn die ook sterker in het gebied tussen de kleppen?
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De 1.6 heeft minder last van dit euvel dan de 1.9. Bij de 1.9 door de grotere inlaat klep en grotere voorverbrandingskamer en iets grotere inlaat kanalen. Mijn voorkeur gaat uit naar de Mahle koppen, maar die zijn duurder dan de overige imitatie koppen. (Kolbenschmidt, AMC enz....)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#11
|
||||
|
||||
Aaaah, Kolbenschmidt, weet ik ook eindelijk wat ik toen had (Ik zei altijd er staat SK op, mijn initialen, maar het is dus KS )
__________________
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
hihi
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#13
|
||||
|
||||
Zolang het beesie goed onderhoud heeft gehad, en je hem rustig warm rijd, moet je er wel lang mee kunnen rijden.
De mijne heb ik gekocht met een kilometerstand van 160.000 , dat was 2 jaar geleden. Dus in 10 jaar zoveel kilometers, is wel weinig voor een diesel. Dus in hoeverre dat klopt... De kmteller staat inmiddels bijna op de 220 d km, en hij doet het nog steeds prima... en heb er nog geen gekke dingen aan gehad. Auto heeft me in de 2 jaar 1 keer laten staan, en dat kwam door de dynamo.....
__________________
Cabby |
#14
|
||||
|
||||
Warmrijden is een vereiste bij een diesel. Eigenlik eldt het voor elke auto benzine of diesel.
Ben het eens dat wanneer je dat rustig doet je de levensduur met 50.000 km verlengd. En ja, de kop is een zwak punt van de AAZ daar ben ik inmiddels ook achter door veel te lezen op andere forums. Evenals de krukas bout en poelie... is na 1995 door VW zelf opgelost.... Je moet ook altijd een beetje geluk hebben met een auto.. Heb zelf een Citroen CX (voorloper XM) uit 1987 gereden. Was volgens velen een rijdend drama. Ik heb zelf bijna 300.000 km zonder problemen mogen rijden. Let wel, de km stand was bij verkoop 520.000 km. En dat voor een 2,5L 4-cilinder met 3-traps automaat.... geen revisie aut.bak, geen koppen doorgebrand, starten lopen en geen olie verbruik!!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#15
|
|||
|
|||
Ik heb een golf 3 TD AAZ gehad met 385.000 op de klok. Nooit problemen mee gehad.
heb hem verkocht en hij rijdt nu nog steeds. |
#16
|
||||
|
||||
Hoelang kan een auto mee?
Lijkt mij een beetje een rare vraag, ik kan jou zo niet zeggen hoelang jou auto of jou type blok mee kan. Ligt eraan hoe de vorige eigenaar en jij de auto gebruikt heeft en onderhouden. Het kan zo zijn dat jou auto probleemloos naar de 400.000 rijd. Maar het kan ook zijn dat je volgende week dikke pech hebt. Dat heeft denk ik iedereen. Ik denk dat niemand jou daar een goed antwoord op kan geven. Als je de vraag had gesteld: Hoe betrouwbaar is een aaz motor? Was het wat duidelijker, ik vond het iig wel een vreemde vraag
__________________
VAGH Audi a4 Avant 1.8T '03 ? |
#17
|
||||
|
||||
Het ging mij er voornamelijk om hoe lang een AAZ motor ''heel'' blijft zonder tuning.
Dit heb ik gevraagd omdat ik bij verschillende forums lees dat ze hoe-dan-ook aangepast moeten worden (Intercooler, andere koppakking, oliekoeler etc.) Dit om te waarborgen (????) dat ze oud kunnen worden. De oorzaak zou liggen in het feit dat de AAZ aan zijn thermische belastingsgrens zou zitten bij hoge snelheden (+150 km/h) Ook heb ik gelezen dat wanneer je deze aanpassingen niet doet, je blok naar pak em beet 200.000 km op zou zijn........ Vandaar dat ik de vraag op deze manier gesteld heb.... En natuurlijk valt of staat het met geluk hebben. We kunnen nog steeds niet door een motorblok heen kijken.... Maar hoop stiekem op de 400.000 km natuurlijk!!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#18
|
|||
|
|||
340.000km
De mijne heeft nu 340.000km op de teller waarvan ik zelf de laatste 80.000 heb gereden. Ik gebruik 'm elke dag voor m'n woonwerk en hij laat me nooit in de steek. Ik heb er ook nooit iets mee, afgezien van een lagertje, rubbertje en een remblok...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bijna niet aan onderhoud doe , zo heeft ie vorige maand voor de eerste x nieuwe olie en nieuwe filters gehad... Volgens mij is er nix zo betrouwbaar als een ouderwetse 1.9 TD.... |
#19
|
||||
|
||||
Dan mag jij jezelf gelukkig prijzen. Normaal gezien is er niet zoveel geluk met die motoren.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#20
|
||||
|
||||
Dat bedoel ik dus...
Er gaan veel verhalen over deze motoren... Dat ze idd niet deugen etc. Heb zelf nu ook ee AAZ voor de deur staan en hij bevalt erg goed. Heb ook een tijdje een 90 pk TDI gehad. En op de een of andere manier bvalt me dit blok qua karakteristiek beter. Trekt gevoelsmatig niet veel langzamer op en doet het gelijkmatiger. En met een verbruik van 1 op 17 mag ik ook niet echt klagen. Jammer alleen dat de motoren zo'n herrie maken... Maar als ik lees dat er genoeg zijn met ruim 3 ton op de klok, kan het geen beroerde motor zijn...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |