#1
|
||||
|
||||
Startproblemen 16V KR
Mensen,
Ik heb de laatste tijd wat problemen met het starten van mijn 16V KR.. Als het blok koud is slaat die bij het starten nooit in 1 keer aan, het blok moet altijd een paar keer rond gaan. Slaat dan wel goed aan en loopt netjes op 4 cilinders. Als ik het blok warm gereden heb, en wil bijvoorbeeld na 5-10 minuten (supermarktbezoek) motor weer starten krijgt de startmotor het blok niet rond, lijkt alsof accu leeg is. Accu zelf is wel goed, heb geprobeerd met een extra (goede) accu rechtstreeks over de startmotor te starten, helpt helaas niet. Vaak moet ik als het blok warm is de auto aanlopen, iedereen zit me dan heel stom aan te kijken?! Als ik de auto aangelopen heb lijkt de auto eerst op 3 cilinders te starten. Na een beetje met het gas te spelen loopt die wel weer goed. Als de auto bijvoorbeeld een uur gestaan heeft komt de startmotor net door de compressie heen. De auto start dan ook vaak op 3 cilinders. Ik zit zelf te denken aan:
Wat denken jullie dat het kan zijn? Alvast bedankt!
__________________
Volkswagen Golf 2 |
#2
|
|||
|
|||
Slechte massa?
Of misschien blijven je injectoren een klein beetje lekken
__________________
Jetta mk2 |
#3
|
|||
|
|||
Luchtweger smerig door olie aanslag
Distributie van tijd af Lagerbus[versleten] in de bak waar de startmotor in zit |
#4
|
|||
|
|||
Als de startmotor "langzaam" rond gaat staat je ontsteking niet helemaal lekker, dit kan duiden op een scheurtje in het vacuum circuit. In je computer zit ook een vacuumvervroegings membraan, als deze defect is krijg je ook dat lastige starten.
Controleer de werking van: *de koudestartsproeier en verneveling *injectoren en verneveling *brandstofdruk *blijft je systeem op druk (accumulator onder je wagen bij je achterwiel) *luchtweger niet al te olieachtig *thermotijdschakelaar *warmdraairegelaar *nullastschakelaar op je gasklephuis *stappenmotor/sigaar naast je kleppendeksel zoemt niet (hoort te zoemen, deze kan vastzitten) genoeg te doen dus dit weekend |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Net wat je zegt, genoeg te doen dit weekend. Hoe kan ik brandstofdruk laten controleren? Heeft fatsoenlijke garage daar gereedschap voor? En als bijvoorbeeld een injector niet goed werkt/afsluit, kan daardoor de compressie oplopen dat de startmotor 'm niet rond krijgt? Dat idee heb ik namelijk, omdat die ook vaak op 3 cilinders start.
__________________
Volkswagen Golf 2 |
#6
|
|||
|
|||
het starten op 3 cilinders had ik ook heel lang, dat ging pas weg na 10 seconden laten draaien. Ik heb dit probleem nooit kunnen achterhalen. Ik ben laten dan ook overgegaan naar ombouw R1 carbs en sindsdien nergens last meer van.
Dus het lijkt mij dat het uit je injectoren kan komen, dat er 1 tje niet goed vernevelt of niet goed afgesloten heeft gezeten waardoor die cylinder "vol" gelopen is met brandstof. Compressie kan nooit oplopen. Je moet gewoon even met een ontstekingslamp je timing controleren. Als dit probleem van langzaam starten opeens optreed kan de distributie een tandje versprongen zijn. Je kunt ook tijdens het starten de ontsteking iets verdraaien totdat de motor wel iets sneller rond gaat. Controleer eens de slang op de rembekrachtiger, vlak hiervoor zit ook een klein membraan die maar 1 kant op werkt. Als die niet helemaal lekker is dan merk je weinig tijdens het remmen maar je vacuum die nodig is om de computer te vertellen hoeveel vacuum er is en zo de ontsteking te regelen zal niet optimaal meer werken. Brandstofdruk kun je idd laten meten bij een garage. Ik heb zelf altijd met een grotere brandstofpomp onder de wagen gereden en dus zonder opvoerpomp. Als bij jou je opvoerpomp niet meer werkt merk je ook dat de wagen iets minder vermogen heeft bij accelereren omdat de pomp onder je wagen alles moet doen (systeem op druk houden, aanzuigen brandstof) ps: als je brandstofsysteem wel op druk blijft, kun je dmv je luchtweger voorzichtig optillen zien of al je injectoren wel een gelijke douche vertonen. (moet je ze wel eerst uitbouwen ) succes |
#7
|
||||
|
||||
Thnx voor je uitleg!
Ik ben zaterdag nog even aan het meten geweest, bleek dat accuspanning bij het starten zakte naar 4 volt, met een 2e accu eroverheen (waarvan ik dacht dat die goed was) zakte de spanning naar 7 volt. Spanning zakt toch wel een beetje téveel. Hierna even met startkabels aan de Passat 3BG van m'n ouders gehangen, de 16v statte direct perfect zonder eerst op 3 cilinders te lopen. Voorlopige conclusie is dus dat de accu toch wel behoorlijk aan vervanging toe is.. wat ik dus in eerste instantie uitgesloten had..
__________________
Volkswagen Golf 2 |
#8
|
|||
|
|||
Waaaaaahahaha.......... dat scheeld een hoop zoek werk idd !!
Super dat het alleen dat was, goedbezig meneer heb je nu iig een beetie info als er echt iets aan het handje is |
#9
|
||||
|
||||
Haha gaat lekker zo!
Sinds maandag heb ik een nieuwe Bosch accu geplaatst, de startmotor geeft geen probleem meer. Als de motor koud is moet de startmotor de krukas een aantal keer ronddraaien voordat hij gaat lopen, daarna moet ik wat met het gas spelen om 'm aan te houden. Ik ben er wel achter gekomen dat dit veel te maken heeft met het ontstekingsmoment. Hoe kan ik de ontsteking goed afstellen? Toch stroboscoop lamp op bougiekabel 1 en dan in de bak kijken naar het 'nokje' op het vliegwiel? Ik zie namelijk geen duidelijk punt in de bak waar ik 'm op af moet stellen. Ik zie volgens mij alleen een de kop van een bout voorbijkomen. (Ontsteking heb ik vaker gedaan met m'n ex 1.6PN waarbij ik wel duidelijk in de bak de afstelpunten zag) Ik heb de ontsteking nu op gevoel afgesteld, auto rijd prima en het vermogen is ook nog wel aanwezig, ik wil de ontsteking alleen graag 100% goed hebben. Op dit forum lees ik dat de voorontsteking het beste op 8 graden kan staan, welke punten moet ik dan aanhouden? Ik heb het idee dat de motorregeling niet werkt zoals het hoort. Als ik de gasklepschakelaar bedien gebeurt er niets. De stappenmotor hoor ik ook niet zoemen, als ik de stappenmotor loskoppel gaat de motor niet anders draaien. Als ik de stekker bij de bobine (wit/rood) loskoppel merk ik ook niets. Stappenmotor heb ik al gewisseld met een goede die ik van Arie uit Leuvenheim gekocht heb. Deze maakt geen verschil.
__________________
Volkswagen Golf 2 |
#10
|
|||
|
|||
afstelpunt kun je ook even zelf aftekenen als je 1e cylinder in BDP staat, of anders op merkteken op je krukas.
Dat je stappenmotor niet werkt kan verschillende dingen zijn, vaak kan dit duiden op een breuk op de print van Relais 244 (orgineel achter je middenconsole) ook kan je bedrading uitgehard zijn en zo voor kabelbreuken zorgen. Je gasklepschakelaar schakeld alleen bij nullast (is ook je nullastschakelaar ) Dat je met je gas moet spelen tijdens de eerste paar slagen dan is je stappenmotor of je aansturing daarvan niet echt lekker in mijn ogen. werkt je warmdraairegelaar wel? |