![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() De titel zegt het al kzou graag in mijn golf 3, 75 pk TD een 90 pk Tdi blokje leggen. De vraag is simpel, wat zijn de moeilijkheden, aanpassingen, waar moet ik op letten en zijn er al mensen die dit reeds gedaan hebben.
Alle advies is welkom... |
#2
|
||||
|
||||
![]() Hmmmm... Is het niet verstandiger je AAZ (75PK TD) wat ''up te graden''??
Dat is vrij een voudig te doen, en dan kom je ook op je beoogde 90 pk uit. Er zijn al een aantal threads hier op het forum waarin het tunen van een diesel besproken wordt. Maar het overplaatsen van een motor is op zich wel te doen. Het fijne weet ik er niet van, maar meen dat de TDI een andere versnellingsbak heeft en veel meer elekronica. Wat een TD bijna niet heeft. Maar waarom wil je het zo graag dan? Rij zelf ook een TD en het enige wat ik kan bedenken is dat een TDI zuiniger is en minder toeren draait op de snelweg. Maar om de snelheid hoef je het niet te doen hoor. Hou zelf ook een 90PK TDI bij op de snelweg. Nu is die van mij wel goed los (70 km autobahn iedere dag met 160 km/h) En die van mij rookt een stuk minder als een TDI!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik studeer autotechnologie in hoboken. Gewoon zo'n motor overplaatsen zou ik al eens leuk vinden om te doen. Maar er zijn nog redenen. Ik vindt dat mijn TD gelijk je zegt veel lawaai maakt en het optrekken vindt ik een hel. Die van mij is ook los gereden, 210 km per dag op autostrade. Inderdaad hij haalt 160 maar tegen welk tempo? Mijn mama hare golf is ne 90pk tdi en dat vindt ik al aardig. Deze haalt trouwens los 170km/u. Mijn TD opvoeren is mogelijk, hier soms raad voor of verwijzingen naar andere treads, pagina's... gegroet |
#4
|
||||
|
||||
![]() Tsja... lawaai maken ze inderdaad.... en optrekken moet je ook niet altijd willen winnen van andere auto's.
Maar goed, een TDI heeft zoals gezegd meer elekronica dan een normale TD. Dus moet je (denk ik) een kabelboom en zekeringkast van een TDI hebben. Versnellingsbak is geloof ik ook compleet anders dus die moet je ook hebben. Verder ben ik niet zo heel technisch betreft autotechniek, dus voordat ik allemaal rare dingen ga roepen stop ik hier maar even mee! Hahaha!! En je TD opvoeren is goed mogelijk hoor. En met jouw achtergrond moet ook dat niet al te moeilijk wezen. Allereerst kan je een Intercooler plaatsen, turbodruk iets verhogen en wat aan de brandstofpomp rommelen. Als je alles goed hebt ingesteld kom je geloof ik al aardig in de richting van de 90PK. Er zijn zelfs TD's met rond de 130(!!) PK. Hoe het dan zit met de betrouwbaarheid durf ik niet te zeggen, maar dat laat zich denk ik wel raden. Zou zeggen gebruik de ''search'' functie hier eens op het forum. Er zal ongetwijfeld iets naar voren komen waar je wat mee kan! En ik weet niet hoe goed je Duits is, maar dan heb ik hier nog een link naar een site die gewijd is aan de VW Turbo diesel motoren. http://www.golf3td.tk/ Groeten, Dennis
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 Last edited by Wolgast : 21-10-2008 at 07:01. |
#5
|
||||
|
||||
![]() De bakken zullen niet "compleet" anders zijn denk ik hoor
![]() Ik zou gewoon voor een ander auto gaan, met een tdi motor erin. Weet niet hoeveel joune al heeft gelopen ? Maar als je toch graag wilt knutselen, gewoon een tdi blok erin gooien. Kabelboom aanpassen en zekeringkast moet ook veranderd worden voor zover ik weet. Je kunt het liever allemaal op www.tdisite.nl vragen. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Een TDI motor is qua basis identiek aan de 1900TD. De eerste TDI (1Z) motoren hebben een gelijke onderblok met krukas en drijfstangen aan die van de 1900TD. De AHU heeft veel betere internals en is vrijwel gelijk aan de 110pk AFN.
Je zou hem met een mechanische pomp op kunnen bouwen om alle electronica te omzeilen. Dan zit je gegarandeerd ook op een 140pk zonder te veel mods. Plus je hoeft niet te klooien met de electronica.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#7
|
||||
|
||||
![]() Trouwens de TDI heeft standaard een 02A bak met een grotere koppeling en als je de 020 bak blijft gebruiken dan zou ik maar direct meerdere koppelingen en bakken gaan regelen. Het koppel van de TDI motoren is namelijk een stuk hoger.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#8
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Heb dit al even geleden geopend maar zou nu toch eens wat meer willen weten over bovenstaande info... Als ik het goed begrijp kan ik er een TDI van knutselen zonder de elektronica zooie te moeten omzetten...graag wat verduidelijking! alvast bedankt... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Nee, je kan er een TDI inhangen met een custom pomp van mij en dan heb je niet meer electronica nodig dan dat nu op de TD zit.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#10
|
||||
|
||||
![]() Quote:
is idd de snelste oplossing+meer pk's ![]() als je een blok(compleet) moet hebben,pm...
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#11
|
||||
|
||||
![]() aantal pm's verstuurd...
Zijn er mensen die op dit moment zo'n blokje in de mk3 hebben liggen, zoja, hoeveel bedragen de pk's, hoe rijd het...?! |
#12
|
||||
|
||||
![]() Nog eens even een vraagje, kheb de mazoutpomp al eens een halve toer bijgedraaid voor wat meer diesel. Ik vroeg mij af hoe ver je hierin mag gaan of wat een goede middenweg is tussen vermogen, niet al te veel roken en het rendement...
Verder Ben ik nog niet echt opzoek gegaan voor het bijdraaien van de turbo, maar op het eerste zicht zag ik niet direct waar dit moest gebeuren...iemand een idee...(gaat om de turbo van een 1900 TD uit een golf 3). Tot slot nog even dit, als je de wagen in normaal rijgedrag gebruikt, zoals bijvoorbeeld autostrade 120 km/u gaat hij dan veel meer vebruiken dan wanneer je de mazoutpomp niet bijdraaid en de turbodruk niet verhoogd... Iemand ervaring hiermee...alvast bedankt. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Ik heb een klant die tot de grijskenteken regeling aangepast werd en het niet meer rendabel was om met een "oude" golf 3 voor het bedrijf te rijden. Met een origineel 75pk 1.9TD AAZ golf 3 reed. Deze is omgebouwd naar 1.9TDI met mechanische pomp. Ik zou je eventueel in contact met die man kunnen brengen om jouw vragen aan hem te stellen.
Volgens mij zit zijn zoon hier ook op het forum. Hij heeft een golf 1 met een mechanische TDI.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#14
|
||||
|
||||
![]() Je kan net zo ver gaan tot hij gaat roken. Op het moment dat hij gaat roken heeft hij te veel diesel en beschadigd het blok sneller.
Het verbruik bij afstelling is niet in te schatten. Als je de motor goed afsteld is het niet gezegt dat bij meer vermogen het verbruik hoger is.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#15
|
||||
|
||||
![]() Kan iemand mij nog even vertellen hoe ik de turbo wat opschroef?!
Verder, als ik de stelschroef op de pomp één volledige toer geef dan kan ik het stationair toerental niet meer controleren met de stationair regeling...stationair gaat hij dan boven de 1000 staan, dat lijkt mij niet echt de bedoeling, ook is het verbruik aan de rode lichten toch veel groter dan doorgaans de 850-900 toeren per min... salu |