#1
|
||||
|
||||
Porsche en Volkswagen
STUTTGART - Autobouwer Porsche wil instappen bij Volkswagen. Het bedrijf uit Stuttgart maakte zondag bekend dat het met "ongeveer 20 procent van het stemgerechtigde kapitaal wil deelnemen in Volkswagen in Wolfsburg".
Porsche heeft de stap gezet omdat beide fabrikanten al intensieve relaties onderhouden waar het gaat om ontwikkeling en productie. "Wij zien in VW niet alleen een belangrijke ontwikkelingspartner, maar ook een belangrijke leverancier voor ongeveer 30 procent van ons afzetvolume", zei bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking van Porsche. De stap gaat Porsche volgens bronnen in de autobranche naar schatting 3 miljard euro kosten. De precieze prijs hangt af van de ontwikkeling van de aandelenkoers op de beurs. Na geruchten over mogelijke belangstelling van de Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian voor Volkswagen liep de koers vorige week op tot 52,53 euro, de hoogste stand in meer dan drie jaar. Porsche financiert de deelneming volgens eigen zeggen uit de 'voorhanden liquide middelen'. 'Geen overname' Porsche, dat met VW samenwerkte bij de ontwikkeling van de Cayenne, benadrukt dat er geen sprake is van een overname. "De deelname zal in geen geval de drempel overschrijden waarbij Porsche een aanbod moet doen om Volkswagen over te nemen." De sportwagenbouwer wil met de deelname Volkswagen ook beschermen tegen een mogelijke vijandige overname. Die mogelijkheid wordt groter nu de zogenoemde Volkswagen-wet, die de autofabrikant beschermt tegen vijandige overnames, lijkt te gaan verdwijnen. Dat is de verwachte uitkomst van een uitspraak van het Europees Gerechtshof, die begin 2007 wordt verwacht. Volgens die regel mag geen enkele aandeelhouder meer dan 20 procent van de stemrechten uitoefenen, ook al heeft hij meer dan eenvijfde van de aandelen. Als Porsche 20 procent van de aandelen in handen heeft, heeft het samen met VW zelf (13 procent) en de deelstaat Niedersachsen (18,2 procent) een meerderheid. Bron: nu.nl |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Ongelovelijk dat porsche dit gefinancieerd krijgt |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Je houdt vast de beurzen nooit in de gaten? In USA vorig jaar best presterende bedrijf.. En Porsche heeft t nodig omdat iedere autofabrikant binnenkort aan een gemiddelde vervuilingsgrens moet kunnen voldoen, dus hebben zuinige autootjes nodig (ofzoiets)..
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Dan nog je zou het eerder andersom verwachten..
Ben benieuwd of dit invloed op vw gaat hebben qua auto's/modellen etc., zal wel nihil wezen..
__________________
Member of Dub05 |
#5
|
||||
|
||||
Volkswagen officieel dochter bedrijf Porsche
Quote:
oftwel...VW is een dochteronderneming van Porsche |
#6
|
||||
|
||||
Nee, nog niet helemaal. Daar is meer als 35% voor nodig, daarom was laatst ook de Bondskanslerin hier op bezoek. Waarbij ze ook vertelde dat het Bundesland haar aandelen niet gaat afstaan aan Porsche...
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Ruben lees nogmaals, dat hebben ze al. |
#8
|
||||
|
||||
Zo hoort 't ook als je 't mij vraagt.
Waarom? Eerste VW was de Kever, ontworpen door... precies.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#9
|
||||
|
||||
Wat ik dus zei: Voor wat ze willen, de baas zijn over VW, hebben ze niet aan 35% genoeg...
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Onzin |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Hmm dan vertel eens waarom dit onzin is? Ze hebben nu 35% van de aandelen, dus zoveel % van de stemmen in the board... Er zijn dus nogaltijd 65% van de aandeelhouders die ook wat te vertellen hebben, mocht Porsche 51% hebben, dan kunnen ze ook daadwerkelijk de baas spelen..
__________________
Mijn project, '77 audi 50 Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
|
#13
|
|||
|
|||
Quote:
maar Porsche heeft het grootste percentage aandelen. dus er moeten mimimaal 36% van de andere aandeelhouders ergens mee oneens zijn om wat te veranderen |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Omdat Porsche met meer dan 35% de grootste aandeelhouder is en daarmee meer dan 50% votingright heeft. Het gaat er niet om om meer dan de helft van de aandelen te hebben het gaat erom meer dan de rest te hebben. Dat ze 75% van de aandelen willen hebben is om ook daadwerkelijk eigenaar te worden heeft vergroot op dat moment alleen maar je macht als bestuurder, macht die je ook al had toen je meer dan eenderde van de aandelen had. |