#1
|
||||
|
||||
motorprobleem v5.
hallo,
een vriend van mij heeft een golf 4 v5 van 98. hij kwam bij mij met het probleem dat hij wat vreemd bromde uit de uitlaat, daaruit bleek dat de motor niet mooi rond liep leek wel op 4,1/2 cilinder. nu een paar dagen later loopt hij continu gewoon op 4 cilinders en staat hij te schokkeren, ik heb alle sensor waardes uitgelezen en alles gecontrolleerd ook zijn laatst de bougie's en kabels vervangen,dit was allemaal goed. maar nu het ergste als hij op 4000 toeren draaid dan komt er aan de bijrijders kant uit de motor een onwijs hard/schel grauw schrapend geluid. we hebben nu het inlaatspruitstuk er af gehaald,kleppendeksel er af, de nokkenassen er uit gehaald en de klepstoters er uit, en tot op heden hebben we niks vreemds kunnen vinden. geen -rare slijtage al lagers en nokken van de nokkenas, -geen vreemde beschadigingen aan de klepstoters en behuizing -geen vreemde overmatige zijdelinkse speling op de klep. -ook klinken de kleppen niet vreemd als ik boven op de steel een tik geef,ook lopen ze niet stroef, -de ketting is ook niet ernstig versleten naar mijn idee want dan zou hij toch moeten rattelen? -heb de bougie's er uitgehaald deze hadden allemaal de zelfde kleur. eigenlijk kan ik weinig meer verzinnen.. op de zuigers na is er iemand die zoiets ook eerder mee gemaakt heeft of een passend antwoord heeft? |
#2
|
||||
|
||||
heeft de v5 geen distributieketting zoals de vr6?
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
ja staat ook in mijn lijstje dat ik denk dat deze niet ook versleten is want het ratelt niet en het vervelende geluid komt uit de andere kant van de motor dan waar de ketting zit. |
#4
|
||||
|
||||
die ketting zit aan de bakkant, he, en heeft kunststof geleiders..
Als zoeentje breekt kan dat best een schrapend geluid veroorzaken |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
dat snap ik, maar zoals ik al zei het geluid zit aan de bijrijderskant,en de ketting aan de bestuurders kant. de bovenste geleiders zijn allemaal heel de onderste kan ik niet zien, het zou kunnen dat hij van tijd is maar dan zou de motor op alle cilinders slecht moeten lopen lijkt mij en waarschijnlijk ook niet gewoon netjes 900 toeren draaien? het geluid leek van buitenaf uit cilinder 2 te komen dus aan de achter kant van de korte nokkenas. |
#6
|
||||
|
||||
Mijn Lupo had in het begin ook een cilinder die niet helemaal goed meewerkte...Hier lag het aan een hydraulische stoter die vast zat.
Schrapend geluid had ik niet (gelukkig..)
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#7
|
||||
|
||||
Heb je de olie al afgelaten en gecontroleerd op slijpsel?
Compressiemeting gedaan op alle 5 de cilinders?
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
just checking wat martijn zegt, ik zou compressie testen en olie aflaten |
#9
|
||||
|
||||
ik zal zo is bellen met de vr6 specialist,misschien dat hun een idee hebben,
zal vanavond de nokkenas weer even monteren en dan compressie meten.. |
#10
|
||||
|
||||
Had die van mij ook en dat was toch de distributieketting die was 1 tandje versprongen. Weet bijna zeker dat het bij deze ook het geval is of er zit zoveel ruimte op een kettingspanner dat hij een beetje van z'n tijd afstaat dan begint hij ook zo te lopen...
__________________
Moai sûnder wjergea binne de Wâlden: smûk skaadzjend beamtegrien oeral yn it rûn |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
had jij dan ook zon hard schel geluid ergens uit de kop? dat ik het kleppendeksel los haalde stond het stukje ketting tussen de 2 nokkenassen wel helemaal slap maar dit is normaal denk ik aangezien de spanner pas werkt als er olie druk is? |
#12
|
||||
|
||||
probleem is gevonden.
de nokkenas van cilinder 2 en 4 was 1 tand versprongen,daarom liep hij slecht en het geluid wat ik hoorde was hoogswaarschijnlijk de kleppen die tegen de zuiger kwamen, daarom vanavond de kop er afgehaald om die 4 kleppen uit voorzorg te vervangen dat ze niet na 20,000 km afbreken. en zaterdag de bak er af halen om de rest van de ketting te vervangen |