#1
|
|||
|
|||
stopklep AAZ 1.9TD (1998)
beste mede-golfers.......
afgelopen vakantie heeft mijn variantje wat problemen gehad met de stopklep van de brandstof-pomp....... Deze blijkt electronisch geregeld te zijn en die electronica is dus duidelijk aan zijn eindje. Inmiddels werkt de stopklep (vanzelf) weer maar de volkswagen dealer in Beilen wist niet voor hoelang. Hun standaard oplossing is het vervangen van de originele stopklep door een simpeler niet electronisch exemplaar; maar ze konden er zo snel geeneen leveren en ik moest terug naar huis (vakantie afgelopen) De dealer raadde mij aan gewoon te gaan rijden en na thuiskomst de klep alsnog te vervangen. de vragen: iemand enig idee waar ik in de omgeving van rotterdam een diesel revisie bedrijf kan vinden die een dergelijke klep kan leveren? nog tips en aanwijzingen voor het verwijderen van de originele volkswagen klep? moet de hele pomp gedemonteerd (en dus de distributie) of kan ik de klep vervangen met de pomp gewoon tegen het blok aan? Volgens de goede man in Beilen wordt meestal door volkswagen een volledig nieuwe brandstof-pomp gemonteerd, maar in Drenthe vinden ze dat dus een beetje onzin (ook een officiele volkswagen dealer dus........) Ik moest dus maar flink benadrukken bij mijn eigen garagebedrijf dat ik niet de hele pomp vervangen wilde hebben of het gewoon volledig zelf doen. De wagen in kwestie is een 1.9TD golf variant met een AAZ motor alvast bedankt |
#2
|
|||
|
|||
update:
- nee, om de electronica en/of stopklep te vervangen hoeft de pomp niet gedemonteerd te worden, alleen 2 van de injectieleidingen moeten verwijderd worden. daarna kun je de "electronica" voorzichtig wegbeitelen; uit de stopklep zelf komt maar 1 draadje en dat kun je gewoon doorverbinden met de plus uit de originele stekker. de 2e draad blijft in dit geval ongebruikt (waarschijnlijk de startblokkering).......... Je moet overigens wel voorzichtig zijn, het kastje is zo dicht om de stopklep heen gebouwd dat er bij demontage weinig nodig is om ook de stopklep zelf te beschadigen (althans het deel wat uit de pomp steekt) de hele "revisie" kan overigens volgens de monteur op de "nieuwere" dieselpompen niet uitgevoerd worden omdat daar de stopklep inclusief electronica volledig in de pomp geintegreerd zijn. Omdat ik verder geen antwoord heb gekregen ben ik er van uit gegaan dat de pomp gedemonteerd zou moeten worden en had ik ook een nieuwe distributie besteld; dat bleek bij controle maar goed ook; er was een stuk uit de lagering/bevestiging van de spanner gebroken........ nou ja; de hele boel kan er nu in ieder geval weer tot de 300.000 zonder problemen tegenaan (qua distributie dan..........) verder gewoon goed opgelet en wat mentale aantekeningen gemaakt; volgende keer de distributie gewoon in eigen beheer vervangen; stelt eigelijk net zo weinig voor als de nokkenas-ketting van mijn motor, je moet welliswaar het nodige demonteren; maar voor de rest is het een kwestie van de boel vastzetten (nokkenas en dieselpomp) en de timing in de gaten houden (mag tijdens hermontage niet verspringen) |
#3
|
||||
|
||||
Kijk, dat is waardevolle info.
Je hebt dan van deze kant wel niet veel hulp gehad, maar de informatie die hier nu terecht komt is vanzelf weer goed voor de volgende 'klant', waarvoor dank!
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
kleine moeite toch om je ervaringen terug te koppelen; zal vandeweek nog even kijken welke dieselpomp er precies opzit; ik zou namelijk niet weten of die op alle AAZ motoren hetzelfde is, volgens mijn vaste monteur kwam het probleem regelmatig voor bij dit type golf en een aantal transporters........ |
#5
|
|||
|
|||
voertuig gegevens
oke; voor de volledigheid:
boven beschreven reparatie kan in ieder geval uitgevoerd worden bij de volgende wagen: 1H5 274 Golf Variant CL 55KW TD 5G AAZ motor met Bosch 0-450/460-494-445 pomp het 450 of 460 kan ik niet goed lezen; het type plaatje van de pomp is behoorlijk verweerd en zit deels verscholen achter het "dempertje" van de gas-bediening bouwjaar van de betreffende wagen is 1998 op de stopklep zit een zwart kunstof kastje wat met breekbouten aan de pomp is bevestigd; dit kastje bevat de electronica die de stopklep bedient i.s.m met de start-onderbreker. De hierboven gegeven wijziging zorgt er voor dat de stopklep rechtstreeks bedient wordt. De volkswagen dealer in Beilen gaf aan dat dit bij deze wagen/motor een bekent probleem was omdat het print-plaatje in het kastje na een aantal jaren (km-onafhankelijk) steeds meer/vaker storingen vertoond. Ook mijn vaste monteur (zal toch eerst de kunst af moeten kijken, dit is mijn eerste auto/diesel) was dit probleem vaker tegen gekomen. |
#6
|
||||
|
||||
Deze kapjes zitten bij veel merken over de solenoid valve heen gebouwd. Het is vast gezet met twee breekbouten en je kan hem eraf slopen.
De solenoid valve zelf kan je gemakkelijk vervangen door een nieuwe. (ik heb er trouwens nog wel wat liggen) Ik zie nu pas jouw tekst hier boven...
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |