Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-01-2009, 17:20
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default Help!! Heb ik een v-bak stukgemaakt?

Hoi en goedemiddag,

Mijn naam is Michel, en heb al vaak op jullie forum rondgekeken en al veel tips van dit forum gehaald.


Nu heb ik vandaag even een dagje gesleuteld aan een Golf II 1.3 HK motor uit 1985. Ik moest een koppakking vervangen en de v-bak achteruitrijsensor.
Op zich is de klus prima gelukt, koppaking zit er prima op en de achteruitrijlichten doen/deden het weer.

Omdat alle vbak olie eruit loopt als je de sensor eruit draait moest er natuurlijk nieuwe bakolie in. Daartoe heb ik aan de voorkant de schroef met de kruiskop eruit gedraaid. Erin draaien ging echter redelijk zwaar, en de laatste paar windingen erg zwaar. natuurlijk ook superdom van mijzelf om door te draaien .

Nu blijft de bak half in de achteruit staan, ook als de pook in vrij staat. Verder gaat schakelen erg moeizaam en komt hij slechts met veel kabaal vooruit in de 1e versnelling (heb maar 10 meter gereden).

Ik ben bang dat ik een asje of iets dergelijks in de bak aan de kant gedrukt heb of zelfs stukgedrukt heb.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 03-01-2009, 17:45
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by sleutelmichel
Hoi en goedemiddag,

Mijn naam is Michel, en heb al vaak op jullie forum rondgekeken en al veel tips van dit forum gehaald.


Nu heb ik vandaag even een dagje gesleuteld aan een Golf II 1.3 HK motor uit 1985. Ik moest een koppakking vervangen en de v-bak achteruitrijsensor.
Op zich is de klus prima gelukt, koppaking zit er prima op en de achteruitrijlichten doen/deden het weer.

Omdat alle vbak olie eruit loopt als je de sensor eruit draait moest er natuurlijk nieuwe bakolie in. Daartoe heb ik aan de voorkant de schroef met de kruiskop eruit gedraaid. Erin draaien ging echter redelijk zwaar, en de laatste paar windingen erg zwaar. natuurlijk ook superdom van mijzelf om door te draaien .

Nu blijft de bak half in de achteruit staan, ook als de pook in vrij staat. Verder gaat schakelen erg moeizaam en komt hij slechts met veel kabaal vooruit in de 1e versnelling (heb maar 10 meter gereden).

Ik ben bang dat ik een asje of iets dergelijks in de bak aan de kant gedrukt heb of zelfs stukgedrukt heb.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!



Ben je zeker dat je de vuldop eruit geschroeft hebt en niet 1 van de afstelstangetjes voor je bak?

Heb ooit eens het zelfde probleem gehad bij iemand.

Had zijn olie vervangen maar ipv de vulschroef eruit te draaien had hij een afstelschroef eruit gehaald en deze er helemaal ingedraaid waardoor de schakelstangetjes binnen in de bak niet meer optimaal stonden.
(zijn denk ik 3 schroefjes naast elkaar maar ben niet helemaal zeker)

vuldop is normaal met een grote imbus als ik het goed voor heb.

Mss je bak opnieuw laten afstellen?


grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-01-2009, 17:50
fabbi fabbi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,570
Default

Als je een grote kruiskop eruit hebt gedraait heb je idd de verkeerde los gemaakt.
ZOu om te beginnen deze maar eens er terug uit zien te krijgen en dan maar proberen of je hetgeen daarachter zit terug er voor kunt krijgen en dan weer eens proberen de boel terug in elkaar te draaien.



voor verversing draai je een dikke imbus (17) eruit aan de onderzijde en een aan de zijkant dan vul je de bak tot het daar weer uit stroomt dasn zit je op niveau...
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2009, 17:51
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Ik ben bang dat Jel gelijk heeft.

Je ziet die drie bouten makkelijk voor pluggen aan.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2009, 17:52
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Hoi Jel,

Dank voor je reactie.
Ik denk inderdaad dat ik die stelschroefdingen te pakken heb gehad, maar ik vraag mij af hoeveel ik daaraan kan stellen te los en de olie giert eruit....

Wie-o-wie weet hoe ik dit golfje weer aan de praat krijg...
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2009, 18:00
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by sleutelmichel
Hoi Jel,

Dank voor je reactie.
Ik denk inderdaad dat ik die stelschroefdingen te pakken heb gehad, maar ik vraag mij af hoeveel ik daaraan kan stellen te los en de olie giert eruit....

Wie-o-wie weet hoe ik dit golfje weer aan de praat krijg...


Ik denk dat er niets anders opzit dan je olie terug af te laten.
(opvangen in bakje ofzo) de stelschroef er helemaal terug uit en terug indraaien tot op de gewenste afstelling alleen vind ik dit persoonlijk niet zo gemakelijk om te doen.

Heb ergens wel een manuel liggen waar dit in staat uit gelegd maar ben op de moment niet thuis.

Wil straks anders wel is ff kijken ofk het kan inscannen of mss dat iemand hier op het forum deze in PDFjes heeft staan?

Zolang je er niet teveel mee gereden hebt zal het nog wel meevallen maar ik hoop dat je geen kromme stangetjes hebt.

+ als je de olie langs daar gevuld hebt zal er wss ook net iets te weinig inzitten want ik denk dat de vuldop nog net iets hoger zit dan de afstelschroeven.


grtz
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2009, 18:05
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Nou, dat zou perfect zijn als je dat zou kunnen scannen!

Ik heb nog wat 80w90 olie liggen, dus dat is geen probleem

Hoop dat ik het hiermee in orde kan krijgen, de motor loopt weer super dus hoop dat het autootje nog wat kilometers kan maken.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2009, 18:12
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

mss dat je hier iets mee bent.

Dit is de online manuel die ik thuis ook heb liggen.

Ik hoop dat het hier in staat. Kan hier niets downloaden dus weet niet of hij gratis is en of hij werkt natuurlijk.

Veel succes in ieder geval.

Grtz JelPDF download manual Golf 2 Haynes
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #9  
Old 03-01-2009, 18:31
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Hoi Jel,

Ik heb alle pdfjes doorgezocht maar kan helaas niets vinden...
Heb je wellicht nog een tip?

Thanks
Reply With Quote
  #10  
Old 03-01-2009, 18:47
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by sleutelmichel
Hoi Jel,

Ik heb alle pdfjes doorgezocht maar kan helaas niets vinden...
Heb je wellicht nog een tip?

Thanks



Ik ben hier ooit eens een online P olyslaeger tegengekomen met foto's en alles erop maar ik vind hem niet direct. (was een post bij iemand in zijn thread)

Mss dat er hier nog mensen zijn die hem wel weten staan of hem in hun favorieten hebben plakken.
Anders zal ik strak thuis ff kijken. Maar ik moet nog werken tot 22.00u dus da zal wss ni voor middernacht zijn.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-01-2009, 11:09
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Hoi Jel,

Heb je misschien nog iets kunnen vinden?


Dank en groet
Michel
Reply With Quote
  #12  
Old 04-01-2009, 12:31
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Misschien een idee dat jij in de auto gaat zitten proberen te schakelen en dat ondertussen een vriend de schroef stelt ? En dat zo door blijven proberen tot hij goed schakeld ?
Reply With Quote
  #13  
Old 04-01-2009, 12:39
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Je hebt er de bout van de vergrendeling [omkeerarm van achteruit]eruit gedraaid
Het gemakkelijkst is de bak uitelkaar om het weer goed te krijgen
Reply With Quote
  #14  
Old 04-01-2009, 12:48
egon's Avatar
egon egon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 976
Default

als uiterste nood heb ik hier nog een 1.3 bak liggen ook uit een hk motor
hoop voor je dat je het probleem op kan lossen.
gr egon
Reply With Quote
  #15  
Old 04-01-2009, 13:10
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Dank voor alle reacties.
Is er geen mogelijkheid de stang terug op de plaats te krijgen met de bak ingebouwd?

In het ergste geval bouw ik de bak inderdaad even uit.
Wat is de gemakkelijkste manier om hem open te maken? Belhuis demonteren of is er ergens anders een gemakkelijker toegangspunt voor de schakelstangen?

Dank!
Reply With Quote
  #16  
Old 04-01-2009, 15:35
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Om hem open te maken
Flenzen eraf en de bouten eruit
Moet wel vloeibare pakking tussen
Reply With Quote
  #17  
Old 04-01-2009, 18:39
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by sleutelmichel
Hoi Jel,

Heb je misschien nog iets kunnen vinden?


Dank en groet
Michel



Hej michel sorry dat ik gistere niet meer heb gereageerd maar ik sta zelf in pan met mijn wagen.
Ik heb nog een naftfilter liggen voor te wissellen en gistere was het dus te laat he.
Hij zit potdicht en ik kan niet rijden op de moment. Dus morgen ff wissellen.

Ik heb eens gekeken in mijn boeken en daar staat wel in hoe hij uit elkaar gaat maar niet hoe hij afgesteld moet worden dus dat antwoord moet ik schuldig blijven.

Voorderest is mijn boek dezelfde als de PDF's die ik heb doorgelinkt.


Hopelijk krijg je het in orde.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-01-2009, 19:02
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Ik een paar maanden terug exact dezelfde fout als jou gemaakt. De torx bout voorop de bak losgedraaid. De tip die ik kreeg was om te proberen met een spiegeltje te kijken of je de "moer" ziet zitten war de bout in moet en dan voorzichtig de bout er in proberen te draaien.

Ik heb voor de makkelijke weg gekozen en de bak gewisseld voor een van de sloop. Dit aangezien ik wel kon rijden met de bout er half in. Uiteindelijk dus maar voor het zekere en makkelijke gekozen.

Kosten voor mij waren:
75,- voor een bak op de sloop
35,- voor revisiespullen voor je versnellingspook (ach je bent dan toch al bezig)
en uiteraard de nodige uurtjes plezier.

Haynes boek heb ik liggen maar vind ik alleen nuttig voor de wat simpelere dingetjes en aandraaimomenten ed. In dat boek worden sommige dingen erg beknopt omschreven. Bij het wisselen van de bakolie staat dan iets van draai de bout los en vul weer bij.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #19  
Old 04-01-2009, 20:36
sleutelmichel sleutelmichel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 13
Default

Heb zojuist even op de ETKA gekeken nadat ik een werkend exemplaar voor download kon vinden.

Valt inderdaad wel mee zo te zien op de tekening, hoe ingewikkeld die bak inelkaar zit.

Ik hoop stiemen dat Egon mij een goede aanbieding kan doen, anders ga ik de huidige bak demonteren en proberen te repareren.

Dank iig zover voor alle steun
Reply With Quote
  #20  
Old 04-01-2009, 20:51
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

je hebt idd een bevestiging bout van 1 van de heveltjes los gedraaid.

ik kan je wel helpen met je bak,

ik kan de bak professioneel uit elkaar halen en en weer in elkaar zetten.
zo kom je niet voor nog meer verrassingen te staan (direct en achteraf ).

als je de bak bij mij brengt haal ik hem terplekke voor je open en bouw hem weer dicht met de juiste middelen.

dit wil ik wel doen voor 75 euro.

mocht er eventueel iets beschadigd zijn in je bak want het rattelde zei je, dan kan ik je ook helpen want heb ruim 25 van die bakjes in onderdelen liggen dus voor kleine bedragen kan ik je daar ook nog aan helpen.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 04-01-2009 at 20:53.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum